عکس‌های خیره‌کننده فضاپیمای جونو از قطب‌های مشتری

عکس‌های خیره‌کننده فضاپیمای جونو از قطب‌های مشتری
فضاپیمای جونو پنج سال پس از راه‌اندازی، برخی از بهترین تصاویر خود را از سیاره غول گازی، مشتری به ثبت رسانده است. آژانس فضایی ناسا در اوت سال ۲۰۱۱، کاوشگری به‌اندازه یک زمین بسکتبال را به‌عنوان مأموریت مشاهده مشتری به فضا فرستاد. اکنون پنج سال پس از راه‌اندازی، این فضاپیمای ۱ میلیارد دلاری، درحالی‌که به فاصله ۴۴۰۰ کیلومتری سطح سیاره مشتری رسیده، عکس‌های خیره‌کننده‌ای را به ثبت رسانده است.

فضاپیمای جونو در این مانور گذر نزدیک (این چهارمین گذر علمی- پنجمین مانور گذر نزدیک مأموریت)، برای اولین بار موفق به ثبت عکس‌هایی از قطب‌های سیاره مشتری شده که نمای دیدنی از شفق‌های اسرارآمیز و ابرهای منحصربه‌فرد این غول گازی در اختیار دانشمندان قرار داده است.

ثبت این عکس‌ها برای فضاپیمای جونو به‌سادگی ممکن نبوده است، باوجود کمربندهای ناشی از تشعشعات این غول گازی که به اثبات رسیده، برای تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی مخرب‌اند، جونو مجبور به پیمودن مدارگردشی بیضوی شکلی شده تا بتواند تا حد زیادی از اثرات مخرب این تشعشعات به دور بماند.

فضاپیمای جونو روز ۲۷ مارس (۷ فروردین) پنجمین مانور گذر نزدیک خود به دور غول گازی مشتری را آغاز کرد. این مانورهای گذر نزدیک هر دو ماه یک‌بار انجام می‌شود.

توییت مأموریت جونو ناسا:"تصاویر خام جدید دوربین JunoCam از آخرین مانور گذر نزدیک سیاره مشتری برای دانلود، پردازش و به اشتراک‌گذاری اکنون در دسترس قرارگرفته‌اند."
توییت مأموریت جونو ناسا:”تصاویر خام جدید دوربین JunoCam از آخرین مانور گذر نزدیک سیاره مشتری برای دانلود، پردازش و به اشتراک‌گذاری اکنون در دسترس قرارگرفته‌اند.”

درحالی‌که عکس‌های اصلی به‌صورت سیاه‌وسفید ثبت‌شده‌اند، منجمان آماتور تصاویر مخابره شده به زمین را به‌صورت کاملا رنگی روتوش کرده‌اند. در واقع مأموریت جونو، هیچ تیم بررسی و تحلیل عکسی ندارد و برای تحلیل داده‌های مخابره شده به تحلیل‌گران و منجمان آماتور متکی است.

عکس‌های خیره‌کننده فضاپیمای جونو از قطب‌های مشتری

درواقع، ناسا می‌خواهد، تحلیل و پردازش تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین مرئی JunoCam، را با همه علاقه‌مندان نجوم سهیم شود. درنتیجه، تاکنون منجمان آماتور بی‌شماری از سراسر جهان مشتاقانه با پذیرفتن این چالش، عملا وظیفه یک تیم علمی را انجام داده و عکس‌های خیره‌کننده‌ای از سیاره مشتری طراحی کرده‌اند.

در این عکس که با استفاده از فیلتر سبز طراحی شده، سایه شبح مانند قطب شمال سیاره را مشاهده می‌کنید
در این عکس که با استفاده از فیلتر سبز طراحی شده، سایه شبح مانند قطب شمال سیاره را مشاهده می‌کنید

عکس‌هایی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، توسط نِرد و منجم آماتور روسی، رومن تاچنکو با استفاده از داده‌های فضاپیمای جونو از سیاره مشتری طراحی‌شده است.

مانور گذر نزدیک بعدی فضاپیمای جونو روز ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) ۲۰۱۷ انجام خواهد گرفت. فضاپیمای جونو روز ۵ اوت ۲۰۱۱ از کیپ کاناورال، فلوریدا پرتاب شد و ۴ ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار مشتری قرار گرفت. این فضاپیما تاکنون قادر به انجام چهار مانور گذر نزدیک در تاریخ‌های ۲۷ اوت، ۱۹ اکتبر و۱۱ دسامبر ۲۰۱۶ و ۲ فوریه ۲۰۱۷ بوده است. جونو بسیاری از داده‌های خود را در خلال مانورهای گذر نزدیک‌ خود که کاوشگر را در فاصله ۴۲۰۰ کیلومتری ابرهای مشتری قرار می‌دهد، جمع‌آوری کرده است.

در این عکس گردبادهای در حال چرخش در اطراف قطب جنوب سیاره مشتری قابل مشاهده‌اند
در این عکس گردبادهای در حال چرخش در اطراف قطب جنوب سیاره مشتری قابل مشاهده‌اند

طرح اصلی مأموریت جونو، مدار بیضوی با دوره ۱۴ روزه و ۳۰ مانور گذر نزدیک بود. اما کاوشگر با دوره مداری ۵۳ روزه، حتی تا ژوئیه ۲۰۱۸، تنها قادر به تکمیل ۱۲ مانور گذر نزدیک خواهد شد. ژوئیه سال ۲۰۱۸ زمانی است که احتمالا بودجه کنونی مأموریت به پایان برسد و ممکن است، تیم جونو تقاضای تمدید مأموریت و در نتیجه دریافت بودجه جدید را ارائه کند.

.

منبع: rt

نوشته عکس‌های خیره‌کننده فضاپیمای جونو از قطب‌های مشتری اولین بار در تکرا - اخبار روز تکنولوژی پدیدار شد.