فهرست ۱۰ دستگاه برتر از نظر شفافیت اطلاعات و داده‌ها مشخص شد

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اسامی دستگاه‌های اجرایی برتر در شاخص‌ ارتقای شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی را اعلام کرد.

باقری اصل در این خصوص گفت: موضوع شفافیت و دسترسی آزاد شهروندان به داده‌های دستگاه‌های اجرایی، در جلسه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات در ۱۳ مهرماه سال گذشته به تصویب رسید.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه در جلسه بیست و یکم شورای اجرایی فناوری اطلاعات، نتایج ارزیابی عملکرد ۱۴۰ دستگاه به رییس جمهور و اعضای شورا ارائه شد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در خصوص انتشار کامل اطلاعات دستگاه‌ها بر اساس مصوبه شفاف سازی گفت: اسامی ۱۰ دستگاه برتر از نظر شفافیت اطلاعات از بررسی عملکرد ۱۴ شاخص شفافیت در بیش از 140 دستگاه اجرایی مطابق با معیارهای این مصوبه به دست آمده است و روز شنبه هفته آینده لینک کامل گزارش آن در سایت EGOVERMENT.IR در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

باقری در خصوص شاخص‌های مصوبه شفافیت اطلاعات توضیح داد: شاخص‌های شفافیت داده‌های دولتی شامل دسترسی آزاد به اطلاعات مربوط به هزینه‌ها، عملکرد مالی سالانه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای وابسته، معاملات دولتی، تفاهم‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها، قراردادها و روش انتخاب آنها، دارایی‌های غیرمنقول و اموال امانی (مالی و سرمایه‌ای) و آمار و اطلاعات عملکرد اجرای برنامه‌های توسعه‌ای دستگاه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در همین حال لزوم شفافیت در زمینه تکالیف قانونی و برنامه‌های راهبردی، قوانین، مقررات و پیش نویس مصوبات مربوط به دستگاه‌های اجرایی، کلیه مجوزهای صادره به همراه فهرست گیرندگان مجوز، برنامه‌های توسعه و راهبردی دستگاه‌ها، فرآیندهای استخدام و تخصیص پست، صورت جلسات شوراها، هیات عامل و هیات مدیره، نشر کلیه اسناد مربوط به سفارش، اجرا و نتایج حاصل از پژوهش، معرفی مدیران دستگاه اجرایی و تولید و در دسترس قرار دادن کلیه اطلاعات قابل استفاده برای کسب وکارها، در این مصوبه تاکید شده است.

باقری تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند که داده‌ها، قراداده‌ها و اطلاعات موردنیاز کسب وکارها و شهروندان را در درگاه یکپارچه داده‌های باز کشور Data.Gov.IR در دسترس قرار دهند.

نوشته فهرست 10 دستگاه برتر از نظر شفافیت اطلاعات و داده‌ها مشخص شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.