قابلیت به‌اشتراک‌گذاری Nearby Share گوگل از ماه آگوست برای اکثر کاربران اندروید ارایه می‌شود

Quick Share

به نظر می‌رسد که گوگل در حال نزدیک شدن به مراحل نهایی تست قابلیت Nearby Share است که رقیب AirDrop اپل در به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها خواهد بود. این خبر را یک منبع غیررسمی داده و گفته است که با شروع ماه آگوست همه کاربران کنونی اندروید که نسخه اندروید 6 و بالاتر را اجرا می‌کنند به این قابلیت دسترسی خواهند داشت.

ادعای منبع مذکور درباره حداقل نسخه موردنیاز اندروید برای دریافت Nearby Share، با آنچه که گوگل قبلا در مورد نسخه بتا این قابلیت گفته بود همخوانی دارد. نسخه بتا این برنامه همچنان روی برخی دستگاه‌های خاص اجرا می‌شود و نیاز به بیلد بتای گوگل پلی دارد.

از آنجاییکه Nearby Share بخشی از سرویس‌ گوگل پلی محسوب می‌شود، بنابراین همه کاربران اندروید 6 و بالاتر، این قابلیت را به‌عنوان یک آپدیت ساده پلی استور دریافت خواهند کرد.

در خبر دیگری، گوگل ظاهرا برنامه‌هایی نیز برای ارایه Nearby Share در سایر پلت‌فرم‌ها ازجمله ویندوز، ChromeOS ،macOS و لینوکس دارد. البته نسخه اولیه این قابلیت قبلا برای برخی نسخه‌های لینوکس عرضه شده و این پروسه همچنان در حال پیشرفت است.

برای کسانی که چیزی درباره Nearby Share نمی‌دانند باید بگوییم که این قابلیت یک راهکار بسیار ساده برای به‌اشتراک‌گذاری فایل خواهد بود که مثل برنامه AirDrop اپل عمل خواهد کرد. کاربران اندرویدی با استفاده از منوی تنظیمات قادر به کنترل مجوزهای Nearby Share خواهند بود و به‌راحتی و تنها با یک کلیک خواهند توانست فایل‌های موردنظر خود را با فردی از لیست تماس‌ خود که فاصله نزدیکی با او دارد به اشتراگ بگذارد؛ بدون آنکه نیازی به ارتباط بلوتوثی یا وای‌فای باشد. البته براساس بررسی‌هایی که انجام شده به نظر می‌رسد که Nearby Share نیز مثل AirDrop متکی به هر دو اتصال وای‌فای و بلوتوث است و درواقع ارتباط خود را با استفاده از بلوتوث برقرار می‌کند و با استفاده از وای‌فای داده‌ها را ارسال می‌نماید.

در حال‌حاضر برخی از سازندگان گوشی‌های اندرویدی راهکارهایی مشابه Nearby Share دارند. هرچند هواوی و آنر به خاطر تحریم‌های آمریکا و ممنوعیت استفاده از سرویس‌های گوگل پلی قادر به پشتیبانی از Nearby Share نخواهند بود، اما قابلیت Huawei Share هم‌اکنون در دسترس کاربران قرار دارد و شاید هواوی تصمیم بگیرد که قابلیت دسترسی به آن و میزان سازگاری‌اش را گسترش دهد.

نوشته قابلیت به‌اشتراک‌گذاری Nearby Share گوگل از ماه آگوست برای اکثر کاربران اندروید ارایه می‌شود اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.