قابلیت جدید مایکروسافت، سرعت لود بازی‌ها را تا سه برابر افزایش می‌دهد

گیمینگ در ویندوز 11 با افزایش سرعت لود بازی‌ها

مایکروسافت می‌خواهد با قابلیت جدید DirectStorage 1.1، سرعت لود شدن بازی‌ها را تا سه برابر افزایش دهد. در این مطلب، نگاهی به این ویژگی و نحوه کارایی آن خواهیم انداخت.

زمان طولانی لود شدن بخش‌های مختلف بازی، قسمتی آزاردهنده است؛ فرقی هم نمی‌کند متعلق به چه نسلی از دنیای گیم یا چه کنسولی باشید، بالاخره یک بار موقع لود شدن یک بازی کنترل اعصاب خود را از دست داده‌اید، مگر آن‌که GTA V هم بازی نکرده باشید!

حال خبر خوبی برای گیمرهای PC منتشر شده است که طبق آن، مایکروسافت در تلاش برای کاهش زمان لودن شدن قسمت‌هایی از بازی‌ها است. این کار با اهدای وظیفه CPU به GPU (کارت گرافیک) اتفاق خواهد افتاد.

اگر بخواهیم مقداری بیش‌تر درمورد آن توضیح دهیم، اول باید از وظیفه استخراج فایل‌های فشرده بازی و لود آن‌ها که توسط CPU انجام می‌شود، شروع کنیم. بازی‌های جدید محتویات گوناگون و سنگینی دارند؛ از بخش‌های مربوط به شخصیت‌ها گرفته تا مناظر و اشیا مختلف هر محیط. برای آن‌که این محتویات حجم کم‌تری را اشغال کنند، آن‌ها فشرده‌سازی می‌شوند.

تاکنون CPU این وظیفه را داشت تا فایل‌های فشرده شده را از حالت فشرده خارج کند، همین موضوع باعث به طول انجامیدن لود شدن محتویات یک بازی، مانند نقشه یا فضایی جدید می‌شد. اکنون قرار است وظیفه رفع فشرده‌سازی یا استخراج فایل‌ها، به کارت گرافیک سپرده خواهد شد و کار CPU سبک‌تر می‌شود.

مایکروسافت می‌گوید: «این یکی از امکاناتی است که بیش‌ترین درخواست را از سوی توسعه‌دهندگان بازی دارد.» کسی هوف، یکی از مدیران ارشد مایکروسافت، در این باره توضیح می‌دهد که وظیفه استخراج فایل‌ها تاکنون متعلق به CPU بوده است، چرا که فرمت فشرده‌سازی این فایل‌ها تنها برای CPU تنظیم می‌شد.

او در ادامه اشاره‌ای به قابلیت DirectStorage 1.1 می‌کند، قابلیتی که نسخه ابتدایی آن اوایل امسال منتشر شد، ولی در نسخه جدید مایکروسافت این ساختار را ممکن می‌سازد تا از GPU، یعنی کارت گرافیک برای این کار استفاده شود.

این کار دقیقاً چه تاثیری روی افزایش سرعت لود بازی‌ها می‌گذارد؟

با کم کردن وظایف CPU، زمان لود به طور خودکار کاهش می‌یابد، آن هم به مقدار زیاد! مثلاً در بازی‌هایی که نقشه بزرگ و چند دنیا دارند، وقتی از جهانی به جهانی دیگر منتقل می‌شوید، سرعت لود شما به طور قابل توجهی سریع‌تر خواهد بود.

مایکروسافت ادعا می‌کند این افزایش سرعت که از آن صحبت می‌کنیم و با خلوت کردن وظایف CPU اتفاق می‌افتد، می‌تواند با اندازه سه برابر باشد!

کسی هوف، همان مقامی که پیش‌تر از آن صحبت کردیم، درباره قابلیت DirectStorage 1.1 می‌گوید: «وقتی این قابلیت منتشر شود، یک مسیر جدید را برای توسعه‌دهندگان بازی، ممکن می‌سازد تا بتوانند حداکثر قدرت سخت‌افزاری را به کار بگیرند و سرعت لود بازی‌های کامپیوتر را در طی چند سال آینده افزایش دهند.»

این ویژگی روی چه ویندوز و کارت گرافیکی قابل استفاده خواهد بود؟

طبق اعلام خود مایکروسافت، این قابلیت برای ویندوزهای 10 و 11 در دسترس خواهد بود، اما با توجه به بهینه‌سازی‌های مختلف برای ویندوز 11، این نسخه از ویندوز به طور کلی بهترین گزینه برای این کار خواهد بود.

همچنین سازندگان کارت گرافیک، مانند شرکت‌های انویدیا و AMD نیز باید درایورهای جدید و سازگاری با این قابلیت منتشر کنند.

آیا قابلیت افزایش سرعت لود بازی‌ها روی کنسول‌ها هم وجود دارد؟

قابلیت DirectStorage که درباره آن صحبت می‌کنیم، از ابتدای امسال، یعنی اوایل فروردین ماه، روی کنسول‌های ایکس باکس سری X، در دسترس بوده است و سرعت لود بازی‌ها را افزایش داده است. طبیعتاً نمی‌توان انتظار داشت تا این قابلیت مایکروسافت، روی کنسول‌های دیگری قابل استفاده باشد.

فعلاً فقط خبر عرضه آن روی PC منتشر شده است و به نظر می‌رسد اولین عنوانی که با این قابلیت سازگار است، Forspoken باشد که عرضه رسمی آن تا ژانویه 2023 تاخیر خورده است.

نوشته قابلیت جدید مایکروسافت، سرعت لود بازی‌ها را تا سه برابر افزایش می‌دهد اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.