لنز ماکرو چیست و چه کاربردی دارد؟

لنز ماکرو، از جمله لنزهایی است که برای گرفتن کلوزآپ‌های فوق‌العاده نزدیک از سوژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تا به حال تصاویری از چشمان عنکبوت مشاهده کرده‌اید، باید بدانید که عکاس مورد نظر از لنز ماکرو استفاده کرده است. بیشتر عکس‌های ماکرو در فاصله‌ای حدود 30 سانتیمتری گرفته می‌شوند. دوربین‌های بدون لنز ماکرو قادر به بزرگنمایی تصویر، تا این حد نخواهند بود. برای این دوربین‌ها حداقل فاصله فوکوس یا به اختصار MFD حدود یک متر است؛ در حالی که این مقدار برای لنزهای ماکرو چیزی حدود 8 تا 12 اینچ خواهد بود.

با این وجود، چیزی که لنز ماکرو را متفاوت می‌کند تنها فاصله فوکوس آن نیست، بلکه این لنز فاصله فوکوس کم را با طول بلند کانونی مرتبط می‌کند و عکاس با این قابلیت می‌تواند دوربین را نزدیک سوژه کند، اما در عکس گرفته شده چنان به نظر می‌رسد که بزرگنمایی بیشتر است.

بهترین لنز‌های ماکرو آن‌هایی هستند که با کنار هم قرار دادن دو ویژگی یاد شده تصاویری با نرخ بزرگنمایی 1:1 تولید می‌کنند. این به معنی آن است که سوژه مورد نظر، در تصویر گرفته شده با دوربین، دقیقا همان اندازه‌ای را خواهد داشت که در زندگی واقعی دارد. برای روشن‌تر شدن موضوع مثالی می‌زنیم. تصور کنید تصویر پرتره از یک شخص گرفته‌اید که صورتش تمام صفحه را گرفته است؛ پس صورت 10 اینچی او در سنسور دوربین معادل یک اینچ بازسازی خواهد شد و نرخ بزرگنمایی شما 10:1 خواهد بود. حال اگر تصویری از سر یک عنکبوت بگیریم، می‌توانیم با همین نسبت تصویری، بزرگنمایی باشکوهی از سر وی داشته باشیم.

لازم نیست نرخ بزرگنمایی در لنزهای ماکرو حتما 1:1 باشد؛ این اتفاق وقتی خواهد افتاد که به بهترین نحو از تنظیمات دوربین و لنز استفاده شود. در واقعیت، با نرخ بزرگنمایی 1:0.7 و یا حتی 1:0.5 نیز تصاویری گرفته می‌شوند که بسیار نزدیک‌تر از دوربین‌های واقعی خواهند بود. البته باید از این نکته غافل نشویم که این ویژگی تنها مختص ماکرو لنزها نیست و لنزهای تله‌فوتوی کوتاهی وجود دارند که با گشادگی دهانه مطلوب تصاویر پرتره خوبی می‌گیرند.

با توجه به قیمت نسبتا بالا و تنوع زیاد این نوع لنزها، در صورت علاقه‌مند شدن به استفاده از آن‌ها بهتر است قبل از خرید مطالعه بیشتری در این خصوص داشته باشید و ویژگی‌های محصولی را که قصد خرید آن را دارید، بهتر بشناسید. در صورتی که تجربه استفاده از این لنزها را دارید، با ما و مخاطبان به اشتراک بگذارید.

نوشته لنز ماکرو چیست و چه کاربردی دارد؟ اولین بار در پدیدار شد.