متوقف کردن اپلیکیشن هایی که در پس زمینه اندروید کار می کنند

باتری گوشی اندرویدی تان خیلی زود تمام می شود؟ یکی از علت های این امر می تواند این موضوع باشد که اپلیکیشن هایی که با آن ها کار کرده اید و از آن ها خارج شده اید، همچنان در حال کار کردن هستند و در پس زمینه به کار خود ادامه می دهند. به ظاهر شما از این نرم افزارها خارج شده اید و حتی به کار دیگری و کار کردن با اپلیکیشن دیگری مشغول شده اید! اما از نظر سیستم عامل و اتصال به منابع، همچنان این اپلیکیشن ها در حال کار کردن و استفاده از منابعی نظیر باتری هستند. البته ممکن است علت تخلیه باتری گوشی شما چیزهای دیگری نیز شامل شود، اما می خواهیم در این مطلب مخصوصا به توقف اپلیکیشن پس زمینه اشاره کنیم.

توجه: برای این راهنما ، از تلفن سامسونگ گلکسی استفاده کرده ایم که نسخه Android Pie (9) را اجرا می کند. بسته به نوع ساخت ، مدل و نسخه Android که در حال اجراست ، مراحل ممکن است متفاوت باشد.

 

برنامه های فعال در پس زمینه را شناسایی کنید

برای توقف اپلیکیشن هایی که در پس زمینه فعال هستند، ابتدا باید آن ها را شناسایی کنید. برای این کار ابتدا به بخش تنظیمات گوشی بروید و سپس Developer options را انتخاب کنید.

برنامه های فعال در پس زمینه را شناسایی کنید

اگر این آپشن را در گوشی خود پیدا نمی کنید به مسیر Settings -> About Phone بروید و از آن جا در انتهای لیست به آن دسترسی پیدا کنید.

برنامه های فعال در پس زمینه را شناسایی کنید

وقتی در این مرحله قرار گرفتید Build Number را مشاهده می کنید. روی این آپشن ۷ بار پشت سر هم ضربه بزنید. بعد از ضربه هفتم به شما نوتیفی ارسال می شود که متوجه شوید در حال حاضر روی حالت Developer Mode هستید.

وقتی که وارد این مرحله شدید دوباره به تنظیمات برگردید و حالا می توانید آپشن Developer Options را در اختیار داشته باشید.

در ادامه آپشن Running Services را انتخاب کنید:

Running Services

وقتی که وارد صفحه  Running Services شدید، می توانید لیست اپلیکیشن هایی که در حال اجرا هستند را مشاهده کنید.

برنامه های فعال در پس زمینه را شناسایی کنید

اگر می خواهید اپلیکیشن های باتری خور خود را شناسایی کنید دوباره به تنظیمات بروید و از آن جا Device Care را انتخاب کنید.

برنامه های فعال در پس زمینه را شناسایی کنید

در این بخش کمی به پایین اسکرول کنید و Battery را انتخاب کنید.

شناسایی برنامه های باتری خور

در صفحه جدید می توانید برنامه هایی را مشاهده کنید که بیشترین میزان مصرف باتری شما را بر عهده دارد. روی سه نقطه (عمودی) در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.

سپس Settings را انتخاب کنید.

برنامه های فعال در پس زمینه را شناسایی کنید

حالا روی Optimize settings ضربه بزنید تا روشن یا فعال شود. ( اسلایدر جلوی آن را بکشید تا روشن شود )

این ویژگی با تنظیم خودکار تنظیمات برای صرفه جویی در مصرف باتری ، استفاده از باتری را بهینه می کند.

 

مرحله توقف برنامه های پس زمینه اندروید

در این مرحله می دانید که چه برنامه هایی از منابع شما استفاده می کنند و در پس زمینه فعال هستند و باتری را استفاده می کنند. پس فرصت این وجود دارد که آن ها را منهدم کنید و از کار بیندازید.

برای این منظور به Settings بروید و روی Apps کلیک کنید. با این کار وارد بخشی می شوید که تمام اپلیکیشن ها را می بینید و باید آن ها را در تب بندی های خاصی مشاهده کنید. ( نصب شده – در حال اجرا و غیره )

در میان لیست کمی اسکرول کنید و اپلیکیشن ها را پیدا کنید و روی آن ها ضربه بزنید و گزینه “Force Stop”  را برای هر کدام انتخاب کنید.

این برنامه در طول جلسه فعلی متوقف می شود ، هرچند با راه اندازی مجدد تلفن خود دوباره راه اندازی می شود..

اگر به اپلیکیشن مورد نظر اصلا نیازی ندارید بهتر است که آن را کلا حذف کنید. برای این کار روی آن نرم افزار ضربه ای ممتد ایجاد کنید و بعد Uninstall  را انتخاب کنید.

از طرفی با کمک بخش حافظه نیز می توانید این اپلیکیشن ها را متوقف کنید. برای این منظور به مسیر “Settings -> Device Care بروید و Memory را انتخاب کنید.

بهبود عملکرد باتری

در این جا دکمه آبی رنگ و بزرگ Clean now را مشاهده می کنید. عددی در مقابل آن نوشته شده که اگر روی این دکمه ضربه بزنید به همان میزان فضای شما را آزاد می کند.

بهبود عملکرد باتری

در این مرحله کافی است که روی این بخش ضربه بزنید و اپلیکیشن های باتری خور را انتخاب کنید و در نهایت حافظه را آزاد کنید.

 

اندروید گوشی خود را بروز رسانی کنید

بروز رسانی اندروید می تواند تاثیرات مثبتی را روی گوشی شما به جا بگذارد. از همه مهم تر این که Android Pie و نسخه های بالاتر دارای ویژگی های مدیریت انرژی بسیار خوبی هستند که با قرار دادن محدودیتی در برنامه های در حال اجرا در پس زمینه، عمر باتری تلفن یا تبلت شما را تمدید می کنند.

از جمله این قابلیت ها در اندروید جدید Adaptive Battery است. به طور خلاصه این ویژگی برای اپلیکیشن های تان، به تناسب کاری که تا کنون از ان ها کشیده اید، در یکی از چند دسته  Frequent و Active و  Working Set و Rare و Never تنظیم می شوند. هر کدام از این دسته ها به نوعی، باتری را و مصرف آن را برای اپلیکیشن های پس زمینه و موجود روی گوشی در دسترس قرار می دهند به طوری که از کارایی اپ مورد نظر چیزی کم نشود و شما نیز به اطلاعات لازم خود در طول روز و روزها و هفته ها از این نرم افزار ها دست یابید.

 

استفاده از اپلیکیشن های کنترل گر نرم افزارهای پس زمینه

اگر اندروید شما قدیمی است و امکان مدیریت اپلیکیشن های پس زمینه در آن وجود ندارد، می توانید از سایر اپ های کمکی استفاده کنید تا بتوانید بدین ترتیب این نرم افزارهای پس زمینه را شناسایی کنید و آن ها را متوقف کنید.

Greenify یکی از بهترین اپلیکیشن هایی است که برای مدیریت برنامه های تان در پس زمینه می توانید از آن استفاده کنید. البته باید دقت کنید که گوشی هایی که روت شده اند قابلیت کنترل بیشتری برای مدیریت اپلیکیشن ها و استفاده از منابع دارند.

با این حال، برخی از اپ هایی که روی گوشی نصب می کنید تا سایر نرم افزارها را مدیریت کنید ممکن است بهینه نباشند و خودشان به تنهایی باتری تان را مصرف کنند. پس در این باره سعی کنید از تست برخی نرم افزارهای مشابه استفاده کنید و بهترین را انتخاب کنید.

منبع

 

نوشته متوقف کردن اپلیکیشن هایی که در پس زمینه اندروید کار می کنند اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.