مشارکت ایران و چین در توسعه زیرساخت شبکه اطلاعات، اینترنت ۵G و تولید تلفن‌همراه و لپ‌تاپ

در سال 94 و پس از اجرایی شدن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، شی‌جین‌پینگ رییس جمهور چین به کشور ما سفر کرد و دیداری با رهبر و رییس جمهور ایران داشت. از همان زمان با پیشنهاد تهران و موافقت پکن، همکاری دو کشور به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقاء پیدا کرد و هر دو کشور با تنظیم روابط راهبردی بلند مدت 25 ساله موافقت کردند.

چین در این سال‌ها از معدود کشورهایی بوده که همکاری خود با ایران را ادامه داد و از ایران نفت می‌خرید، این اتفاق باعث افزایش سطح همکاری دو کشور و اعتماد ایران به چین شد. مسئولین ارشد حکومت ایران همواره از چین به علت همراه بودن با ملت ایران در دوران سخت تحریم قدردانی کردند و به دنبال افزایش همکاری‌های استراتژی میان دو کشور بودند.

سرانجام در تیر ماه سال گذشته، دولت مجوز رسمی آغاز مذاکرات ایران و چین بر سر همکاری جامع بلند مدت بر اساس منافع متقابل را صادر کرد و در روز 7 فروردین سند همکاری دو کشور در تهران به امضای وزاری خارجه ایران و چین رسید. در این سند راهبردهای سیاسی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده، اما بخشی از همکاری ایران و چین به بخش تکنولوژی و توسعه ارتباطات اشاره دارد.

در این بخش ایران و چین برای توسعه و تقویت شبکه زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی، توسعه نسل پنجم ارتباطات راه دور، توسعه خدمات اساسی مانند موتور جستجوگر و پیام‌رسان‌ اجتماعی، تجهیزات از راه دور مانند GPS، سرور و ذخیره‌سازی اطلاعات، توسعه نرم‌افزارهای پایه مانند سیستم‌عامل‌ها، مرورگر، آنتی‌ویروس و نرم‌افزار تلفن همراه و همچنین تجهیزات تجاری مانند تلفن هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ همکاری خواهند داشت.

بر اساس این سند، ایران و چین پروژه‌های مشترک و آزمایشی در زمینه‌ فناوری‌های هوشمند و هوش مصنوعی را تعریف خواهند کرد، همچنین دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های دو کشور، پروژه‌ها و تحقیقات مشترک خواهند داشت. ایران و چین به دنبال همکاری در زمینه فرکانس رادیویی و هماهنگی در فرکانس‌های ماهواره‌ای در صحنه بین‌المللی نیز هستند و این مورد نیز در سند جامع همکاری ذکر شده است.

نوشته مشارکت ایران و چین در توسعه زیرساخت شبکه اطلاعات، اینترنت 5G و تولید تلفن‌همراه و لپ‌تاپ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.