معاون رگولاتوری خبر داد: باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز برای توسعه ۵G از طریق مزایده واگذار می‌شود

معاون امور راديويي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از واگذاري باند فركانسي 3500 مگاهرتز براي توسعه شبكه 5G در ايران از طريق مزايده خبر داد.
نسترن محسني در پنل واگذاري باندهاي فركانسي 5G در نخستين روز ششمين نمايشگاه اينترنت اشياء با اعلام اين خبر گفت: چون بار اصلي ارتباطات اينترنتي ايران روي شبكه‌هاي موبايل است و واگذاری فرکانس ملاحظات خاصی می‌طلبد و اگر این واگذاری با مباحث فناوری‌های نو مانند 5G همراه شود، دقت‌ها و ملاحظات مضاعف خواهد بود.
او افزود: رگولاتوری چند ماهی است که کار تخصصي و كارشناسي روی واگذاری باند فرکانسی 3500 مگاهرتز برای توسعه 5G را آغاز کرده و ترکیبی از باندهای مختلف است اما باند طلایی به باند 3500 مگاهرتز اختصاص داده شده است.
به گفته محسني، از آنجاييكه دسترس‌پذیری به تجهیزات در باندهاي 3300 تا 3400 مگاهرتز محدود است و باتوحه به شرایط تحریم محدودیت‌ها مضاعف می‌شود و بهره‌مندی از باند را به تاخیر می‌اندازد، تمركز سازمان در واگذاری باند فرکانسی 3500 مگاهرتز روي 200 مگ انتهایی است.
او با تاكيد بر اينكه رگولاتوري در واگذاري باند فركانسي بايد نقطه بهينه را پيدا كند، گفت: امروز وقتی از 5G صحبت مي‌كنيم، به چهار سال زمان تجاری نياز داريم و تمام مطالعات و مباحث فنی روی موضوع همگرايي تاکید دارند.
محسني افزود: برگزاري مزایده، شفاف‌سازی را به دنبال دارد و تمام باندهاي فركانسي واگذار شده در سال 2020 از مسیر مزایده اتفاق افتاده است و ITU نيز همين روش را توصيه كرده است
به گفته او، يافتن ارزش واقعي طيق فركانسي که نهایتا به یکی از ابزارهای استفاده بهینه از طیف منتج می‌شود، موضوعي است که رگولاتوری توامان با نگاه توانمندسازی و تشویق‌گری به آن توجه دارد.
گفتني است، ششمين نمايشگاه اينترنت اشياء روزهاي 27 و 28 بهمن ماه 99 در سالن 27 نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود.