معاون فنی همراه اول: رگولاتوری واسطه گری در فرکانس را ترویج نکند/ شبکه ۵G تجاری همراه اول راه‌اندازی می‌شود

معاون فنی شرکت ارتباطات سیار ایران با انتقاد از رویکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واگذاری باندهای فرکانسی توسعه 5G گفت: رگولاتوری واسطه‌گری در فرکانس را ترویج نکند.
مرتضی طاهری‌بخش در نشست واگذاری باند فرکانسی 5G که در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیاء برگزار شد، افزود: چرا همراه اول  به عنوان یک اپراتور بخاطر توزیع نادرست فرکانس باید سراغ یک اپراتور دیگر برود.
او اظهار داشت: به نظر من در دوران اخیر رگولاتوری قصد دارد یکی از تصمیمات بسیار حیاتی و تاثیرگذار را برای اپراتورها بگیرد که حتی باوجود پنج درصد خطا در تصمیم‌گیری رگولاتوری، سمت اپراتور درصد خطای بزرگی خواهد شد و به عنوان نماینده همراه اول از رگولاتوری می‌خواهم حتما از مشاوران قوی استفاده کند.
طاهری‌بخش افزود: اکنون فضای باندهای فرکانسی 3400 تا 3600 و 3800 بسیار پیچیده است و عوامل فنی زیادی تاثیرگذار هستند. همه اپراتورها امروز در پشت خط مسابقه به صورت یکسان ایستاده‌اند و اگر رگولاتوری تصمیم درستی برای واگذاری باند نگیرد، ممکن است اپراتورها مجبور به جمع کردن کسب و کار خود در فناوری 5G شوند.
او با اشاره به اینکه طی چند روز آینده شبکه تجاری و واقعی 5G همراه اول راه‌انذازی خواهد شد، گفت: با برنامه تدوین شده در همراه اول نسبت به را‌ه‌اندازی شبکه 5G اقدام خواهیم کرد. در قدم اول هات‌اسپات، سپس مشتریان سازمانی و صنعتی و در نهایت طبق سندی که با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نهایی شده، پوشش وسیع 5G به بهره‌برداري خواهد رسيد.
معاون فني همراه اول با اشاره به اينكه وندورها تولید تجهیزاتي براي باندهاي فركانسي 3300 تا 3800 را ندارد، گفت: ما در همراه اول از وندورهای نوکیا، هواوی و اریکسون صحبت می کنیم كه تجهيزاتي براي اين باند فركانسي ندارند. ضمن اينكه پهنای باند کمتر از 80 مگ هیچ کارآیی ندارد.
او با اشاره به اينكه باندهاي فركانسي 3400 تا 3460 مگاهرتز در اختیار مبین، از 3460 تا 3500 مگاهرتز در اختیار رگولاتوری، از 3500 تا 3540 مگاهرتز در اختیار فرابرد و های وب و از 3540 تا 3600 مگاهرتز در اختیار ایرانسل قرار دارد، گفت:  اگر همین امروز واگذاری انجام شود، عدالت رقابتی بهم مي‌خورد. از همين رو با این رویکرد، با برگزاري مزایده باند فركانسي 5G موافق نیستم.
طاهري‌بخش تاكيد كرد: اول باید نقشه انتهایي فرکانس مشخص شود و رگولاتوری سه سال مهلت بدهد تا كاربردهاي 5G راه بیفتند.
او همچنين از مصرف روزانه 13.5 پتابايت ديتا و برقراري روزانه نيم ميليارد دقيقه مكالمه در شبكه همرا اول خبر داد.
گفتني است، ششمين نمايشگاه اينترنت اشياء روزهاي 27 و 28 بهمن ماه 99 در سالن 27 نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود.