معرفی و آموزش کامل پلتفرم Opensea: بزرگ‌ترین بازار NFT

وقتی صحبت از خرید و فروش ان.اف.تی می‌شود، به یک سری پلتفرم‌هایی برخورد می‌کنیم. در بین آن‌ها، پلتفرم Opensea بزرگ‌ترین آن‌هاست. این پلتفرم حجم زیادی از بازار را برای خود گرفته است و اکثر افراد از این وب‌سایت استفاده می‌کنند.

برخی از بزرگ‌ترین کالکشن‌های ان.اف.تی که ساخته شده‌اند، ابتدا در این وب‌سایت راه‌اندازی شدند. کالکشن‌هایی از جمله CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club.

اگر بخواهید به طور جدی‌ بازار ان.اف.تی را دنبال کنید، یا قصد ساخت و خرید و فروش ان.اف.تی را داشته باشید، این پلتفرم اولین مرجع شما خواهد بود. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

پلتفرم Opensea چیست؟

این پلتفرم در سال 2018 و بر بستر بلاک‌چین اتریوم راه‌اندازی شد. کاربران می‌توانند در آن توکن‌های غیر مثلی (NFT) را که روی اتریوم یا پالیگان هستند، بسازند یا خرید و فروش کنند.

از آن‌جایی که این بازار، یک پلتفرم همتا به همتا (peer-to-peer) روی اتریوم است، کاربران آن برای پرداخت کارمزد ساخت و مبادله ان.اف.تی، باید ارز دیجیتال اتر (ETH) داشته باشند.

این پلتفرم همچنین یک اپلیکیشن برای موبایل دارد اما در این مقاله وب‌سایت آن را آموزش خواهیم داد.

آموزش پلتفرم Opensea : بزرگ‌ترین بازار NFT

همانطور که گفتیم، برای انجام هر کاری در این پلتفرم نیاز به مقداری ارز اتر دارید. برای خرید اتر می‌توانید از صرافی‌های داخلی یا خارجی اقدام کنید.

در مرحله بعد نیاز دارید تا کیف پول خود که رمزارز اتر را به آن انتقال دادید، به وب‌سایت opensea متصل کنید. وب‌سایت opensea، از کیف پول‌های کوین‌بیس (coinbase)، متامسک (Metamask) و تراست‌ولت (trust wallet) پشتیبانی می‌کند.

برای اتصال کیف پول خود به opensea تنها کافیست که روی آیکون پروفایل خود کلیک کرده و گزینه Profile را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب کیف پول و متصل کردن آن، با تصویر زیر روبرو می‌شوید.

برای شخصی‌سازی پروفایل خود، آیکون تنظیمات به شکل چرخ دنده در سمت راست را انتخاب کنید. در این قسمت از شما خواسته می‌شود که یک درخواست امنیتی اضافی را امضا (sign) کنید.

در مرحله بعد، می‌توانید یک نام کاربری و بیوگرافی ایجاد کنید و یک آدرس ایمیل برای حساب خود وارد کنید.

خرید NFT بر بستر اتریوم

در صفحه اصلی سایت، در قسمت جستجو می‌توانید کالکشن یا ان.اف.تی دلخواه خود را پیدا کنید.

پلتفرم Opensea

در نظر داشته باشید که تیک آبی آن خورده باشد، که به معنی معتبر بودن آیتم است.

با انتخاب گزینه Explore، می‌توانید دسته‌بندی دلخواه خود را انتخاب کنید. با انتخاب یک کالکشن وارد صفحه آن می‌شوید. در صفحه جدید، سمت چپ یک تب فیلتر وجود دارد. در قسمت chain می‌توانید آیتم‌های کالکشنی که انتخاب کردید را بر اساس اینکه در کدام بلاک‌چین قرار دارد، فیلتر کنید.

وقتی ان.اف.تی دلخواه خود را پیدا کردید، با کلیک بر روی آن، اطلاعات بیشتری درباره آن می‌بینید. اطلاعاتی از جمله توضیحات، خواص، تاریخچه قیمت، تعداد بازدید از آن و اینکه آیا از طریق یک حراج زمان‌بندی شده فروخته می‌شود، یا با قیمت ثابت.

برای اینکه پیشنهاد بدهید یا خرید کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که رمز اتر متناسب را دارید.

پلتفرم Opensea

اگر رنگ آیکون اتریوم مانند تصویر بالا خاکستری بود، یعنی قیمت آن بر اساس اتریوم استاندارد است.

اما اگر رنگ آیکون اتریوم صورتی بود، در این صورت قیمت آن ان.اف.تی براساس WETH است (توکن‌ WETH یا Wrapped ETH نسخه دیگری از ارز اتر بوده که قیمت آن با قیمت اتر برابر است. تقریباً هر بلاک‌چین بزرگی این نسخه از توکن بومی خود را دارد).

با WETH امکان انجام معاملات با تاخیر زمانی وجود دارد که این امر باعث می‌شود حراج‌ها در OpenSea انجام شوند. به بیان ساده‌تر وقتی پیشنهادی را با استفاده از WETH در حراجی قرار می‌دهید، پیشنهاد شما تا پایان حراج نگه داشته می‌شود. اگر برنده شوید، تراکنش انجام خواهد شد، اگر این کار را نکنید، تراکنش لغو می‌شود و WETH از کیف پول شما برداشته نمی‌شود.

خرید NFT بر بستر پالیگان

هزینه کارمزد ساختن و خرید و فروش روی اتریوم معمولاً بالاست و افراد برای کاهش این هزینه، از شبکه پالیگان استفاده می‌کنند.

پالیگان یک راه حل لایه دو است که تراکنش‌های فوری و در عین حال ایمن را با استفاده از توکن‌های ETH تسهیل می‌کند.

برای استفاده از شبکه پالیگان، ابتدا نیاز است که ارز اتر خود را به این شبکه منتقل کنید، یا اینکه از مفهوم بریج یا پل بلاک‌چین (Bridge) استفاده کنید. بریج، زیرساختی را فراهم می‌کند که با استفاده از آن می‌توانیم ارزها و توکن‌های غیر مثلی (NFT) خود را از یک شبکه بلاک‌چین، به یک شبکه دیگر منتقل کنیم. دو بریج Binance Bridge و Celer cBridge، مثال‌هایی از این دسته هستند.

اگر ارز اتر داشته باشید، با کلیک بر روی آیکون کیف پول موجود در بالا سمت راست و بعد کلیک روی سه نقطه سمت راست ارز اتریوم، گزینه Bridge to Polygon را انتخاب می‌کنیم.

سپس پنجره‌ای به نام Convet tokens باز می‌شود و در آن مقدار اتریوم ارسالی به پالیگان را مشخص می‌کنیم. در نظر داشته باشید که برای انجام این کار، هزینه کارمزدی هم باید پرداخت کنید.

گزینه Convert tokens را که بزنید و تراکنش را تائید کنید، اتریوم شما بین 5 تا 10 دقیقه به شبکه پالیگان منتقل می‌شود.

توجه داشته باشید که اولین باری که NFT را در شبکه پالیگان خریداری می‌کنید، از شما خواسته می‌شود که معامله در این شبکه را در کیف پول خود باز کنید.

 

ساخت NFT در OpenSea

برای ساخت NFT در پلتفرم OpenSea، پروفایل خود در بالا سمت راست را می‌زنیم. گزینه my collection و سپس گزینه create collection را انتخاب می‌کنیم و پنجره‌ای باز می‌شود که در آن باید اطلاعاتی از قبیل لوگوی کالکشن، نام کالکشن، تصویر شاخص، لینک‌های مربوط به کالکشن و خلاصه‌ای از این کالکشن را اضافه کنید.

پایین‌تر در قسمت Creator Earnings که با royalties هم شناخته می‌شود، کارمزد خود را مشخص می‌کنیم. این کارمزد، هزینه‌ای است که هر بار ان.اف.تی شما در این پلتفرم به فروش برود درصدی به شما تعلق می‌گیرد که خودتان مشخص می‌کنید.

پلتفرم Opensea

بعد از وارد کردن این مقدار درصد، در قسمت بعد، آدرس کیف پول خود را وارد کنید و سپس شبکه‌ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بعد از اتمام این مراحل، گزینه Create را که بزنید، کالکشن شما ساخته می‌شود. در صفحه کالکشنی که ساختید، اگر گزینه Add item را بزنید، می‌توانید فایل ان.اف.تی خود را به این کالکشن اضافه کنید.

در صفحه جدید، نیاز دارید که فایل خود را آپلود کنید و نام و توضیح مختصری در مورد آن بنویسید. در قسمت‌هایی مثل levels و Properties می‌توانید با اضافه کردن جزئیات بیشتر، ان.اف.تی خود را برجسته‌تر کنید.

اگر گزینه create را بزنید، ان.اف.تی شما ساخته می‌شود.

فروش NFT

برای فروش ان.اف.تی خود، بعد از انتخاب آیتم مورد نظر، گزینه sell را انتخاب می‌کنیم. در قسمت بعد باید مشخص کنیم که ان.اف.تی خود را می‌خواهیم با یک قیمت ثابت به فروش برسانیم یا با یک حراج با زمان مشخص.

پلتفرم Opensea

اگر فروش با قیمت ثابت را انتخاب کنید، خریدار باید کارمزد گس مرتبط را پرداخت کند. با استفاده از قسمت Privacy می‌توانید مشخص کنید که آیتم مورد نظر فقط به یک آدرس مشخصی که خودتان وارد می‌کنید، فروخته شود.

پلتفرم Opensea

اگر خواستید به صورت حراج، ان.اف.تی خود را بفروشید 2 روش دارید. اول اینکه می‌توانید یک قیمت کف مشخص کنید و آیتم شما به بالاترین پیشنهاد فروخته خواهد شد. در روش دوم، می‌توانید سقف قیمتی تعیین کنید که تا زمانی که شخصی NFT شما را بخرد، کاهش یابد.

اگر روش اول را انتخاب کنید، باید قیمت اولیه و مدت زمان حراج را تعیین کنید. اگر آیتم شما به قیمت بالاتر از 1 اتر فروخته شود، نیازی به پرداخت هزینه کارمزد نیست؛ اما اگر پایین‌تر از 1 اتر باشد باید پرداخت کارمزد گس انجام شود.

در روش دوم باید یک سقف قیمتی مشخص انتخاب کنید که در یک دوره زمانی کاهش پیدا می‌کند. اگر پیشنهادی دادند که از قیمتی که شما مشخص کردید پایین‌تر بود، می‌توانید آن پیشنهاد را قبول یا رد کنید.

توجه داشته باشید که برای بار اولی که آیتمی را در این پلتفرم به فروش می‌رسانید، نیاز است که یک هزینه یک‌باره‌ای را پرداخت کنید. اگر هم ان.اف.تی شما در OpenSea ساخته نشده باشد، نیاز به پرداخت هزینه یک‌باره‌ای دارید. OpenSea همچنین 2.5 درصد کارمزد تراکنش را برای تمام فروش‌ها دریافت می‌کند.

در نهایت، اگر گزینه Post your listing را بزنید، کار شما در اینجا به پایان می‌رسد.

برای ساخت و خرید و فروش NFTها، پلتفرم‌های دیگری مثل rarible و mintable و… وجود دارند اما همانطور که گفتیم، برترین ان.اف.تی‌ها ابتدا در این بازار راه‌اندازی می‌شوند و اگر بخواهیم در این حوزه فعالیت داشته باشیم و از جدیدترین ان.اف.تی‌ها باخبر شویم، شناخت این پلتفرم بسیار اهمیت دارد.

نوشته معرفی و آموزش کامل پلتفرم Opensea: بزرگ‌ترین بازار NFT اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.