اپل رئیس توسعه شاسی خودروهای پورشه را استخدام کرده است

اپل رئیس توسعه شاسی خودروهای پورشه را استخدام کرده است

خودرو خودران اپل ممکن است گامی دیگر به‌سوی واقعیت برداشته باشد؛ زیرا گفته می‌شود یکی از رؤسای پیشین پورشه را به‌عنوان مسئول توسعه‌ی شاسی استخدام کرده است.

DAC اکسترنال چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

مبحث صدای باکیفیت یک کامپیوتر که ناشی از یک کارت صدای جداگانه و یا یک DAC اکسترنال بوده، موضوع عجیبی است. البته به‌کارگیری چنین رویه‌هایی دیگر آن ضرورت سابق را ندارد. در حقیقت، تقریبا دیگر هیچ‌کس به چنین مواردی هم فکر نمی‌کند. امروزه تقریبا هیچ بازی و یا موسیقی وجود ندارد که به دلیل نداشتن چنین سخت‌افزارهایی، قادر به گوش دادن و لذت بردن از آن نباشید.

سخت‌افزار صدا در مقابل سخت‌افزار گرافیکی

کارت صدای پیش‌فرض کامپیوتر شما برای اکثر وظایف جوابگو خواهد بود. این در حالی است که اگر بخواهید یک بازی AAA را با نرخ فریم بالا اجرا کنید، آنگاه یک کارت گرافیک قدرتمند، لازمه کار شما است. طبیعتا گرافیک یکپارچه پردازنده مرکزی کامپیوتر شما نیز نمی‌تواند از پس این چالش برآید.

با این اوصاف، بازهم برخی از افراد وجود دارند که توقعات بیشتری از صدای خروجی کامپیوتر خود دارند. هنگامی‌که بحث بر سر این موضوع باشد، آنگاه دو انتخاب اصلی در مقابل شما خواهد بود: یک کارت صدای جداگانه و یک DAC (مبدل دیجیتال به آنالوگ) اکسترنال.

جهت دریافت صدایی با کیفیت بهتر، نیاز دارید که تداخلات الکتریکی را به حداقل برسانید. چنین قضیه در ابتدا مشکل است، زیرا مادربورد یک کامپیوتر، کانون جریان‌های الکتریکی است. به همین دلیل است که تراشه کارت صدای موجود بر روی مادربورد شما، دارای یک پوشش محافظتی جداگانه است.

این مطلب را نیز بخوانید: آمپلی‌فایر هدفون چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از DAC چیست؟

DAC خلاصه شده “مبدل دیجیتال به آنالوگ” است. یک DAC، صدای دیجیتال را دریافت کرده و سپس آن را به سیگنال‌های صوتی تبدیل می‌کند. در ادامه این سیگنال به آمپلی‌فایر و سپس به اسپیکر و یا هدفون شما، منتقل می‌شود.

DAC یک قطعه اساسی در سیستم صدای هر کامپیوتری است. کارت صدای خود مادربورد، کارت‌های صداهای جداگانه، گوشی‌های هوشمند، هدفون‌های USB و سایر دستگاه‌های دیجیتال، همگی به یک DAC مجهز هستند. اگر در مسیر بین تولید صدای دیجیتال و گوش‌های کاربر، قطعه‌ای به نام DAC وجود نداشته باشد، آنگاه صدایی نیز قابل شنیدن نخواهد بود.

چرا به یک DAC اکسترنال نیاز دارید؟

DAC اکسترنال

اگر اکنون یک DAC دارید، پس چرا باید یکی دیگر نیز تهیه کنید؟ اول اینکه به‌طور معمول، کیفیت صدای یک DAC اکسترنال بیشتر از DAC موجود بر روی مادربورد و یا هدفون USB شما است. طبیعتا این قضیه نیز می‌تواند به کیفیت صدای بهتری بینجامد.

اما ما بازهم باید به مسئله اصلی موجود در رابطه با مادربورد خود بازگردیم. آن همه جریان الکتریکی که بر بستر مادربورد شما جریان دارد، در نهایت به ایجاد چیزی ختم می‌شود که اهالی موسیقی آن را ” نویز” می‌نامند. نویز در اصل نوعی تداخل است که در نهایت باعث می‌شود که کیفیت بازتولید صدا، کاهش یابد. اگر هدفون‌های خوبی داشته و یا اینکه حجم صدای هدفون‌های عادی را نیز کمی بالاتر ببرید، آنگاه به احتمال زیاد می‌توانید صدای این تداخلات را که شبیه به خش‌حش است، بشنوید.

از آنجایی که سروکار شما با دستگاه‌های الکتریکی است، پس طبیعتا برخی از این نویزها، اجتناب‌ناپذیر هستند. البته در هر صورت، هر چه بیشتر این تداخلات را کاهش دهید، آنگاه می‌توانید تجربه شنیداری بهتری نیز داشته باشید.

به همین دلیل است که برخی از کاربران، از یک DAC اکسترنال استفاده می‌کنند. این دستگاه فاصله بیشتری از جریانات الکتریکی مادربورد شما داشته و بنابراین می‌تواند باعث بهبود کیفیت صدای دریافتی شود. این در حالی است که کارت صدای جداگانه، با اینکه از مادربورد کمی فاصله دارد، اما در هر صورت هنوز هم در داخل کیس شما قرار دارد. به همین دلیل کارت صدای جداگانه نمی‌تواند خروجی بهتری را نسبت به یک DAC اکسترنال ارائه دهد.

برخی از کاربران چنان به این تداخلات الکتریکی حساس هستند که سعی می‌کنند هر چه بیشتر DAC خود را از کامپیوتر، دور نگه دارند. البته در هر صورت برای اکثر کاربران، قرار دادن DAC در کنار و یا کمی بالاتر از کیس کامپیوتر، کفایت می‌کند.

DAC اکسترنال یک راه‌کار جادویی برای مشکلات صوتی شما نیست. به همین دلیل بهتر است که انتظارات معقولی نیز از آن داشته باشید. در رابطه با بازی‌ها، یک DAC اکسترنال می‌تواند صدای شفاف‌تری را به شما تحویل دهد. در برخی از موارد نیز صدای موضعی می‌تواند بهتر شود. بدین ترتیب می‌توانید شخصیت‌های درون بازی را که قصد مخفی‌کاری دارند، آسان‌تر پیدا کنید.

هنگامی‌که بحث بر سر موسیقی باشد، آنگاه دامنه موضوع می‌تواند شامل کیفیت ضبط، مستر کردن صدا توسط یک مهندس صدا، حجم فایل و همچنین کیفیت صدای پخش شده توسط هدفون شما باشد.

یک DAC اکسترنال معمولا از طریق درگاه USB به رایانه شما متصل شده و علاوه بر داشتن پیچ حجم صدا در جلو، یک جک صدا را نیز جهت اتصال هدفون و اسپیکرها، ارائه می‌دهد. اکثر DAC‌ها فقط یک جک 3.5 میلی‌متری دارند. این در حالی است که برخی دیگر، از جک 6.3 میلی‌متری نیز برخوردار هستند. البته همیشه می‌توانید با تهیه کردن یک آداپتور، با هر دوی این درگاه‌ها کار کنید.

یکی دیگر از مزیت‌های DAC اکسترنال این است که قابلیت جابجایی دارد. بنابراین اگر اکثر وقت خود را پای یک کامپیوتر دسکتاپ گذرانده، اما می‌خواهید که کیفیت صدای بهتری را نیز بر روی لپ‌تاپ خود داشته باشید، آنگاه می‌توانید DAC خود را در بین دستگاه‌ها، جابجا کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: آیا استفاده از هدفون یا ایرباد به شنوایی آسیب می‌زند؟!

از یک DAC اکسترنال چه توقعاتی باید داشته باشیم؟

DAC اکسترنال

اول از همه اینکه DAC شما باید یک آمپلی‌فایر داخلی داشته باشد تا هم از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد و هم اینکه محیط به دلیل یک آمپلی‌فایر جداگانه، بیشتر اشغال نشود. اکثر DAC‌ها از یک آمپلی‌فایر نیز برخوردار هستند. البته می‌توانید DAC‌های رده بالا که نیازمند یک آمپلی‌فایر جداگانه هستند را نیز در بازار پیدا کنید.

شاید در رابطه با عمق بیت (bit depth) و نرخ نمونه‌برداری (sample rate) این دستگاه‌ها نیز شنیده باشید. بیشتر این مبدل‌ها دارای عمق بیت 24 الی 32 بوده و همچنین نرخ نمونه‌برداری آن‌ها از 96 الی 768 کیلوهرتز، متغیر است.

اگر به دنبال مبدلی هستید که تجربه بازی و سایر موارد شنیداری شما را بهبود بخشد، آنگاه FiiO E10K می‌تواند برای شما مناسب باشد. کسانی هم که خواهان دستگاهی بهتر هستند، می‌توانند به Schiit Modi DAC نگاهی بیندازند. البته دومی نیازمند خرید یک آمپلی‌فایر جداگانه است. شرکتی همانند Creative نیز کارت‌ صداهای اکسترنالی را که مناسب برخی از کاربران هستند، تولید می‌کند.

نکته آخری که باید در نظر بگیرید، به مورد استفاده شخصی شما مربوط می‌شود. اگر قصد ارتقای کیفیت صدا در یک دستگاه قابل حمل را دارید، آنگاه یک DAC قابل حمل می‌تواند برای شما مناسب باشد. البته اگر یک هدفون باکیفیت نداشته باشید، آنگاه چنین دستگاه‌هایی (DAC و یا آمپلی‌فایر) نیز نمی‌توانند چندان کیفیت صدای خروجی گوشی شما را افزایش دهند.

همیشه بهتر است که پیش از خرید محصول موردنظر، بررسی‌های منتقدین و خریداران را مطالعه کنید. بدین ترتیب می‌توانید بفهمید که محصول موردنظر، چه ویژگی‌هایی دارد.

آیا کیفیت صدای کامپیوتر شما، مطلوب است؟

اینکه آیا کیفیت صدای فعلی کامپیوتر شما به اندازه کافی خوب هست یا خیر، کاملا به قضاوت شما بستگی دارد. طبیعتا نمی‌توان کیفیت صدا را با عدد و رقم نشان داد. در نهایت یا کیفیت بهتری را احساس خواهید کرد یا برعکس این موضوع رخ می‌دهد.

اگر از کیفیت کلی کارت صدای مادربورد خود راضی نبوده و یا اینکه در حین پردازش‌های سنگین همانند قسمت بارگذاری بازی‌ها، نویزی را در پس‌زمینه احساس می‌کنید، آنگاه شاید بد نباشد که از یک DAC اکسترنال استفاده کنید.

نوشته DAC اکسترنال چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

چگونه اسلایدهای پاورپوینت خود را مخفی کنیم؟

با مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت می‌توانید اسلایدهای موردنظر را در حین ارائه دادن، مخفی کرده اما همچنان آن‌ها را به‌عنوان بخشی از فایل، نگه دارید. البته می‌توانید اسلایدهای مخفی را نیز در طول یک اجرا، نشان داده و یا اینکه آن‌ها را جهت استفاده‌های آینده، از حالت مخفی خارج کنید. در زیر به شیوه انجام این موارد می‌پردازیم.

شیوه مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت و بالعکس

اگر قرار باشد که در جایی سخنرانی داشته باشید، آنگاه به احتمال زیاد یک پاورپوینت را نیز در این رابطه آماده خواهید کرد. بسته به مخاطبین شما، شاید بخواهید که یک یا چندین اسلاید را در طول ارائه، مخفی کنید. بدین ترتیب می‌توانید اجرای مرتبط‌تری با نیازهای گروه مخاطبین خود داشته باشید.

جهت مخفی کردن اسلایدهای یک پاورپوینت باید اپلیکیشن PowerPoint را اجرا کرده و سپس با کلیک کردن، اسلاید موردنظر را انتخاب کنید. پس از انتخاب کردن یک اسلاید، می‌توانید هایلایتی را در اطراف آن، مشاهده کنید.

مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت

پس از انتخاب اسلاید موردنظر باید بر روی آن کلیک-راست کرده و سپس در منوی ظاهر شده، گزینه “Hide Slide” را برگزینید.

مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت

اکنون اسلاید شما در نمای Presenter View مخفی شده و نمایش داده نمی‌شود. اگر تصویر بندانگشتی اسلاید شما روشن‌تر از سایر اسلایدها بود، آنگاه می‌توانید بگویید که اسلاید موردنظر شما، مخفی شده است.

اگر بخواهید که اسلاید خود را از حالت مخفی بودن خارج کنید، آنگاه کافی است که بر روی آن کلیک-راست کرده و سپس مجددا “Hide Slide” را برگزینید.

مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت

اکنون اسلاید شما در طول ارائه، نمایش داده خواهد شد.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی دو روش جهت چرخاندن متن در پاورپوینت

نمایش اسلایدهای مخفی در طول ارائه پاورپوینت

اگر اسلایدی را مخفی کرده، اما در حین ارائه دادن از این کار پیشمان شوید و بخواهید که آن را نیز نمایش دهید، آنگاه بدون نیاز به خروج از نمای Presenter View می‌توانید این کار را انجام دهید.

جهت انجام این کار باید در حین اجرا و قرار داشتن در نمای Presenter View، بر روی مکانی در اسلاید فعلی کلیک-راست کنید. در ادامه و در منوی ظاهر شده باید گزینه “See All Slides” را برگزینید.

مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت

پس از انتخاب این گزینه، تمامی اسلایدهای شما از جمله اسلایدهای مخفی، در یک ردیف نشان داده می‌شوند. اسلایدهای مخفی به رنگ خاکستری بوده و همچنین خطی نیز بر روی شماره آن‌ها، کشیده شده است. در ادامه کافی است که بر روی تصویر بندانگشتی اسلاید مخفی کلیک کرده تا آن را به مخاطبین خود نشان دهید.

پس از رفتن به اسلاید بعدی، اگر بخواهید که اسلاید مخفی شده را مجددا نشان دهید، آنگاه کافی است که گام‌های بالا را مجددا تکرار کنید.

اگر یک فایل پاورپوینت را چندین بار استفاده کنید، آنگاه احتمال دارد که محتوای آن نیز در طول زمان دستخوش تغییر شود. اگر احساس می‌کنید که محتوای یک اسلاید دیگر ربطی به ارائه‌های شما ندارد، آنگاه می‌توانید به جای مخفی کردن، نسبت به حذف آن اقدام کنید.

نوشته چگونه اسلایدهای پاورپوینت خود را مخفی کنیم؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

چگونه اسلایدهای پاورپوینت خود را مخفی کنیم؟

با مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت می‌توانید اسلایدهای موردنظر را در حین ارائه دادن، مخفی کرده اما همچنان آن‌ها را به‌عنوان بخشی از فایل، نگه دارید. البته می‌توانید اسلایدهای مخفی را نیز در طول یک اجرا، نشان داده و یا اینکه آن‌ها را جهت استفاده‌های آینده، از حالت مخفی خارج کنید. در زیر به شیوه انجام این موارد می‌پردازیم.

شیوه مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت و بالعکس

اگر قرار باشد که در جایی سخنرانی داشته باشید، آنگاه به احتمال زیاد یک پاورپوینت را نیز در این رابطه آماده خواهید کرد. بسته به مخاطبین شما، شاید بخواهید که یک یا چندین اسلاید را در طول ارائه، مخفی کنید. بدین ترتیب می‌توانید اجرای مرتبط‌تری با نیازهای گروه مخاطبین خود داشته باشید.

جهت مخفی کردن اسلایدهای یک پاورپوینت باید اپلیکیشن PowerPoint را اجرا کرده و سپس با کلیک کردن، اسلاید موردنظر را انتخاب کنید. پس از انتخاب کردن یک اسلاید، می‌توانید هایلایتی را در اطراف آن، مشاهده کنید.

مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت

پس از انتخاب اسلاید موردنظر باید بر روی آن کلیک-راست کرده و سپس در منوی ظاهر شده، گزینه “Hide Slide” را برگزینید.

مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت

اکنون اسلاید شما در نمای Presenter View مخفی شده و نمایش داده نمی‌شود. اگر تصویر بندانگشتی اسلاید شما روشن‌تر از سایر اسلایدها بود، آنگاه می‌توانید بگویید که اسلاید موردنظر شما، مخفی شده است.

اگر بخواهید که اسلاید خود را از حالت مخفی بودن خارج کنید، آنگاه کافی است که بر روی آن کلیک-راست کرده و سپس مجددا “Hide Slide” را برگزینید.

مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت

اکنون اسلاید شما در طول ارائه، نمایش داده خواهد شد.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی دو روش جهت چرخاندن متن در پاورپوینت

نمایش اسلایدهای مخفی در طول ارائه پاورپوینت

اگر اسلایدی را مخفی کرده، اما در حین ارائه دادن از این کار پیشمان شوید و بخواهید که آن را نیز نمایش دهید، آنگاه بدون نیاز به خروج از نمای Presenter View می‌توانید این کار را انجام دهید.

جهت انجام این کار باید در حین اجرا و قرار داشتن در نمای Presenter View، بر روی مکانی در اسلاید فعلی کلیک-راست کنید. در ادامه و در منوی ظاهر شده باید گزینه “See All Slides” را برگزینید.

مخفی کردن اسلاید در پاورپوینت

پس از انتخاب این گزینه، تمامی اسلایدهای شما از جمله اسلایدهای مخفی، در یک ردیف نشان داده می‌شوند. اسلایدهای مخفی به رنگ خاکستری بوده و همچنین خطی نیز بر روی شماره آن‌ها، کشیده شده است. در ادامه کافی است که بر روی تصویر بندانگشتی اسلاید مخفی کلیک کرده تا آن را به مخاطبین خود نشان دهید.

پس از رفتن به اسلاید بعدی، اگر بخواهید که اسلاید مخفی شده را مجددا نشان دهید، آنگاه کافی است که گام‌های بالا را مجددا تکرار کنید.

اگر یک فایل پاورپوینت را چندین بار استفاده کنید، آنگاه احتمال دارد که محتوای آن نیز در طول زمان دستخوش تغییر شود. اگر احساس می‌کنید که محتوای یک اسلاید دیگر ربطی به ارائه‌های شما ندارد، آنگاه می‌توانید به جای مخفی کردن، نسبت به حذف آن اقدام کنید.

نوشته چگونه اسلایدهای پاورپوینت خود را مخفی کنیم؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

«شتاب‌بورس» به مناسبت دهۀ فجر رایگان است

تماشای محتوای «شتاب‌بورس» (شبکۀ تحلیل اقتصاد و بورس)، به مناسبت دهه فجر رایگان است.

به گزارش آی‌تی‌رسان و به نقل از روابط عمومی ایرانسل، «شتاب: شبکۀ تحلیل اقتصاد و بورس»، یکی از شبکه‌های فعال روی اپلیکیشن لنز ایرانسل است که در زمینۀ مسائل اقتصادی روز و بازار سرمایه، برنامه‌سازی می‌کند.

علاقه‌مندان به اخبار، اتفاقات، تحلیل بازار سرمایه و گزارش بازار، می‌توانند در شبکۀ شتاب، برنامه‌هایی دربارۀ گزارش تحلیلی از وضعیت بازار از شروع تا پایان، اخبار لحظه‌ای بازار سرمایه، تحلیل قیمت‌های جهانی و تأثیر احتمالی آن بر قیمت سهام شرکت‌های حاضر در بورس، وضعیت نمادهایی که در حال بازگشایی هستند، تحلیل بازار، کنترل هیجانات کاذب، آموزش چگونگی حضور با کیفیت در بورس، اخبار بازار سرمایه در روزی که گذشت، پیش‌نمایشی از وضعیت احتمالی بازار روز بعد و… را تماشا کنند که به مناسبت دهۀ فجر، از تاریخ ۱۲ بهمن به مدت یک‌ماه، به صورت رایگان در دسترس است.

از جمله دیگر موضوع‌هایی که در شبکۀ شتاب دربارۀ آن برنامه‌سازی می‌شود، می‌توان به آموزش بازار سرمایه به مخاطبان، مدیریت و ارائه مفاهیم اقتصادی، طرح و بررسی مسائل اقتصادی کشور با حضور نخبگان و اقتصاددانان و نیز بورس بین‌الملل اشاره کرد.

مشاهدۀ برنامه‌های شبکۀ شتاب، از طریق دانلود و نصب نسخۀ موبایل یا وب اپلیکیشن لنز به نشانی lenz.ir امکان‌پذیر است.

اپلیکیشن لنز (Lenz.ir)، تلویزیون اینترنتی ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران است که کاربران می‌توانند آن را بدون هزینه دانلود کنند و هر لحظه و هر کجا، به مجموعه‌ای از جدیدترین فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی (دوبله و با زیرنویس فارسی)، برنامه‌های زندۀ تلویزیونی، پخش مستقیم مسابقه‌های ورزشی (پخش زنده فوتبال، پخش زنده شبکه سه و…)، پادکست، کتاب‌های صوتی، موسیقی و آلبوم‌های جدید و… ، روی گوشی تلفن همراه یا در منزل روی تلویزیون دسترسی داشته باشند. از جمله امکانات اپلیکیشن لنز می‌توان به ایجاد دسترسی به مجموعۀ عظیمی از فیلم‌ها، سریال‌ها، آلبوم‌های موسیقی و برنامه‌های مستند ایرانی و خارجی، پخش زندۀ برنامه‌های تلویزیونی، مسابقات و برنامه‌های ورزشی و فرهنگی، امکان ضبط خودکار برنامه‌های زنده تلویزیون در زمان‌بندی از پیش تعیین‌شده، امکان مشاهده جدول برنامه‌های پخش‌شده از شبکه‌های مختلف تلویزیون، امکان مشاهده برنامه‌ها در بخش آرشیوها تا هفت روز بعد از پخش زنده، امکان افزودن برنامه‌های مورد علاقه کاربر به فهرست «علاقه‌مندی» و دسترسی آسان‌تر به آن‌ها، اشاره کرد.

نوشته «شتاب‌بورس» به مناسبت دهۀ فجر رایگان است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.

بخش امنیت سفر تپسی با ویژگی‌های جدید به‌روزرسانی شد

بخش امنیت سفر تپسی با ویژگی‌های جدید به‌روزرسانی شد

بخش امنیت سفر تپسی به‌تازگی میزبان برخی بهبودها شده است تا مسافر در طول سفر با خودروهای ثبت‌شده در این تاکسی اینترنتی، امنیت بیشتری داشته باشد. 

مخالفت فیس بوک و گوگل با قانون مالیات دیجیتال هند

 
 
هند قانون دیجیتال جدیدی وضع کرده تا از شرکت های تجارت آنلاین و پلتفرم های با پرداخت آنلاین مالیات برابرسازی ۲ درصدی دریافت کند، این موضوع با مخالفت فیس بوک و گوگل روبرو شده است.
 
به نقل از رویترز، هند از قانون مالیات دیجیتال جدید خود دفاع کرد. این درحالی است که شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله گوگل و فیس بوک و همچنین نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR) با آن مخالف هستند.
 
در جلسه بودجه سالانه هند اعلام شد مالیات برابرسازی ۲ درصدی بر شرکت‌های تجارت آنلاین خارجی که سال گذشته وضع شده، اکنون شامل شرکت‌هایی هم می‌شود که کالا یا سرویسی عرضه نمی‌کنند. همچنین اگر یکی از طرفین تراکنش، یک پلتفرم آنلاین باشد یا پلتفرمی که فقط پرداخت آنلاین انجام می دهد بازهم باید مالیات مذکور را بپردازد.
 
وزیر بازرگانی هند در این باره گفت: در اصل اگر منافع اقتصادی از یک حوزه خاصی وجود داشته باشد، باید مالیاتی بر آن حوزه وضع شود.
 
این در حالی است که بر اساس شفاف سازی دولت در خصوص بودجه، حق امتیاز و هزینه‌های سرویس‌های فناوری از این قانون مستثنی هستند.
 
هند و آمریکا مذاکراتی برای یک توافقنامه تجاری دوطرفه انجام داده‌اند و دولت جدید آمریکا به رهبری جوبایدن از ادامه مذاکرات استقبال کرده است.
 
البته بیش از یک سال است که دو کشور مشغول تکاپو هستند تا یک قرارداد تجاری محدود منعقد کنند اما درباره تعرفه‌های بالاتر و سیاست‌های دولت هند درباره تجارت آنلاین و ذخیره سازی اطلاعات با یکدیگر اختلاف دارند.

مخالفت فیس بوک و گوگل با قانون مالیات دیجیتال هند

 
 
هند قانون دیجیتال جدیدی وضع کرده تا از شرکت های تجارت آنلاین و پلتفرم های با پرداخت آنلاین مالیات برابرسازی ۲ درصدی دریافت کند، این موضوع با مخالفت فیس بوک و گوگل روبرو شده است.
 
به نقل از رویترز، هند از قانون مالیات دیجیتال جدید خود دفاع کرد. این درحالی است که شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله گوگل و فیس بوک و همچنین نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا (USTR) با آن مخالف هستند.
 
در جلسه بودجه سالانه هند اعلام شد مالیات برابرسازی ۲ درصدی بر شرکت‌های تجارت آنلاین خارجی که سال گذشته وضع شده، اکنون شامل شرکت‌هایی هم می‌شود که کالا یا سرویسی عرضه نمی‌کنند. همچنین اگر یکی از طرفین تراکنش، یک پلتفرم آنلاین باشد یا پلتفرمی که فقط پرداخت آنلاین انجام می دهد بازهم باید مالیات مذکور را بپردازد.
 
وزیر بازرگانی هند در این باره گفت: در اصل اگر منافع اقتصادی از یک حوزه خاصی وجود داشته باشد، باید مالیاتی بر آن حوزه وضع شود.
 
این در حالی است که بر اساس شفاف سازی دولت در خصوص بودجه، حق امتیاز و هزینه‌های سرویس‌های فناوری از این قانون مستثنی هستند.
 
هند و آمریکا مذاکراتی برای یک توافقنامه تجاری دوطرفه انجام داده‌اند و دولت جدید آمریکا به رهبری جوبایدن از ادامه مذاکرات استقبال کرده است.
 
البته بیش از یک سال است که دو کشور مشغول تکاپو هستند تا یک قرارداد تجاری محدود منعقد کنند اما درباره تعرفه‌های بالاتر و سیاست‌های دولت هند درباره تجارت آنلاین و ذخیره سازی اطلاعات با یکدیگر اختلاف دارند.

زمین‌گیر شدن ماهواره‌های کشور به دلیل پرتاب نشدن/عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضایی

 
 
قائم مقام سابق امور بین الملل سازمان فضایی ایران، وجود ۱۰ دانشکده هوافضا، ۴ هزار دانشجو در رشته‌های هوافضا، ۱۲۰۰ فارغ التحصیل این رشته، بیش از ۸۰ آزمایشگاه تحقیقات فضایی و ۷۰ شرکت خصوصی را از توانمندی‌های کشور در حوزه فضا دانست و گفت: این در حالی است که جلسات شورای عالی فضایی که باید به این حوزه سامان دهد، تشکیل نشده است و با عدم پرتاب ماهواره‌های ساخته شده مواجهیم که بیشتر دلیل عدم پرتاب‌ها سیاسی است تا فنی.
 
محسن شاطرزاده امروز در میزگرد آنلاین ارتباط با صنعت فضایی با دانشگاه با اشاره به سابقه فعالیت سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران و جدا شدن آنها از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و قرار گرفتن در زیر نظر ریاست جمهوری، افزود: در سال ۱۳۹۳ مجددا این سازمان از نهاد ریاست جمهوری جدا شد که این امر لطمه زیادی به برنامه‌های فضایی کشور زد.
 
وی ادامه داد: سازمان فضایی در آن زمان دارای ۱۲۰۰ پرسنل و ۶ پژوهشکده همچون "سامانه‌های ماهواره"، "فضانوردی"، "حمل و نقل فضایی"،"مواد و انرژی" بود ولی بعد از مستقل شدن آن تبدیل به ۴ مجموعه می‌شود که بخشی زیر نظر وزارت علوم درآمد، بخش دیگر به وزارت ارتباطات منتقل شد و بخش دیگر زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری قرار می‌گیرد که این بخش غیر قانونی است.
 
شاطرزاده با بیان اینکه این روند موجب متوقف شدن فعالیت‌های فضایی شد، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن برنامه‌هایی که برای سال ۹۷-۹۶ داشتیم، عملیاتی نشد.
 
وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور در حوزه فضایی که از آنها استفاده نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ دانشکده هوافضا، ۴ هزار دانشجو در رشته‌های هوافضا، ۱۲۰۰ فارغ التحصیل این رشته، بیش از ۸۰ آزمایشگاه تحقیقات فضایی و ۷۰ شرکت خصوصی در این حوزه داریم، ضمن آنکه ۱۲۰۰ نفر عضو انجمن هوا فضا هستند و در ۱۶ سازمان بین المللی فضا عضو هستیم و این در حالی است که ماهواره‌هایی که ساخته شده است، بر زمین مانده و پرتاب نشده است.
 
قائم مقام سابق امور بین الملل سازمان فضایی ایران دلیل عدم پرتاب ماهواره‌ها را نه به دلیل فنی، بلکه به دلایل سیاسی دانست و اضافه کرد: صنعت فضا یک صنعت راهبردی است و موجب اقتدار ملی و پیشرانی علم و فناوری خواهد شد، ولی بعد اقتصادی و ارتباطات ماهواره‌ای آن به گونه‌ای است که امروزه بدون ماهواره‌ها نمی‌توانیم موفق باشیم. حجم فعلی صنعت فضا ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار است و پیش بینی اقتصاد فضایی در سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار است.
 
شاطرزاده با طرح این سوال که با توجه به توانمندی‌های کشور چه میزان از این اقتصاد را در اختیار داریم، یادآور شد: گردشگری فضایی امروزه تبدیل به یک صنعت شده است و اگر نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم، دچار خسران شده‌ایم.
 
وی صنعت فضایی را یک صنعت دانش بنیان، بومی، درون زا و با مدیریت جهادی و مولد توصیف کرد و ادامه داد: این صنعت در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و بایستی به این صنعت توجه کنیم.
 
شاطرزاده با اشاره به تجربیات تلخ کشور درباره ماهواره‌های "زهره" و "مصباح"، اضافه کرد: با بررسی وضعیت صنعت فعلی فضایی کشور مشاهده می‌کنیم که تشکیلاتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان مرکز امور فضا غیر قانونی است؛ چون موازی فعالیت‌های سازمان فضایی است علاوه بر آن دبیرخانه شورای عالی فضا زیر نظر سازمان فضایی است و همچنین سازمان فضایی داریم که زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
 
وی با بیان اینکه پژوهشگاه هوا فضا زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد، ادامه داد: همچنین پژوهشگاه فضایی نیز زیر نظر سازمان فضایی است که مستقیما تحت نظارت وزیر ارتباطات است. علاوه بر آن پژوهشکده‌های زیر نظر وزارت ارتباطات هیچ نوع ماموریت رسمی دنبال نمی‌کنند و به منظور درآمدزایی به دنبال پروژه‌های صنعتی هستند، ضمن آنکه به سازمان فضایی ماموریت خریداری ماهواره داده شده است.
 
قائم مقام سابق امور بین الملل سازمان فضایی ایران با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور بدون پروژه و بودجه هستند، گفت: متخصصان و فارغ التحصیلان این حوزه بیکار هستند و شورای عالی فضایی که باید سرو سامان به این حوزه بدهد، تشکیل جلسه نداده است و رییس جمهوری اراده‌ای بر تشکیل آن ندارد و عدم پرتاب ماهواره نیز مسایل دیگری دارد. به طور کلی صنعت فضایی کشور اولین قربانی برجام شد و ما هرج و مرجی در حوزه فضایی به ویژه در ارتباطات بین المللی داریم.

اولین رویداد «تریگ‌کمپ» در حوزه اینترنت اشیا برگزار می‌شود

اولین رویداد «تریگ‌کمپ»، کمپ استارت‌آپی اینترنت اشیا، از امروز (۱۵ بهمن‌ماه) آغاز شد و ثبت‌نام در این رویداد تا ۶ اسفندماه ادامه دارد. افراد می‌توانند در حوزه‌های ساختمان و خانه هوشمند، شهر هوشمند و سلامت هوشمند در این کمپ شرکت کنند. به گفته مدیرعامل شرکت شناسا با برگزاری این رویداد قصد دارند تا در کنار هم اکوسیستم اینترنت اشیا را شکل دهند.
 
در نشست خبری اولین رویداد تریگ‌کمپ، حمیدرضا علوی، معاون رشد و شتاب‌دهی شرکت شناسا در مورد این رویداد گفت: «در شتاب‌دهنده تریگ‌آپ رویدادهای مختلفی را برنامه‌ریزی و برگزاری کردیم. از ابتدا هم تصمیم گرفتیم رویدادهای تخصصی برگزار کنیم چون برنامه ما این بود تیم‌هایی که رشد آنها از رویدادها آغاز شده، رشد کنند. رویداد گیم تریگ آپ و فین‌تک‌تریگ‌آپ و رویداد رشدآفرینی را برگزار کردیم.»
 
او ادامه داد: «خروجی موفقی هم از رویدادها داشتیم و کسب‌و‌کارهایی که شکل گرفتند به تیم موفق تبدیل شدند و جذب سرمایه کردند و برخی از آنها هم در بازار بین‌الملی حضور دارند.» به گفته علوی در رویدادهای گذشته ارزیابی‌هایی را انجام دادند، متوجه شدند که تیم‌هایی که شکل می‌گیرند به مهارت نرم و فنی و سخت نیاز دارند.
 
او همچنین بیان کرد: «چون ما دوست داریم که هرکاری را با متخصصان انجام دهیم. به همین خاطر در مهارت نرم از شتاب‌‌دهنده بانا خواستیم تا در کنار ما باشند و در زمینه مهارت نرم و تیم‌سازی کمک کنند و آموزش بدهند. شرکت‌کنندگان آموزش‌هایی ببینند و بعد از غربالگری اولیه وارد تیم‌های خود شود. در زمینه مهارت‌های سخت و فنی هم از لینکپ کمک خواستیم.»
 
براساس گفته‌های علوی این رویداد به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود و از امروز (۱۵ بهمن‌ماه) تا شش اسفند ماه ثبت نام است و سپس روند اجرایی به مدت یک‌ماه آغاز می‌شود و در پایان تیم‌ها ایده‌ها را داوری می‌کنند و برنده‌ها اعلام می‌شوند.
 
او در مورد اینکه تیم‌ها پس از رویداد به چه صورت حمایت می‌شوند، بیان کرد: «ما نگاه بلندمدت داریم و با برنامه‌ریزی و تفکر این رویداد را شروع کردیم. ما به عنوان شتاب‌دهنده تریگ‌آپ از تیم‌های موفق در لایه شتاب‌دهی حمایت خواهیم کرد. لینکپ دارای پلتفرمی است که روی این پلتفرم APIهایی را برای استارت‌آپ‌ها تدارک دیده است. این APIها به ورود استارت‌آپ‌ها به بازار کمک می‌کند. مهم‌ترین مساله تیم‌ها بازار و شناخت بازار است. در گام بعدی تیم‌ها نیاز به سرمایه‌ بیشتر دارند. در این قسمت مجموعه شناسا حضور دارد. این تیم‌ها نیاز به گسترش و منابع انسانی دارند و شتابدهنده بانا می‌تواند کمک کند.»
 
علی رحمان‌پور، مدیرعامل شرکت لینکپ در مورد این رویداد گفت: «دوره‌های آموزشی بسیاری در حوزه اینترنت اشیا برگزار شده؛ اما در این رویداد هدف این است تا کسب‌وکارهایی به عنوان خروجی رویداد شکل بگیرد. در دوره اول این رویداد همکاران ما به عنوان منتور و مربی در کنار شرکت‌کنندگان خواهند بود و در مسائل آموزشی کمک خواهند کرد؛ اگر یک کسب‌وکار حوزه اینترنت اشیا بخواهد به محصول دست پیدا کند در کنار آموزش باید به تیم‌سازی و مسائل دیگر هم بپردازد.»
 
او در ادامه صحبت‌های خود به خدماتی که لینکپ به استارت‌آپ‌ها در این رویداد عرضه می‌کند، پرداخت و گفت: «ما به کسب‌وکارها در تامین قطعات اولیه برای دستگاه‌های حوزه اینترنت اشیا کمک می‌کنیم. به فروش محصولاتشان کمک می‌کنیم. اگر کسب‌وکارهایی که در این رویداد توانستند محصولی تولید کنند. به انها منم کنیم و اگر محصولی تولید کنند، به آنها تضمین می‌کنیم که می‌توانیم برخی از دستگاه‌ها را پیش‌خرید و از طریق کانال فروش خود به مشتریان خود ارائه دهیم.»
 
در ادامه این نشست مونا ناصری، مدیرعامل شتابدهنده بانا همچنین با بیان اینکه در این رویداد قرار است شتابدهنده بانا به تیم‌سازی کمک کند، بیان کرد: «در اکوسیستم کارآفرینی  مجموعه‌های مختلفی وجود دارند که از استارت‌آپ‌های شکل گرفته حمایت می‌کنند و نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف باعث می‌شود تا تیم‌های برتر سرمایه‌گذار پیدا کنند.»
 
او در ادامه افزود: «ما در حلقه اول رشد استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کنیم. یعنی افراد تازه با هم آشنا می‌شوند، تصمیم می‌گیرند که با افراد دیگر تیم‌سازی کنند و قدم‌های اول برای ساخت تیم پایدار برمی‌دارند. ما به آنها می‌آموزیم که چطور با هم رفع مساله کنند، چطور با هم صحبت کنند و به عنوان تیم تقسیم وظایف کنند و با هم همکاری کنند.»
 
براساس گفته‌های ناصری در دنیا به این مهارت‌ها،مهارت‌های نرم می‌گویند و آنها در شتابدهنده بانا در تلاش بودند تا چنین مهارت‌هایی را به استارت‌آپ‌ها بیاموزند.
 
حامد ساجدی، مدیر عامل شرکت شناسا در ادامه این نشست با اشاره به اینکه اینترنت اشیا جزو فناوری‌هایی است که در آینده نزدیک چهره زندگی‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: «ما در شناسا به اینترنت اشیا به عنوان یک موضوع آینده‌ساز علاقمند بودیم. از فرصت‌هایی که در این زمینه ایجاد شده استقبال می‌کنیم. مجموعه لینکپ حلقه محوری ما در زمینه اینترنت اشیا بوده، متشکل از تیم جوان بود که در شتاب‌دهی جذب شد و مراحل رشد آغازین را طی کردند و در ادامه راه با سرمایه‌گذاری تکمیلی شناسا به یک کسب‌وکار بالغ تبدیل شدند. البته در ادامه راه به دنبال چشم‌اندازهای بزرگتری بودند.»
 
او ادامه داد: «ما به عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر در کنار این مجموعه قرار گرفتیم و زمینه‌هایی برای توسعه بازار این کسب‌وکار ایجاد کنیم. با همکاری مجموعه فناپ تلکام و ایده‌های فناورانه و آینده‌نگری لینکپ و مشارکت مجدد شناسا کنسرسیوم لینک نت شکل گرفت که در روزهای اخیر از آن رونمایی شد.»
 
به گفته ساجدی در کنار کنسرسیوم توافقنامه‌ای هم با سازمان فناوری اطلاعات برای توسعه کاربری لینک‌نت و استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای خرد و کلان بتوانند از حمایت‌های حاکمیتی بهره ببرند.»
 
او همچین بیان کرد: «رویداد امروز کمپ استارت‌آپی حوزه اینترنت اشیا با محوریت شتابدهنده تریگ‌آپ و با همکاری شتاب‌دهنده بانا و مجموعه لینکپ برگزار می‌شود تا آینده درخشان اینترنت اشیا که در نظر داریم محقق شود چون در این راه تنها یک مجموعه نمی‌تواند حرکت کند و در کنار هم می‌خواهیم اکوسیستم اینترنت اشیا را شکل دهیم.»
 
ساجدی در پاسخ به سوال که چرا تمرکز خود را روی ساختمان و شهر هوشمند گذاشتند، گفت: «این حوزه‌ها حوزه‌هایی هستند که با استقبال بیشتری از سوی حاکمیت مواجه می‌شود و فضای تعامل و گفت‌وگو با ذینفعان فراهم است و می‌توان راحت‌تر در این مورد با حاکمیت گفت‌وگو کرد. به نظر آمد که این حوزه‌ها ظرفیت خوبی دارند و در سطح اجتماعی تاثیر خوبی دارند.»