نحوه استفاده از حرکات دست برای ویرایش متن در آیفون و آیپد

نمایش نوار فرمت و قالب بندی متن با انتخاب و نگه داشتن متن 

به لطف ارائه  iOS 13 توسط اپل، شما می توانید از حرکات خاصی برای ویرایش متن در آیفون و آی پد های خود بهره مند شوید. با این حرکات می توانید کپی، paste و حتی انتقال مکان نما را به طور بهینه تر، در اختیار داشته باشید. در این مطلب تمام چیزهای جدید را در رابطه با مدیریت و ویرایش متن به شما یاد می دهیم.

 

انتخاب کلمه، جمله و پاراگراف با یک تَپ

اگر گوشی اپلی خود را به ios 13 بروز رسانی کرده اید مطمئنا می توانید در هر جا که امکان ویرایش متن وجود دارد، به کمک چند تپ یا ضربه، متن ها را انتخاب کنید و مدیریت کنید.

البته برخی از اپلیکیشن ها مثل Evernote نیاز به بروز رسانی دارند تا این قابلیت روی آن ها به درستی کار کند.

این حرکات شامل موارد زیر می شوند:

  • ۲ ضربه: برای انتخاب یک کلمه
  • ۳ ضربه: برای انتخاب یک جمله
  • ۴ ضربه: برای انتخاب یک پاراگراف

ویرایش متن آیفون

بدین ترتیب می توانید از امکانات جدید ویرایش و انتخاب متن در آیفون و آی پد بهره مند شوید.

 

پوشش انتخاب متن با کشیدن نشانگر انتخابی

گزینه دیگری که اپل برای راحتی بیشتر در اختیار شما قرار داده است، این است که، وقتی امکان انتخاب یک کلمه یا جمله را فراهم کردید، می توانید با لبه محل انتخاب شده، میزان محیط انتخابی تان را بیشتر کنید.

پوشش انتخاب متن با کشیدن نشانگر انتخابی

اگر به عکس ها نگاه کنید، هر متن انتخاب شده دارای دو بخش اول و آخر است. می توانید بدون نیاز به انتخاب دقیق متن در مرحله اول، بخشی از محل مورد نظرتان را انتخاب کنید و بعد با کشیدن این ضامن ها، متن دلخواه تان را به طور کامل، پوشش دهید.

این ضامن ها با حرکت به سمت راست و چپ، از هر دو طرف مشکل شما را کاملا حل می کنند و اجازه می دهند خیلی دقیق متن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

حرکات انگشت ها برای کپی، کات و paste کردن ios 13

یکی از جالب ترین چیزها در بروز رسانی های ios 13 این است که شما می توانید به راحتی با کمک انگشت خود، عملیات کپی و کات و پیست را انجام دهید. دقت کنید که، پیش از این شما می بایست برای کپی کردن یک کلمه یا متن، کلمه یا متن را ابتدا انتخاب می کردید و بعد از منوی شناور، حالت های کپی و یا کات را انتخاب می کردید. اما امروز در ios 13 فقط با سه انگشت خود می توانید خیلی کار ها کنید.

  1. برای کپی متن: متن را انتخاب کنید و با سه انگشت خود، یک بار ضربه بزنید
  2. برای کات کردن متن: همانطور که در حالت انتخاب متن هستید، و کپی را انجام داده اید ( یک بار با سه انگشت خود ضربه زده اید ) دوباره همان سه انگشت را تکرار کنید تا محتوا کات شود. ( در واقع برای کات کردن متن باید متن را انتخاب کنید و دوبار پشت سر هم، با سه انگشت خود ضربه بزنید )
  3. برای پیست کردن: محل مورد نظر برای پیست کردن را انتخاب کنید و انگشتان دست خود را ( همان سه انگشت ) از هم باز کنید.

 

سوایپ کردن با انگشت برای Undo و Redo

اگر در حین انجام عملیات کپی و کات و پیست خطایی کردید و لازم دیدید که به مرحله های بعد یا قبل برگردید، یا به عبارتی Undo و Redo کنید، می توانید با کمک سه انگشت خود دوباره این کارها را کنید اما به شرط زیر:

  • دابل تپ کردن با سه انگشت برای undo کردن
  • سوایپ کردن به سمت چپ با سه انگشت برای undo کردن
  • سوایپ کردن به سمت راست با سه انگشت برای redo کردن

قبل از این با لرزندان گوشی می توانستید عملیات اندو کردن را انجام دهید اما حالا بهتر می توانید این کار را انجام دهید.

 

کشیدن مکان نما برای انتخاب متن

یکی از کارهایی که معمولا انجام می دادیم، این بود که متن را برای انتخاب، از سمت مکان نما می کشیدم. اما این کار بهبود یافته و در ios 13 می توانید بهتر از آن استفاده کنید. برای این که متنی را انتخاب کنید، یک بخش از متن را تپ کنید و مکان نما را فشار دهید و کمی به سمت پایین بکشید تا مکان نما به صورت بزرگ نمایش داده شود.

کشیدن مکان نما برای انتخاب متن 

بدین ترتیب می توانید به راحتی محوطه وسیع تری را انتخاب کنید و کار خود را محدود به یک جمله یا یک پاراگراف به طور کامل نکنید.

 

صفحه کلید را فشار دهید تا مکان نما را حرکت دهید

اگر یک آیفون با لمس سه بعدی ( ۳D تاچ ) دارید ، می توانید بر روی صفحه کلید فشار دهید و انگشت خود را برای حرکت مکان نما حرکت دهید.

صفحه کلید را فشار دهید تا مکان نما را حرکت دهید

اما برای انتقال مکان نما از صفحه کلید نیازی به ۳D Touch ندارید. فقط کافی است اسپیس بار را روی صفحه کلید فشار داده و سپس انگشت خود را به حرکت در آورید تا مکان نما حرکت کند.

در iPad نیز می توانید صفحه کلید را با دو انگشت لمس کرده و انگشتان خود را به حرکت درآورید تا مکان نما را حرکت دهید.

 

انتخاب هوشمند با دابل تپ در آیفون و آی پد

در آی او اس ۱۳ قابلیت جدیدی وجود دارد به نام intelligent selection که ما آن را انتخاب هوشمند می خوانیم. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا آیتم های خاصی مثل، شماره موبایل، آدرس ایمیل و غیره را با یک ضربه کوچک در حوالی این اطلاعات انتخاب کنید.

انتخاب هوشمند با دابل تپ در آیفون و آی پد

دقت کنید که اگر در حالت ویرایشی با این آیتم ها مواجه شوید می توانید از intelligent selection استفاده کنید. مثلا اگر یک شماره موبایل را در یک صفحه وب ببینید نمی توانید از انتخاب هوشمند در این باره استفاده کنید.

 

نمایش نوار فرمت و قالب بندی متن با انتخاب و نگه داشتن متن

اگر نمی توانید به راحتی با حالت های حرکتی که در قبل گفته شد، استفاده کنید می توانید از نوار شناور کنترلی متن در iOS 13 استفاده کنید. این نوار شامل موارد زیر است:

  1. کات
  2. کپی
  3. پیست
  4. UNDO
  5. REDO
  6. جایگزین کردن
  7. و..

برای فعال کردن این نوار فرمت بندی، متن خود را انتخاب کنید و با سه انگشت روی نمایشگر ضربه بزنید و نگه دارید. بدین صورت می توانید نوار را مشاهده کنید:

نمایش نوار فرمت و قالب بندی متن با انتخاب و نگه داشتن متن 

بدین ترتیب می توانید از نوار پیشرفته فرمت بندی در آیفون و آی پد خود در حالت ویرایش استفاده کنید

 

قابلیت اسکرول سریع در iOS13

اسکرول کردن به بالا و پایین یکی از کارهای مهمی است که معمولا در دنیای مجازی کنونی بارها به کارمان می آید. برای مرورکردن ایمیل، صفحات وب و غیره قطعا به این ویژگی نیاز داریم.

برای این مساله، می توانید به سادگی، از ios 13 استفاده کنید.

قابلیت اسکرول سریع در iOS13

برای این کار، کافیست نوار اسکرول بار را بگیرید و به سمت بالا یا پایین بروید. با این کار می توانید شدت اسکرول را به راحتی حس کنید

البته نکته های ویرایشی و حرکات جدید برای ویرایش در آی او اس ۱۳ چیزی فراتر از این چند مورد است که من در این متن تلاش کردم بیشترین نکته ها را معمولا با آن سر و کار دارید به اطلاع تان برسانم.

نظر خود را در رابطه با آیفون و ios 13 با ما در میان بگذارید.

منبع

نوشته نحوه استفاده از حرکات دست برای ویرایش متن در آیفون و آیپد اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.