نسبت تصویر یا همان Aspect Ratio چیست؟

به احتمال زیاد در هنگام خرید یک مانیتور جدید و یا در کل در فضای فیلم‌سازی و عکاسی، با واژه Aspect Ratio یا همان نسبت تصویر، برخورد کرده‌اید. در این مطلب قصد داریم که توضیحاتی را در رابطه با این مفهوم ریاضی، به شما ارائه دهیم.

نسبت تصویر در ویدیو و عکاسی

Aspect Ratio به‌معنای نسبت عرض و ارتفاع یک شکل 4 طرفه همانند تلویزیون است. این نسبت به خود ابعاد فیزیکی اشاره نکرده و در عوض رابطه ابعاد (عرض و ارتفاع) با یکدیگر را نشان می‌دهد. اگر طول و عرض یک شکل با هم برابر باشند، آنگاه نسبت آن نیز 1:1 است. نسبت تصویر را با اعداد کامل همانند 3:2 و یا اعداد اعشاری همانند 1.5:1 نشان می‌دهند.

با استفاده از نسبت ابعاد می‌توانید از طریق عرض، ارتفاع را به دست آورید و بالعکس. رایج‌ترین Aspect Ratio نیز 16:9 است. عدد 16 عرض و 9 نیز ارتفاع را نشان می‌دهد. در سینما نسبت تصویر به شکل فریم فیلم اشاره می‌کند و دو نوع رایج آن، 1.85:1 یا نمایشگر عریض و همچنین 2.39:1 هستند. به همین دلیل است که در هنگام تماشای اکثر فیلم‌ها، حاشیه‌های سیاهی را در بالا و پایین فیلم، مشاهده می‌کنید.

نمایشگرهای گوناگونی در این زمینه وجود دارند. مثلا مانیتورهای فوق عریض مورد علاقه گیمرها، دارای نسبت ابعاد 2.37:1 یا همان 21:9 بوده و حتی برخی از مانیتورهای نیز دارای نسبت 32:9 هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: زمان پاسخگویی مانیتور چیست و چه اهمیتی دارد؟

استفاده از محاسبه‌گر Aspect Ratio

اگر می‌خواهید که محتوای خاصی همانند تصویر را برای دستگاه مشخصی همانند گوشی همراه تنظیم کنید، آنگاه چنین ابزاری می‌تواند برای شما مفید باشد. از طریق این ابزار می‌توانید عرض و ارتفاع یک مستطیل را وارد کرده و سپس نسبت تصویر را به دست آورید یا بالعکس.

نسبت تصویر

به‌عنوان مثال، جهت به دست آوردن ارتفاع بر اساس عرض و نسبت ابعاد، باید نسبت موردنظر را در فیلدهای W1 و H1 وارد کرده و سپس پهنای فیزیکی را در فیلد W2 وارد کنید. در ادامه محاسبه‌گر ارتفاع مربوطه را در فیلد H2 به شما نمایش می‌دهد.

نسبت تصویر

با وارد کردن ابعاد در فیلدهای W1 و H1 می‌توانید نسبت ابعاد را مشاهده کنید. در تصویر بالا، در بالای کادر “Example” می‌توانید Aspect Ratio موردنظر را مشاهده کنید. در نهایت اینکه بهتر است هر زمانی که قصد ویرایش ابعاد تصویری را داشته باشید، آنگاه حواستان به نسبت تصویر نیز باشد تا بدین ترتیب از کشیدگی و یا جمع شدن بیش‌ از اندازه تصویر خود، جلوگیری کنید.

نوشته نسبت تصویر یا همان Aspect Ratio چیست؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.