نصب هولوگرام «خدمات پس از فروش» روی کالاهای IT الزامی شد

اواخر سال 94 با انعقاد قرارداد میان اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بازرسی و نظارت بر خدمات پس از فروش در حوزه کالاهای فناوری اطلاعات به همت اتحادیه فناوران کلید خورد.
 
 
برای اجرایی شدن طرح ساماندهی و نظارت بر خدمات پس از فروش در این حوزه، کارگروهی در اتحادیه تشکیل شد و این کارگروه از سال 95 شروع به ارزیابی و ممیزی شرکت‎های متقاضی مجوز خدمات پس از فروش کرد. اکنون 68  شرکت در زمینه تعمیر و 104 شرکت و فروشگاه در زمینه تعویض از سوی اتحادیه مجوز خدمات پس از فروش دریافت کرده‎اند.
حال پس از گذشت حدود سه سال از بحث ساماندهی خدمات پس از فروش حوزه IT و شناسایی و معرفی شرکت‎ها، اتحادیه فناوران برای تکمیل این فرایند، اقدام به چاپ برچسب هولوگرام خدمات پس از فروش کرده است و به گفته رییس اتحادیه مذکور شرکت‎های این حوزه از 5 اردیبهشت ماه ملزم به نصب این هولوگرام روی کالاهای وارداتی هستند.
 
 
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفت و گو با فناوران درباره الزام نصب برچسب هولوگرام خدمات پس از فروش روی کالاهای رایانه ای به فناوران گفت: یکی از مهم ترین برنامه های اتحادیه برای سال جدید نصب این هولوگرام است تا بحث ساماندهی خدمات پس از فروش در این حوزه کامل شود.
سیدمهدی میرمهدی افزود: هولوگرام ها پس از کار تحقیقاتی و بررسی‎های بسیار زیاد، اکنون چاپ شده است و از 5 اردیبهشت ماه میان شرکت‎های فناوری اطلاعات توزیع خواهد شد.
وی توضیح داد: در این هولوگرام‎ها نام و مدل برند و همچنین نام شرکت قید شده و شماره ها به صورت یونیک است تا امکان سواستفاده از آن وجود نداشته باشد.
میرمهدی با بیان اینکه با نصب هولوگرام خدمات پس از فروش کالا دارای شناسه می‎شود و  اینگونه جلوی ورود کالای قاچاق گرفته خواهد شد، گفت: از این پس فقط شرکت‎هایی که کالا را به صورت قانونی وارد می‎کنند و مجاز به ارایه خدمات پس از فروش هستند، می توانند در بازار فعالیت داشته باشند.
وی گفت: پس از ارایه هولوگرام‎ها، اگر کالایی در بازار توزیع شود که فاقد هولوگرام باشد، قاچاق است و با هماهنگی که با ستاد مبارزه با کالای قاچاق شده ، با واردکننده آن کالا برخورد جدی می شود.
 
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران همچنین با بیان اینکه برچسب هولوگرام خدمات پس از فروش هیچ هزینه‎ای بر شرکت‎ها تحمیل نمی‎کند، گفت: هولوگرام‎ها به صورت رایگان در اختیار شرکت‎ها قرار داده خواهد شد و شرکت‎ها برحسب مدل کالا و خدمات خود می توانند هولوگرام ها را از اتحادیه تحویل بگیرند.
میرمهدی با بیان اینکه هولوگرام ها به شرکت‎هایی ارایه می شود که مجوز واردات و خدمات پس از فروش داشته باشند، افزود: زمان بسیار زیادی در سال 96 صرف تحقیق و بررسی این طرح شد تا با موفقیت اجرای آن در صنف فناوری اطلاعات، صنوف دیگر نیز از آن استفاده کنند.وی اضافه کرد: برخی گمان می‎کردند اتحادیه فناوران بحث خدمات پس از فروش را در سال 96 به جدیت دنبال نمی‎کند. اما اینگونه نبود و ما منتظر پایان طرح بودیم تا آن را اعلام عمومی کنیم.