نقش ارزهای دیجیتال در فروش اولین توییت تاریخ / چگونه می‌توان یک توییت را فروخت؟

چند روزی است که خبر فروش اولین توییت شبکه اجتماعی توییتر توسط بنیان‌گذار آن یعنی جک دورسی به سرتیتر اصلی اخبار دنیای فناوری، بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. دورسی، بنیان‌گذار توییتر در 21 مارس سال 2006 اولین توییت تاریخ این شبکه اجتماعی را نوشت و ارسال کرد و توییتر نیز از همان تاریخ به صورت رسمی در دسترس عموم قرار گرفت.

این توییت به صورت توکن درآمده و در قالب یک توکن غیرقابل معاوضه در پلتفرم Valuables به صورت مناقصه برای فروش گذاشته شده است اما با وجود آنکه این توییت در سال 2006 منتشر شده و برای همیشه اولین پیام توییتر در حساب جک دورسی باقی می‌ماند، جنگی تمام عیار برای خرید آن به وجود آمده است.

تاکنون بالاترین پیشنهاد برای خرید این توییت توسط سینا استوی، کارآفرین ایرانی حوزه بلاک‌چین ارائه شده، استوی 2.5 میلیون دلار را برای خرید اولین توییت دورسی پیشنهاد داده و برای به دست آوردن این توییت رقابت تنگاتنگی با جاستین سان، بنیان‌گذار ارز دیجیتال ترون و مدیر اجرایی BitTorrent دارد.

یک توییت چگونه به فروش می‌رسد و خریدار چه چیزی دریافت می‌کند؟

موضوع اصلی در خصوص فروش توییت بنیان‌گذار توییتر آن است که دقیقا چه چیزی قرار است به فروش برسد و سینا استوی در صورت پیروز شدن در این مناقصه با صرف هزینه 2.5 میلیون دلار، چه چیزی را به دست می‌آورد؟ همانطور که گفته شد، دورسی توییت خود را به توکن تبدیل کرده، این کار توکنیزاسیون نام دارد و به معنای تبدیل کردن یک دارایی به توکن است.

فروش توییت جک دورسی

بگذارید راحت‌تر توضیح دهیم، توکنیزاسیون مانند تبدیل دارایی به اوراق بهادار است، فرض کنید شما یک شرکت تجاری دارید و می‌خواهید آن را بفروشید، برای این کار می‌توان کل شرکت و دارایی‌های آن را به فروش گذاشت، اما اگر بخواهید درصدی از شرکت را به فروش بگذارید چه؟ برای اینکار شما می‌توانید کل شرکت را به اوراق بهادار تبدیل کرده و آن را به ده‌ها نفر بفروشید.

توکنیزاسیون معادل همین کار در دنیای توکن‌هاست، یعنی شما دارایی خود را به صورت توکن در‌می‌آورید و می‌توانید آن را به صورت کامل یا بخشی از آن را به فروش بگذارید، در توکنیزاسیون، توکن نقش اوراق بهادار را اجرا می‌کند، ضمن این که این فرایند در بستر بلاک‌چین رخ می‌دهد و علاوه بر امنیت بالا، هزینه و دردسر کاغذ بازی‌های مرسوم برای فروش اوراق بهادار را ندارد.

دومین علامت سوال برای افرادی که اطلاعات کمی از دنیای بلاک‌چین و کریپتوکارنسی دارند، مفهوم “توکن غیرقابل معاوضه” است. اعلام شد که توییت جک دورسی پس از آنکه به روش توکنیزاسیون به صورت توکن درآمد، به شکل توکن غیرقابل معاوضه به فروش می‌رسد. برای توضیح این مفهوم نیز مثالی خواهیم زد.

دارایی‌های مختلف در دنیا ارزش واحد و معینی دارند، مثلا یک اسکناس هزارتومانی ارزش یکسانی دارد، دو اسکناس هزار تومانی با یکدیگر تفاوتی ندارند و می‌توان آن‌ها را با یکدیگر معاوضه کرد، اما آیا یک اثر هنری مانند یک نقاشی ارزش یکسانی دارد؟ آیا می‌توان دو نقاشی را با یک دیگر معاوضه کرد؟ خیر. یک اثر هنری، یک جنس عتیقه یا کلکسیونی، یا هر نوع دارایی منحصر به‌فردی، ارزش ثابتی ندارند. یک نقاشی ممکن است امروز با قیمت 5 میلیون دلار به فروش رود ولی چند سال دیگر ارزش آن به 10 میلیون دلار برسد.

فروش توییت جک دورسی

توکن غیرقابل معاوضه به همین معناست، اگر بخواهید یک دارایی منحصربه‌فرد را در دنیای کریپتوکارنسی به فروش بگذارید، باید آن را به توکن غیرقابل معاوضه تبدیل کنید. نسبت توکن غیرقابل معاوضه در برابر بیت‌کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها مشابه به نسبت یک اثر هنری در برابر پول فیزیکی مانند ریال و دلار است.

این نوع توکن‌ها دریچه‌ جدیدی را به بازار کریپتوکارنسی‌ها باز می‌کنند، شما با این روش می‌توانید یک دارایی یکتا را (حالا هر چه که باشد) بفروشید، به طور مثال افرادی که در حوزه گیم فعال هستند با استفاده از این روش آیتم‌ها، اسکین‌ها یا موارد منحصربه‌فرد دیگری را که در طول انجام یک بازی به دست می‌آورند، به فروش می‌رسانند. همچنین هنرمندان نیز با همین روش می‌توانند آثار خود را به شکل امن و در بستر بلاک‌چین برای فروش بگذارند.

حتی بسیاری از آثار کلکسیونی را می‌توان به این روش در بازار ارزهای دیجیتال معامله کرد، دارایی‌های دیجیتال نیز به این ترتیب قابلیت خرید و فروش دارند.

دورسی برای این که بتواند توییت منحصر به فرد خود را بفروشد، آن را توکنیزاسیون کرده و به صورت توکن غیرقابل معاوضه برای فروش گذاشته است، خریدار هم قرار است یک توکن دریافت کند که ارزش منحصر‌به‌فردی دارد و بعد‌ها می‌تواند آن را گران‌تر یا ارزان‌تر به فروش برساند.

پلتفرم Valuables به چه صورت کار می‌کند؟

در این خبر آمده که دورسی توکن غیرقابل معاوضه خود را در پلتفرم Valuables به مناقصه گذاشته، در واقع فروش توییت جک دورسی در این پلتفرم صورت می‌گیرد. پلتفرم Valuables بر پایه اتریوم توسط شبکه اجتماعی Cnet ایجاد شده و کاربران در آن می‌توانند توییت‌های خود را به فروش بگذارند، در حال حاضر بیشتر توییت کاربران مشهور و معروف که حاوی اخبار مهمی بوده و به نوعی یک توییت تاریخی محسوب می‌شود، در این شبکه به فروش می‌رود.

به عنوان مثال ایلان ماسک توییت خود که در آن اعلام کرد به بازار بیت‌کوین علاقه دارد را به فروش گذاشته و در حال حاضر بالاترین قیمت برای خرید این توییت 10 هزار دلار برابر با 5.3544 اتریوم است؛ همچنین دیگر توییت ایلان ماسک که در سال 2019 منتشر شد و در آن تنها کلمه اتریم نوشته شده در حال حاضر پیشنهاد 180 هزار دلاری برابر با 9.8086 اتریوم دارد.

از دیگر توییت‌های مشهور قابل خریداری در Valuables، توییت فرانس فوتبال مبنی بر رسیدن جایزه توپ ‌طلا 2019 به لیونل مسی است که در حال حاضر بالاترین خریدار آن 5 دلار برابر با 0.0027 اتریوم را پیشنهاد داده، به نظر می‌رسد هنوز خبر فروش این توییت به طرفداران افراطی لیونل مسی نرسیده است.

با این اتفاق شاید در آینده شاهد به وجود آمدن دلالان و کلکسیون‌داران توییت باشیم، مثلا فردی که همه اخبار مهم سیاسی را در توییتر خریده و کلکسیون توییت‌های سیاسی دارد. این اتفاق می‌تواند در مورد پست‌های اینستاگرام، فیسبوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی هم رخ دهد.

علاقه بنیان‌گذار توییتر به بازار ارزهای دیجیتال

جک دورسی در گذشته علاقه خود به بازار رمزارزها به ویژه بیت‌کوین را مطرح ساخته و در این بازار فعالیت دارد. دورسی شرکت دیگری با نام Square را از سال 2009 راه‌اندازی کرده است، این شرکت اپلیکیشنی با نام Cash App برای سیستم عامل اندروید و iOS تولید کرده که در حوزه پرداخت فعالیت دارد. این برنامه در سال 2013 عرضه شد و از سال 2017 از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند.

دورسی همچنین در شرکت Lightning Labs نیز سرمایه‌گذاری کرده، Lightning Labs یک لایه ثانویه در شبکه بیت‌کوین است که به عنوان یک راه حل برای مقیاس پذیری شناخته می‌شود.

فروش توییت جک دورسی

اما این اولین بار است که دورسی به اتریوم علاقه نشان می‌دهد و در این بازار فعالیت می‌کند، بسیاری انتشار خبر فروش اولین توییت دورسی را موجب رونق گرفتن بازار توکن‌های غیرقابل معاوضه می‌دانند و این اتفاق را با سرمایه‌گذاری ایلان ماسک در بیت کوین و افزایش ارزش این رمزارز مشابه می‌دانند.

در حال حاضر بازار معامله توییت در پلتفرم Valuables رونق گرفته و افراد زیادی به فروش توییت‌های خود بر اساس اتریوم روی آورده‌اند، باید دید با این اتفاق بازار اتریوم با رشد مواجه می‌شود یا خیر.

نوشته نقش ارزهای دیجیتال در فروش اولین توییت تاریخ / چگونه می‌توان یک توییت را فروخت؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.