نگاهی به باتری اکسپریا XZ1 و تکنولوژی‌های به‌کار رفته در آن

تنها چند روز از معرفی رسمی جدیدترین پرچم‌دار سونی در نمایشگاه IFA 2017 زمان می‌گذرد. اکسپریا XZ1 از جدیدترین و پیشرفته‌ترین قطعات موجود در بازار بهره برده که برای مثال می‌‎توان به پردازنده اسنپدراگون 835 اشاره نمود.

این پردازنده با 8 هسته پردازشی و پردازنده گرافیکی آدرنو 540، قدرت زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و همراه با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی، تجربه لذت‌بخشی را نیز برای او به ارمغان می‌آورد.

گوشی‌های هوشمند تولیدی سونی همواره به شارژدهی بالا معروف بوده‌اند و این شرکت با اضافه کردن حالت‌های ویژه‌ای همانند استامینا به محصولات خود، استقامت باتری آن‌ها را افزایش داده است. گوگل، غول جستجوی اینترنتی دنیا، همراه با معرفی اندروید نسخه 6 (اندروید مارشملو) از ویژگی‌ مشابهی به نام Doze پرده برداشت که از اهمیت استامینا خبر می‌دهد.

سونی علاوه‌ بر توسعه استامینا و افزودن قابلیت‌های جدید به آن، از فناوری‌های مختلفی برای شارژدهی بیشتر باتری محصولات خود و همچنین حفاظت از این قطعه حیاتی و خطرناک (احتمال انفجار آن وجود دارد که شایع‌ترین موضوع مرتبط را می‌توان گلکسی نوت 7 دانست) بهره گرفته است.

اکسپریا XZ1

در اکسپریا XZ1 شاهد استفاده استفاده از باتری 2700 میلی‌آمپری بوده که با تکنولوژی‌های بی‌شماری همراه است. سونی در این محصول از نسخه سوم استامینای هوشمند، شارژ تطبیقی Qnovo، نسخه سوم شارژ سریع شرکت کوالکام و Battery Care بهره گرفته که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

استامینا

سونی برای اولین‌بار در سال 2013 همراه با معرفی اکسپریا Z، از استامینا رونمایی کرد و آن را در نسل‌های بعدی بهبود بخشید. در اکسپریا XZ1 شاهد استفاده از نسخه سوم استامینا هستیم که شارژدهی باتری را افزایش چشمگیری می‌دهد.

استامینا دارای دو حالت عادی و اولترا بوده که هر کدام وظیفه خاصی را برعهده دارند. با روشن نمودن حالت استامینا، برخی از فعالیت‌های دستگاه محدود خواهد شد که می‌توان به روشنایی صفحه نمایش، همگام‌سازی داده‌های برنامه پس‌زمینه، لرزش دستگاه (غیر از تماس‌های ورودی) و GPS در هنگام خاموش بودن نمایشگر اشاره کرد. البته در این حالت می‌توانید برنامه‌های موردنظر خود را از لیست بهینه‌سازی حذف کنید تا فعالیت آن محدود یا متوقف نشود.

در حالت اولترا مصرف باتری به شکل محسوسی کاهش می‌یابد و کاربر تنها به چند برنامه حیاتی دسترسی خواهد داشت که مهم‌ترین آن‌ها امکان برقراری تماس و ارسال پیامک است.

شارژ تطبیقی Qnovo

در حال حاضر Qnovo با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف، ولتاژ و جریان ورودی را با دقت مناسبی برای عدم آسیب رسیدن به سلول‌های لیتیومی باتری، بهینه‌سازی می‌کند. سونی با بررسی مداوم دستگاه کاربر در هنگام شارژ، میزان جریان ورودی را به‌صورت هوشمندانه تنظیم می‌کند.

همانگونه که همگی می‌دانیم، یکی از دشمنان اصلی باتری‌ها دمای بالاست که با ایجاد ضرر برای سلول‌های باتری، به روند تخریب آن‌ها نیز سرعت می‌بخشد و نهایتا در صورت عدم کنترل دما، باتری منفجر خواهد شد.

راه‌حل Qnovo از پتنت ثبت شده توسط خود این شرکت یعنی تکنولوژی Adaptive Pulse Modultaion استفاده می‌کند که از طریق تزریق بسته‌های شارژ، میزان سلامت سلول‌های باتری را اندازه‌گیری کرده و میزان جریان انطباقی را نیز اصلاح می‌کند. نرم‌افزار موجود بر روی دستگاه نیز با ارزیابی شرایط هر سلول، بهترین شیوه شارژ را برای کاهش آسیب‌ به سلول‌ها و به حداکثر رساندن کارایی آن، تنظیم و اعمال می‌کند.

سونی در همکاری با Qnovo، علاوه‌بر افزایش عمر مفید باتری، سلامت کاربران را نیز تضمین کرده است. معمولا باتری گوشی‌های هوشمند بعد از 2 سال کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند که سونی توانسته این زمان را به 3 سال افزایش دهد.

نسخه سوم شارژ سریع کوالکام

شرکت کوالکام برای اولین‌بار در سال 2013 از تکنولوژی شارژ سریع Quick Charge 1 پرده برداشت و از آن در پردازنده‌های سری 600 بهره برد. این فناوری باعث شارژ سریع‌تر دستگاه بدون آسیب رسیدن به باتری آن می‌شود.

در نسل اول شاهد کاهش 40 درصدی زمان شارژ شدن نسبت به شارژرهای معمولی بودیم که در نسل دوم این مقدار به 75 درصد رسید. در Quick Charge 3.0، سرعت شارژ نسبت به نسل اول، 2 برابر شده و نسبت به نسل دوم نیز 38 درصد بهینه‌تر عمل می‌کند. در این نسل ولتاژ در محدوده 3.6 تا 20 ولت قرار می‌گیرد.

Battery Care

در شارژ ماندن گوشی در طول شب، شاید برای آن مشکل ایجاد کند که البته سونی راه‌حلی را پیدا کرده است. در حقیقت باقی ماندن گوشی در شارژ بعد از پر شدن آن، در بلندمدت بر روی عمر مفید باتری تاثیر منفی می‌گذارد.

تکنولوژی که سونی نام Battery Care را برای آن انتخاب کرده، زمان بیدار شدن شما از خواب را به‌خاطر می‌سپارد و در شب شارژ دستگاه را بر روی 90 درصد نگه می‌دارد و سپس با تنظیماتی که براساس زمان بیداری کاربر انجام می‌دهد، شارژ را به 100 درصد می‌رساند.

نوشته نگاهی به باتری اکسپریا XZ1 و تکنولوژی‌های به‌کار رفته در آن اولین بار در پدیدار شد.