همکاری شرکت‌های TSMC و سونی برای ساخت کارخانه تولید تراشه‌های ۲۰ نانومتری در ژاپن

دولت ژاپن مایل است تا کمپانی تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی موسوم به TSMC؛ بزرگترین سازنده تراشه در جهان و Sony Group با همکاری یکدیگر نخستین کارخانه تولید تراشه‌های 20 نانومتری را در این کشور احداث نمایند. خبری که نخستین بار توسط روزنامه Nikkan Kogyo منتشر شد؛ نشان می‌دهد که ساخت کارخانه تولید تراشه‌های 20 نانومتری در ژاپن نیازمند سرمایه‌گذاری با ارزش تقریبی 1 تریلیون ین (حدودا 9.2 میلیارد دلاری) خواهد بود.

چنان‌چه 2 کمپانی در این زمینه به توافق برسند؛ در این‌صورت کارخانه جدید در نزدیکی محل استقرار کارخانه ساخت سنسورهای تصویربرداری سونی در منطقه  جنوب‌غربی ژاپن احداث خواهد شد. بر اساس گزارشات مخابره شده جزئیات مربوط به این طرح پیشنهادی توسط وزارت صنعت و تجارت ژاپن در دست بررسی است.

کنیچیرو یوشیدا؛ مدیرعامل سونی اعلام کرد: “تامین پایدار تراشه برای حفظ ژاپن در میدان رقابت بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.” با این‌حال وی در خصوص توسعه ساخت کارخانه تولید تراشه‌های 20 نانومتری هیچ اظهارنظری نکرده است. سخنگوی وزارت صنعت و تجارت ژاپن در گفتگو با نشریه رویترز اعلام کرد که این گزارش صحت ندارد؛ اما وی از ارائه توضیحات بیش‌تر امتناع کرد.

ژاپن نیز همانند ایالات‌متحده به‌دنبال کشف راهکارهایی برای افزایش سطح تولید نیمه‌هادی‌ها در این کشور است؛ پدیده‌ای که به شرکت‌های ژاپنی اطمینان می‌دهد که به کلیه اجزای حیاتی موردنیاز جهت ساخت محصولات خود به آسانی دسترسی خواهند داشت.


تبعات ناشی از تداوم جنگ تجاری میان کشورهای چین و ایالات‌متحده موجب ایجاد نگرانی‌هایی در زمینه تولید تراشه شده است. کمپانی تایوانی TSMC بخش عمده‌ای از تراشه‌های موردنیاز جهان را تولید می‌کند. کمبود جهانی تراشه‌ها نیز یکی دیگر از عوامل موثر برای گسترش زیرساخت‌های تولید به سایر مناطق جهان است؛ پدیده‌ای که تامین پایدار قطعات حیاتی موردنیاز شرکت‌ها را تضمین خواهد کرد.

نوشته همکاری شرکت‌های TSMC و سونی برای ساخت کارخانه تولید تراشه‌های 20 نانومتری در ژاپن اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.