هواوی مشغول کار برروی دستیار مجازی خود با قابلیت درک احساسات کاربران است

سیری، کورتانا، الکسا و گوگل اسیستنت دستیارهای شخصی مجازی هستند که اجرای امور مختلف را به صورت روباتیک انجام می‌دهند. این پاسخ‌های کمک‌کننده دیجیتالی، احساسات کاربران را شامل نمی‌شوند و صرف‌نظر از وضعیت فعلی احساسات کاربر همواره یکسان خواهند بود.

اکنون سومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان می‌گوید مشغول کار بر روی نرم‌افزاری است که به منظور کمک به دستیار شخصی مجازی این کمپانی و با هدف تعامل با کاربر در سطح احساسی از هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. پیش‌تر در سال ۲۰۱۳ این کمپانی یک دستیار مجازی را در چین عرضه کرد که روزانه توسط ۱۱۰ میلیون نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد و هواوی به کمک نرم‌افزار با قابلیت بهره‌گیری از هوش مصنوعی هیجانی امیدوار است تا توانمندی این دستیار مجازی را ارتقا دهد.

پیش‌تر و در اوایل سال جاری موسسه تحقیقاتی گارتنر اظهار کرد که هوش مصنوعی هیجانی به منظور تشخیص حالات افراد و ارایه پاسخ‌های شخصی‌تر می‌تواند از تجزیه و تحلیل استفاده نماید. به گفته آنت زیمرمن معاون ارشد موسسه گارتنر “تا سال ۲۰۲۲ دستگاه شخصی شما در مقایسه با اعضای خانواده‌تان، چیزهای بیشتری در مورد حالات احساسی شما خواهد دانست”. دستیارهای مجازی با قابلیت خواندن حالات چهره و تحلیل صدا و رفتار کاربر قادر به درک محتوای فرامین دریافتی و ارایه پاسخ‌هایی هستند که مطابقت بیش‌تری با احساسات کاربران دارند.

به گفته گارتنر، دستیارهای مجازی با توانایی خواندن احساسات در اتومبیل‌ها و ابزارهای مراقبت بهداشتی ارایه می‌شوند. خودروهای مجهز به این دستیار دیجیتالی می‌توانند در مورد خستگی، استرس، عصبانیت یا افسردگی راننده تصمیم بگیرند تا رانندگی با اتومبیل به شیوه‌ای ایمن‌تر کنترل شود. در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، یک دستیار مجازی با قابلیت هوش مصنوعی هیجانی قادر به نمایش وضعیت سلامت روانی فرد به صورت هفتگی و ۲۴ ساعته است و در صورت کشف مشکل می‌تواند به فرد مراقب هشدار دهد.

فلیکس ژانگ، معاون ارشد واحد مهندسی نرم‌افزار گروه تجاری مشتریان هواوی می‌گوید: “ما تصور می‌کنیم که در آینده کلیه کاربران نهایی ما آرزو دارند تا از طریق حالات احساسی با یک سیستم ارتباط برقرار نمایند. این همان سمت و سویی است که در افق زمانی طولانی مدت مشاهده می‌کنیم”.

به گفته جیمز لو، مسئول واحد مدیریت محصولات هوش مصنوعی در گروه تجاری مشتریان هواوی تفکری که کمپانی وی در سر می‌پروراند، ارایه یک دستیار مجازی است که تا حد امکان دایره مکالمات را گسترش خواهد داد؛ به گونه‌ای که کاربر احساس تنهایی نمی‌کند. این امر مستلزم تجهیز دستیار مذکور به بهره هوشی (IQ) و هوش هیجانی (EQ) بالا است.

جدیدترین تراشه رده بالای هواوی با نام کایرین ۹۷۰ به یک واحد پردازش عصبی اختصاصی مجهز شده است که کلیه قابلیت‌های هوش مصنوعی ارایه شده به همراه دستگاه را مدیریت می‌کند. اخیرا از این تراشه در اسمارت‌فون‌های هواوی P20 و هواوی P20 پرو استفاده شده است.

نوشته هواوی مشغول کار برروی دستیار مجازی خود با قابلیت درک احساسات کاربران است اولین بار در پدیدار شد.