هوش مصنوعی گوگل بیماری قلبی را از طریق اسکن چشم شما پیش‌بینی می‌کند

شاید راز سلامتی ما درون چشمان‌مان نهفته باشد. محققان گوگل به‌وسیله فناوری سلامتی که در اختیار دارند در روز دوشنبه اعلام نمودند که آنها موفق به دست‌یابی به یک الگوریتم پیش‌بینی شده‌اند که اجازه می‌دهد با بهره‌گیری از هوش مصنوعی گوگل و اسکن چشم فردی که دارای فشار خون بالایی است، متوجه شوند که آیا او در خطر یک حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دارد یا خیر.

این محققان الگوریتم مورد بحث را با اسکن تصاویری از شبکه چشم بیش از ۲۸۰,۰۰۰ بیمار تحت آزمایش گذاشته و با بررسی این اطلاعات در کنار الگوریتم هوش مصنوعی گوگل، الگو و توانایی تشخیص افرادی را که در چنین خطری هستند، بدست آوردند.

موفقیت این الگوریتم نشانه‌ای از تحولات هیجان‌انگیز در زمینه مراقبت‌های بهداشتی خواهد بود و طبق ادعای این غول دنیای تکنولوژی، فناوری مذکور قادر است در مدت زمان یک روز، با سرعتی بالا و هزینه‌ای اندک خطرات سلامتی بیماران را شناسایی نماید.

هوش مصنوعی گوگل

البته گفتنی است که در این مورد چندان هم نباید هیجان‌زده شد چراکه بر اساس گزارش واشنگتن پست، این الگوریتم از رویکردها و روش‌های پزشکی موجود مانند: انجام آزمایش خون، بهتر عمل نمی‌کند و تنها توانسته ۷۰ درصد از بیمارانی را که در معرض خطر هستند، تشخیص دهد که هنوز با عملکرد کامل و بی‌نقص فاصله دارد. همچنین باید افزود که روش مذکور هنوز توسط جامعه علمی پذیرفته و تایید نشده است.

کارشناسان معتقدند که فناوری هوش مصنوعی گوگل برای جایگزینی با روش‌های مرسوم مراقبتی در آینده نزدیک آماده نیست. مولوک مجدور (Maulik Majmudar) یکی از اعضای انجمن آزمایشگاه بهداشت و درمان در بیمارستان عمومی ایالت ماساچوست بیان می‌کند که سن و جنسیت افراد در حال حاضر بهترین پارامتر برای پیش‌بینی در معرض خطر بودن بیماران است. درحالی‌که الگوریتم گوگل فقط یک بهبود در این زمینه بوده و باید افزود که این پیشرفت در بهترین حالت توانایی تشخیص نسبی را دارد.

مجدور اضافه می‌کند: واضح است که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دارای قابلیت بالقوه برای افزودن راحتی و مقرون به صرفه بودن به صنعت مراقبت‌های بهداشتنی هستند.

نوشته هوش مصنوعی گوگل بیماری قلبی را از طریق اسکن چشم شما پیش‌بینی می‌کند اولین بار در پدیدار شد.