واکنش سخنگوی وزارت ارتباطات به کارزار برخورد با عوامل قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور

کنکور سراسری امسال از تاریخ چهارشنبه 8 تیر آغاز و تا شنبه 11 تیرماه برگزار شد، اما مانند هرسال برگزاری کنکور سراسری با حاشیه‌های متعددی همراه بود. از موضوع لو رفتن سوالات کنکور و فروش سوالات در فضای مجازی که بگذریم، سازمان سنجش برای برگزاری این دوره کنکور سراسری تصمیم گرفت تا در حین برگزاری آزمون، برای جلوگیری از تقلب داوطلبان، اینترنت مناطق مراکز محل برگزاری آزمون را قطع کند.

اما این اتفاق اعتراض گسترده شهروندان ساکن در مناطق برگزاری کنکور را به همراه داشت، زیرا که به طور مستمر طی چند روز با قطعی و اختلال در ارتباط با شبکه همراه بودند و طبق گزارش‌های مردمی، سطح قطعی و اختلال بسیار بیشتر از حوزه مراکز امتحانی بوده است.

مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات روز پنجشنبه 9 تیرماه با ارسال توییت اعلام کرده بود که به درخواست وزارت علوم و تحقیقات و مراجع ذی‌صلاح، طی روزهای پنجشنبه و جمعه، اینترنت در منطقه حوزه‌های برگزاری آزمون محدود می‌شود و از این بابت از ساکنین این مناطق عذرخواهی کرده بود. همراه اول نیز اعلام کرده بود که به درخواست سازمان سنجش، دسترسی به اینترنت در حوزه‌های برگزاری آزمون تا ساعت 12:30 قطع می‌شود.

همانطور که گفته شد، قطع اینترنت اعتراض و انتقاد بسیاری از کاربران را به همراه داشت، حتی کار به جایی رسید که چندین هزار نفر با امضای یک کارزرا خطاب به معاون دادستانی کل کشور خواستار برخورد با سازمان سنجش و وزارت علوم شدند.

در این کارزار اشاره شده که قطع اینترنت شهروندان به بهانه جلوگیری از تقلب در کنکور، نقض آشکار حقوق شهروندی است، این روش راحت‌ترین راه برای پوشش ضعف مسئولان اجرایی بوده و نقض موارد 33، 34 و 35 منشور حقوق شهروندی و خلاف میثاق بین‌المللی حقوق بشر است.

پس از این اتفاق، مهدی سالم در خصوص قطع چند ساعته اینترنت در مناطق برگزاری کنکور توضیح داد: قطع اینترنت در مراکز برگزاری آزمون صرفا مربوط به امسال نیست و چندین سال است که رخ می‌دهد. بیش از یک میلیون نفر در کنکور شرکت می‌کنند که به درست یا غلط، سرنوشت آنها به این آزمون گره خورده است، متاسفانه طی سالیان اخیر شاهد تخلف‌هایی بودیم، امسال هم تعدادی از داوطلبان به دلیل همراه داشتن وسایل ارتباطی از شرکت در کنکور محروم شدند.

وی ادامه ادامه داد: قطعی اینترنت در مراکز برگزاری کنکور سراسری تدبیری است که سازمان سنجش و وزارت علوم برای مقابله با تخلفات اندیشیده‌اند، اتخاذ چنین تدابیری موجب شده که این آزمون به بهترین نحو انجام شود و حق داوطلبی ضایع نشود.

سخنگوی وزارت ارتباطات در خصوص موضع این وزارتخانه در مورد قطع اینترنت در مراکز آزمون گفت: ما با قطع اینترنت در مراکز برگزاری آزمون موافق نیستیم، وزارت ارتباطات اعتقاد دارد که با کمک فناوری اطلاعات می‌توان راهکارهای بهتری برای افزایش کیفیت برگزاری آزمون کنکور به‌کار گرفت.

مهدی سالم ادامه داد: هر سال همزمان با برگزاری کنکور سراسری، شورای عالی تشکیل می‌شود تا بر امنیت آزمون مدیریت داشته باشد، این شورا پیشنهاد وزارت علوم و سازمان سنجش مبنی بر قطع اینترنت موبایل در مراکز برگزاری کنکور را بررسی و به مجریان تکلیف می‌کند و ما نیز به عنوان مجری، عملیاتی می‌کنیم.

نوشته واکنش سخنگوی وزارت ارتباطات به کارزار برخورد با عوامل قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.