وزارت صمت، سقف مجاز واردات لپ‌تاپ، تبلت و پرینتر را به نصف سال گذشته کاهش داد

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در خصوص محدودیت واردات در بازار آی‌تی‌ گفت: محدودیت‌های جدیدی از طرف وزارت صمت برای واردات اعمال شده که بر اساس آن واردکنندگان از این پس باید نصف سال‌های گذشته اقلامی مانند لپ‌تاپ‌، تبلت و پرینتر را وارد کنند.

به گفته رئیس اتحایده فناوران رایانه تهران، وزارت صمت محدودیت‌هایی برای واردات کالاهای آی‌تی‌ قرار داده که بر اساس آن، واردکنندگان می‌توانند تا سقف تعیین شده برای واردات کالاهای بازار آی‌تی اقدام کنند. البته این محدودیت در سال‌های گذشته نیز وجود داشت اما سقف مجاز واردات در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

فرجی تهرانی در این زمینه توضیح داد: در شرایط تحریم و کرونا، واردکنندگان به دنبال تامین کالاهای مورد نیاز شرکت‌ها و ادارات هستند، اما هنوز سقف سابقه آی‌تی افزایش داده نشده است. وزارت صمت اعلام کرده که از این پس واردکنندگان باید نصف سال گذشته، اقلامی مانند لپ‌تاپ، تبلت و پرینتر را وارد کنند.

وی در خصوص تبعات این تصمیم گفت: این تصمیم علاوه بر نوسان قیمت‌ها سبب ضرر و زیان تجار هم شده است که با شرکت‌های خارجی مطرح قرارداد بسته‌اند. چنانچه این محدودیت ادامه‌دار باشد واردات کالاهای غیر رسمی به کشور رونق می‌گیرد.

رئیس اتحادیه فناوران در خصوص این محدودیت گفت: پس از شیوه کرونا از طرفی شاهد دورکاری ادارات بودیم و از طرف دیگر آموزش و پرورش به آموزش آنلاین روی آورد. شرایط تهدید کرونا را برای تجار آی‌تی به فرصت تبدیل کرد، به‌طوری که تقاضا برای خرید اقلام آی‌تی بالا گرفت. اکنون وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم و وزارت صمت ثبت سفارش اقلام فناوری را محدود کرده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی با انبوهی از کالاهای قاچاق مواجه هستیم. علت این مساله، عدم توجه به خواسته فعالان بخش خصوصی است، در شرایطی که تقاضا برای خرید اقلام بازار آی‌تی وجود دارد، واردات کالاهای غیررسمی افزایش پیدا می‌کند که نخستین آسیب آن قاچاق ارز است. از طرفی با گسترش قاچاق واردات کالاهای دست‌دوم و تقلبی بیشتر می‌شود که مصرف‌کننده نهایی متضرر اصلی آن است.

این فعال صنفی با بیان اینکه کشور هنوز در حوزه لپ‌تاپ، تبلت و پرینتر به خودکفایی نرسیده است توصیه کرد چنانچه می‌خواهیم شعار سال عملیاتی شود، دولت باید همکاری لازم را با تجار آی‌تی داشته باشد تا جلوی قاچاق کالا گرفته شود.

نوشته وزارت صمت، سقف مجاز واردات لپ‌تاپ، تبلت و پرینتر را به نصف سال گذشته کاهش داد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل منتشر شد.