وزیر ارتباطات: توسعه فیبر نوری، اینترنت کشور را تا چند دهه بیمه می‌کند

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص توجه به توسعه اینترنت ثابت گفت: فیبر نوری تا چند سال اینترنت کشور را بیمه می‌کند.

زارع‌پور در خصوص وضعیت اینترنت ثابت در کشور گفت: در زمینه اینترنت ثابت وضعیت خوبی نداریم و طی این سال‌ها معمولا جزو کشورهای آخر در رتبه‌بندی مراجع بین‌المللی قرار داشتیم.

وی فرسودگی زیرساخت‌های ارتباطی، عدم سرمایه‌گذاری و عدم استفاده از فناوری جدید را از جمله دلایل مطلوب نبودن کیفیت اینترنت ثابت عنوان کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به این نکته که توسعه اینترنت ثابت نسبت به اینترنت همراه دشوارتر است، تصریح کرد: در اینترنت همراه، با یک دکل مخابراتی BTS هزاران خانه تحت پوشش قرار می‌گیرند، اما برای توسعه ارتباطات زیرساخت باید اینترنت فیبر نوری و سیم مسی به نقاط مورد نظر برسد که کار سنگین و دشواری است.

زارع‌پور در خصوص تامین هزینه توسعه فیبر نوری با کاهش حق‌السهم دولت از درآمد اپرتورها گفت: این اجازه صادر شد که اپراتورهای همراه نیز در پروژه فیبر نوری با اپراتورهای ثابت همکاری داشته باشند. هشت واحد درصد از درآمد اپراتورهای سیار که قرار است به این پروژه اختصاص پیدا کند، در طی سه سال و نیم آینده حدود 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود که می‌تواند 40 درصد از سرمایه‌ای که برای به سرانجام رساندن پروژه فیبر نوری نیاز است را تامین کند. برای تامین بقیه منابع نیاز است بخش خصوصی پای‌کار بیاید.

ایجاد دو میلیون پوشش  فیبر نوری

وزیر ارتباطات با تاکید مجدد بر پروژه فیبر نوری، میزان پیشرفت این پروژه را اینگونه بیان کرد: اکنون حدود 2 میلیون پوشش فیبر نوری در ده استان ایجاد و وزارت ارتباطات تا پایان سال به هدفی که مشخص شده، دست پیدا خواهد کرد. گام دیگری که برای تسهیل این پروژه برداشتیم، مربوط به بخش بودجه است. در بودجه‌بندی این مساله لحاظ شده که دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری و وزارت نیرو برای مواردی مانند اجازه کندن زمین، اجاره تجهیزات با نرخ مشخص و قانونی به بخش خصوصی کمک کنند.

وی ادامه داد: بازسازی شبکه مخابرات و فیبر نوری، پیش‌نیاز توسعه نسل پنجم تلفن همراه است، این پروژه کشور را تا چند دهه بیمه می‌کند و آماده توسعه نسل‌های جدید خواهیم شد.

نوشته وزیر ارتباطات: توسعه فیبر نوری، اینترنت کشور را تا چند دهه بیمه می‌کند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.