وضعیت کسب و کارهای اینترنتی در دوره شیوع کرونا؛ رشد تا ۴۰۰ درصدی تراکنش کسب و کارهای دورکاری و آموزش آنلاین

ICTna- گزارش وضعیت کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در دوره شیوع ویروس کرونا منتشر شد.
 
young-man-on-video-conference_coronavirus_remote-communication_telecommuting_by-gcshutter-getty-images-2400x1600-100833963-large.jpg
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در سطح جهانی آثار شيوع ویروس كرونا بر بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات موقتی و با كاهش توليد محصولات سخت افزاری در سه ماهه اول سال 2020 ميلادی ظاهر خواهد شد و پيش بينی می شود كه این كاهش در ماه های بعدی سال جبران شود.
 
اما در ایران، كسب وكارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات بسته به مدل كسب و كارشان وضعيت متفاوتی را تجربه می كنند. كسب و كارهای نوپایی كه بيشتر به كاهش تماس فيزیكی كمک می كنند با افزایش فروش و رشد بازار مواجه شده اند و كسب و كارهایی كه فعاليت های دارای تماس فيزیكی را ساماندهی می كنند، به نسبت وابستگی شان به فعاليت فيزیكی با كاهش فروش مواجه شده اند.
 
طبق اطلاعات گردآوری شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در این میان كسب و كارهای نوپای فعال در زمينه دوركاری و برگزاری جلسات و كلاس های آنلاین افزایش 50 تا 400 درصدی تراكنش و فروش و برعكس، شركت های تسهيل كننده رویدادها و مجامع و جلسات حضوری كاهش 75 تا 100 درصدی تراكنش های خود را گزارش كرده اند.
 
كاهش یا افزایش اقبال به خدمات شركت های نوپای فناوری اطلاعات تا حد زیادی به حوزه كاری آنها وابسته است بطوریکه كسب و كارهای اینترنتی فعال در زمينه گردشگری كاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی تراكنش های خودشان را گزارش كرده اند اما در شركت های حمل و نقل اینترنتی كاهش كلی سفرهای شهری با انتقال تقاضای سفر با وسایل عمومی به این كسب و كارها مقدار كلی كاهش تقاضای سفر با حمل ونقل اینترنتی را تعدیل كرده است.
 
شركت های خدمات پرداخت خرد نيز به دليل كاهش تمایل مردم و رانندگان تاكسی به استفاده از پول نقد در مسافرت ها با افزایش تعداد كاربران فعال مواجه شده اند اما به دليل كاهش سفرهای درون شهری ۳۸ درصد كاهش در پرداخت كرایه آنلاین را تجربه كرده اند.
 
شركت های عرضه كننده ویدئو برخط افزایش 25 تا 74 درصدی بازدید از محتواهای مختلف خودشان را شاهد بوده اند اما كسب و كارهای فعال در زمينه گردشگری كاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی فروش خودشان و تعدیل نيروی شدید را تجربه می كنند.
 
شركت های فعال در زمينه خرید گروهی نيز باتوجه به بازار خدمات شان كه خرید مجامع عمومی و فروشگاه های حضوری است با كاهش تقاضای ۸۰ درصدی مواجه شده اند. در صورتی كه استفاده از خدمات این شركت ها در توزیع كالاهای اساسی و مهم می تواند تا حد زیادی نابسامانی های تجربه شده در توزیع اقلام اساسی را مهار كند.
 
لازم است به این نكته مهم نيز اشاره شود كه مشكل افت كيفيت اینترنت موبایل هم تاثيرات نامطلوبی بر فعاليت كسب و كارهای اینترنتی و فروش آنها و همچنين سایر فعاليت هایی كه به صورت برخط انجام می شوند مانند آموزش برخط و جلسات و ارتباطات كاری برخط دارد.