وعده وزیر ارتباطات؛ صعود ۲۰ پله‌ای رتبه سرعت اینترنت موبایل کشور تا پایان دولت

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادعا کرد که رتبه جهانی سرعت اینترنت موبایل تا پایان دولت فعلی 20 پله و سرعت اینترنت ثابت 30 پله ارتقا خواهد داشت.

وزیر ارتباطات با حضور در یک برنامه تلویزیونی در خصوص برنامه‌ها و اهداف این وزارتخانه در زمینه توسعه کیفیت و سرعت اینترنت صحبت کرد. وی در این برنامه در خصوص دلایل کاهش کیفیت و کندی سرعت اینترنت تاکید کرد که سرعت فعلی اینترنت شایسته مردم نیست و دولت در تلاش است تا سرعت در زیرساخت‌های ارتباطی کشور را افزایش دهد.

به اعتقاد زارع‌پور شاخص‌های ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی مربوط به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی می‌شود، وی در همین خصوص بیان کرد: ما در تلاشیم تا دو بال شبکه ملی اطلاعات را که مربوط به توسعه فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت ارتباطی می‌شود را توسعه دهیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: سرعت اینترنت به عوامل متعددی بستگی دارد که در گذشته نسبت به برخی از آن‌ها غفلت شده است. به عنوان مثال در گذشته تمرکز اصلی روی توسعه ارتباطات همراه بود ولی در حال حاضر اکثر ترافیک کشور بر روی ارتباطات ثابت است. ارتباطات بی‌سیم محدودیت‌هایی مانند فضای فرکانسی و تاثیر ترافیک بر روی کیفیت شبکه دارد. به همین دلیل است که به سمت توسعه فیبرنوری به عنوان نسخه شفا بخش حل سرعت اینترنت روی آورده‌ایم.

20 میلیون پورت فیبرنوری برای منازل و کسب‌و‌کارها

زارع‌پور با اشاره به این نکته که توسعه فیبرنوری در بسیاری از کشور‌ها حدود 8 سال به طول می‌انجامد وعده داد که تا پایان دولت سیزدهم، 20 میلیون پورت فیبرنوری برای منازل و کسب‌و‌کارها فراهم شود، همچنین حمایت‌های مالی و قانونی  این پروژه نیز پیش‌بینی شده است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد که در پایگاه رتبه‌بندی اسپید تست میانگین سرعت اینترنت موبایل در دنیا 30 مگابیت و سرعت اینترنت ثابت 29 مگابیت بر ثانیه است. وی با اشاره به دیتاهای این منبع گفت: میانگین سرعت اینترنت موبایل در ایران از 21 مگابیت بر ثانیه در شهریور 1400 به 26 مگابیت بر ثانیه رسیده است همچنین سرعت اینترنت ثابت نیز از 9 مگابیت بر ثانیه در شهریور سال گذشته به 10.4 مگابیت در خرداد 1401 رسید.

رشد رتبه جهانی سرعت اینترنت ثابت و همراه تا پایان دولت

زارع‌پور وعده داد که تا پایان دولت سیزدهم رتبه جهانی سرعت اینترنت موبایل ایران حداقل 20 پله و رتبه سرعت اینترنت ثابت حداقل 30 پله افزایش داشته باشد. وی ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن پروژه فیبرنوری به جمع 50 کشور اول در زمینه سرعت اینترنت ثابت قرار بگیریم.

 

نوشته وعده وزیر ارتباطات؛ صعود 20 پله‌ای رتبه سرعت اینترنت موبایل کشور تا پایان دولت اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.