چهار اصل مهم و اساسی در عکاسی از منظره

اگر شما هم از علاقه‌مندان به عکاسی از منظره هستید، حتما این پرسش‌ها در ذهن‌تان وجود دارد که چرا عکس‌های‌تان مثل اثر عکاسان مشهور زیبا نمی‌شود. چرا نمی‌توانید زیبایی منظره‌ای را که روبروی‌تان قرار گرفته در عکس به نمایش بگذارید؟ چرا ماه به آن روشنی که دیده می‌شود نیست؟ چرا رودخانه، آن رنگ آبی زیبا را پس از ثبت شدن در تصویر ندارد؟ این دست از پرسش‌ها احتمالا در ذهن تمام دوست‌داران به عکاسی شکل می‌گیرد. اما پاسخ چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با اصول عکاسی از مناظر آشنا شوید.

چهار اصل مهم هست که باید در نظر داشت و هیچ رمز و راز کشف نشده‌ای در این رابطه وجود ندارد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که هر محیط شرایط خاص خودش را می‌طلبد و نمی‌شود یک روش را برای عکاسی از محیط‌های مختلف به‌کار برد. اما این چهار اصل ثابت و کلی هستند و رعایت کردن‌شان باعث می‌شود که تصویر ثبت شده بدرخشد.

1.عناصر جذاب را بیابید

یک عکس نسبت به حجم جزئیات و محتوایی که به نمایش می‌گذارد قضاوت می‌شود. یک عکس منظره‌ای موفق مسلما زیبایی‌ها و شکوه یک مکان را نشان می‌دهد، اما برای یک عکس خوب بودن چیزی بیش‌تر از این نیاز است. وقتی درحال آماده شدن برای عکاسی هستید، به تمام چیزهایی که در فریم جای می‌گیرد توجه کنید. به دنبال عناصری چون درخت، صخره، آب، انسان‌ها یا حیوانات باشید.

در واقع هرچه فریم را از این جزئیات و عناصر پر کنید، عکس شما جذاب‌تر خواهد شد. البته بعضی اوقات بهتر است این قانون به صورت معکوس اجرا شود. زمان‌هایی که می‌خواهیم حس و حال خاصی به تصویر بدهیم، بهتر است از گنجاندن عناصر زیاد در آن خودداری کنیم. مثلا به این تصویر از یک صبح پرباد زمستانی نگاه کنید. نبود عناصر زیاد، حس تنهایی را به خوبی القا می‌کند.

2.نور

دیگر از این واضح‌تر نمی‌شود. برای داشتن یک عکس خوب باید دنبال نور بود. مخصوصا در بخش عکاسی منظره نور نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. بی دلیل نیست که عکاسان عاشق عکاسی در صبح زود، پیش از غروب و آخر شب هستند. کیفیت نور از حجم و میزان آن مهم‌تر است. وقتی نور زیبا باشد، کل منظره پیش روی‌تان زیبا خواهد شد.

با این‌که واقعا کار سختی است، صبح زود بیدار شدن و تا آخر شب بیدار ماندن برای عکاسی منظره لازم و واجب است. دلیلش هم نور طلایی هنگام غروب آفتاب و نور اول صبح است، نور تازه و جوانی است که زیبایی بیش‌تری به عکس می‌بخشد.

حتی موقعیت‌هایی که شاید در اواسط روز چندان زیبا به نظر نرسند، در دو زمان بالا می‌توانند حس و حال کاملا متفاوتی داشته باشند. پس اگر می‌خواهید عکس خوبی داشته باشید، باید در ساعات مختلف مکان مورد نظرتان را زیر نظر بگیرید و به دنبال بهترین زمان ممکن برای عکاسی باشید.

3.ترکیب‌بندی

ترکیب‌بندی یعنی چگونگی ساخت و قرار گیری اجزای مختلف یک چیز. این‌که تمام اجزا را داشته باشید و ندانید که چطور آن‌ها را در کنار هم استفاده کنید، کار به درستی پیش نخواهد رفت. حالا این اجزا می‌خواهد مواد تشکیل‌دهنده یک کیک، سازهای یک ارکستر سمفونی یا اجزا یک عکس از منظره باشد.

البته برای چیدمان عناصر موجود در عکس قانون خاصی وجود ندارد، اما روش‌های امتحان شده و درستی در این رابطه بوده که می‌توان با استناد به آن‌ها کار را صحیح انجام داد. خط افق را جوری تنظیم کنید که دقیقا در وسط تصویر نباشد، سپس عناصر پس‌زمینه و پیش‌زمینه را در همه جای تصویر و به‌صورت غیرمتمرکز قرار دهید تا جذابیت و قدرت بیش‌تری به عکس ببخشید. با کمک قانون یک سوم و خطوط فرضی می‌توانید عکس را بهتر ترکیب‌بندی کنید.

نکته مهم دیگر این است که مناظر را مطابق با آن حس و حالی که دارند ثبت کنید. در واقع ترکیب‌بندی باید به شما کمک کند که حس و حال عکس را به بیننده منتقل کنید، نه این‌که فقط تصویری را ثبت و آن را به نمایش بگذارید. برای این‌کار می‌توانید از یک منظره با ترکیب‌بندی‌های مختلف چندین عکس بیاندازید و هر کدام را که در انتقال حس عکس موفق‌تر است برگزینید.

4.ابزار و مسائل فنی

با این‌که داشتن گران‌ترین وسایل و ابزار عکاسی هیچ تضمینی برای ثبت بهترین عکس‌ها نیست، برخی از وسایل و مسائل فنی هستند که باید حتما دراختیار داشت و از آن‌ها دانست.

از لنز واید استفاده کنید؛ با این‌که بسیاری از عکس‌های منظره با لنزهای زوم و با فاصله کانونی زیاد گرفته می‌شوند، لنزهای واید با فاصله کانونی کوتاه‌تر می‌توانند بهترین نتایج را خلق کنند. یک لنز واید به شما این امکان را می‌دهد که عناصر بیش‌تری را در یک فریم بگنجانید.

دیافراگم کوچک‌تر

هر چه مقدار دیافراگم کمتر باشد، عمق میدان بیش‌تر می‌شود و عناصر بیش‌تری در فوکوس قرار می‌گیرند. به خاطر داشته باشید که هر چه عدد دیافراگم بزرگ‌تر باشد، دریچه دیافراگم کوچک‌تر است.

از سه پایه استفاده کنید

بهره‌گیری از یک سه پایه تکان‌های دوربین را به حداقل می‌رساند و هر چه این تکان‌ها کمتر باشد، مسلما عکس کیفیت بیش‌تری دارد. مخصوصا زمانی که اپرچر یا دیافراگم کوچک‌تر است، باید با سرعت شاتر کمتری تصویر را ثبت کرد، پس استفاده از سه پایه اهمیت پیدا می‌کند و الزامی است.

نوشته چهار اصل مهم و اساسی در عکاسی از منظره اولین بار در پدیدار شد.