چگونه ویندوز ۸ را از روی فلش‌ های USB نصب کنیم؟

این روزها نصب ویندوز ۸ از روی ابزارهای USB ذخیره سازی داده امری کاملا عادی است.اگر قصد دارید ویندوز ۸ را از روی یک ابزار USB نصب کنید باید فایل های دی وی دی ویندوز ۸ را روی فلش درایو قرار دهید. متاسفانه کپی ساده این فایل ها جوابگو نخواهد بود. البته اگر فایل ISO ویندوز را داشته باشید کار ساده تر می شود. صرفنظر از داشتن دی وی دی یا فایل ISO ویندوز ۸ در ادامه مراحل صحیح قرار دادن فایل های این سیستم عامل روی فلش های USB را توضیح خواهیم داد.

گویا آی تی – این روزها نصب ویندوز ۸ از روی ابزارهای USB ذخیره سازی داده امری کاملا عادی است.اگر قصد دارید ویندوز ۸ را از روی یک ابزار USB نصب کنید باید فایل های دی وی دی ویندوز ۸ را روی فلش درایو قرار دهید. متاسفانه کپی ساده این فایل ها جوابگو نخواهد بود. البته اگر فایل ISO ویندوز را داشته باشید کار ساده تر می شود. صرفنظر از داشتن دی وی دی یا فایل ISO ویندوز ۸ در ادامه مراحل صحیح قرار دادن فایل های این سیستم عامل روی فلش های USB را توضیح خواهیم داد.

قابل اعمال روی: نسخه های استاندارد و حرفه ای ویندوز ۸ و همچنین دو نسخه مشابه ویندوز ۸٫۱

نیازمندی ها:

نسخه ۳۲ بیتی یک فلش ۴ گیگابایت و نگارش ۶۴ بیتی یک حافظه ۸ گیگابایت
دی وی دی یا فایل ISO ویندوز ۸ یا ۸٫۱
دسترسی به کامپیوتری که یکی از نگارش های ویندوز روی آن نصب شده باشد؛ در صورتی که دی وی دی ویندوز ۸ را تهیه کرده اید، کامپیوتر مورد نظر باید درایو نوری داشته باشد.
نکته: اگر فایل ISO ویندوز را در اختیار دارید در بخش بعدی مطلب مستقیما مرحله ۲ را مطالعه کنید.

مراحل نصب ویندوز از USB

۱- ابتدا از دی وی دی ویندوز ۸ یک فایل ایمیج با فرمت ISO بسازید؛ این فایل حاوی تمام داده های ذخیره شده در دی وی دی نصب ویندوز ۸ خواهد بود. برای این کار از برنامه های مختلفی می توان استفاده کرد که پیشنهاد ما نرم افزار رایگان ImgBurn است. بعد از قرار دادن دی وی دی ویندوز ۸ در درایو نوری دستگاه این نرم افزار را اجرا نموده و از رابط کاربری گزینه Creat image file from disk را کلیک کنید. در گام بعد درایو نوری مورد نظر را انتخاب و مسیر ذخیره سازی فایل ISO را هم مشخص کرده و در آخر دکمه بزرگی که در پایین پنجره تعبیه شده را بزنید تا عملیات آغاز شود.
۲- در این مرحله باید ابزار Windows USB/DVD Download Tool را از این آدرس دانلود و نصب نمایید.
این نرم افزار رایگان مایکروسافت ابتدا فلش درایو را فرمت کرده و سپس محتویات فایل ISO ویندوز ۸ را روی آن کپی می کند.
۱- بعد از اجرای این نرم افزار دکمه Browse را زده و گزینه Choose ISO File را انتخاب کنید.
۲- بعد از پیدا کردن فایل دکمه Open را زده و سپس Next را کلیک کنید.
۳- در گام بعد روی USB device کلیک و فلش درایوی (یا احیانا هارددیسک اکسترنالی) که قرار است محتویات روی آن کپی شوند را انتخاب نموده و دکمه Begin copying را برای شروع عملیات بزنید.
۴- اگر احیانا پیامی مبنی بر عدم وجود فضای کافی مواجه شدید از دکمه Erase USB Device برای خالی کردن فضا استفاده نمایید. دقت داشته باشید که با انتخاب این گزینه تمام داده های موجود روی فلش USB یا هارددیسک اکسترنال حذف خواهند شد.
۵- حال منتظر بمانید تا این نرم افزار کارهای لازم برای آماده سازی فلش درایو و کپی فایل ها روی آن را انجام دهد. اولین گام فرمت کردن ابزار است که بسته به حجم داده ها از چند ثانیه تا یکی دو دقیقه طول خواهد کشید؛ سپس پروسه کپی فایل ها شروع خواهد شد که طی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه انجام می‌شود؛ این زمان بسته به نوع فایل ISO، سرعت فلش درایو و سرعت اتصال USB ممکن است کمتر یا بیشتر شود.
نکته: اگر نشانگر درصد انجام کار سریعا جلو رفت اما برای مدت زمانی طولانی روی یک عدد توقف کرد نگران نباشید؛ اگر چه این کار غیرطبیعی به نظر می رسد اما به معنی وجود اشکال در فرآیند آماده سازی فلش نیست.
۶- اگر همه کارها به درستی انجام شده باشند بعد از پایان کار پیغام Bootable USB device created successfully نمایش داده خواهد شد حاکی از موفقیت آمیز بودن فرآیند قرار دادن فایل ها روی حافظه فلش است.
می‌ توانید پنجره نرم افزار را بسته و فلش درایو را به ابزاری که قرار است ویندوز روی آن نصب شود، متصل نمایید.
نکته: اگر بعد از اتصال فلش شاهد شروع عملیات نصب ویندوز ۸ نشدید احتمالا باید ترتیب ابزارهایی که کامپیوتر از آنها بوت می شود را در بایوس تغییر دهید. در اکثر کامپیوترها و لپ تاپ ها با فشردن کلید Del یا F2 (بعد از روشن کردن سیستم) می‌ توان وارد محیط بایوس شد.
نکته: اگر کامپیوتر شما مجهز به UEFI است و حتی با تغییر گزینه های بوت و قرار دادن فلش درایو به عنوان اولین ابزاری که سیستم باید از روی آن بوت شود همچنان چنین امکانی میسر نیست، مشکل از فایل سیستم فلش USB است. اما علت چیست و برای حل مشکل باید چه کاری انجام شود؟
نرم افزار USB DVD Download Tool درایوهای فلش را با سیستم فایل NTFS فرمت می کند که بسیاری از کامپیوترهای مبتنی بر UEFI قادر به بوت شدن از چنین فلش درایوی نخواهند بود. این گام ها را دنبال کنید:
تمام فایل هایی ویندوز ۸ که روی فلش درایو قرار گرفته اند را روی پوشه ای در هارددیسک ذخیره نمایید. فلش درایو را به صورت دستی و با سیستم فایل FAT32 فرمت کنید. حال تمام فایل هایی ویندوز ۸ که درون پوشه ساخته شده قرار دادید را در فلش کپی کنید. حال فلش را کامپیوتر متصل کرده و سیستم را از آن بوت نمایید.