ژاپن به‌دنبال تولید تراشه‌های پیشرفته ۲ نانومتری تا سال ۲۰۲۵ است

ژاپن در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک پایگاه تولید داخلی جهت ساخت تراشه‌های پیشرفته مبتنی بر معماری 2 نانومتری است. بعلاوه این کشور به منظور تحقق برنامه‌های خود تا سال 2025 با ایالات‌متحده همکاری خواهد کرد.

بر اساس گزارش وبسایت NikkeiAsia، ژاپن در تدارک پیوستن به رقابت تجاری‌سازی تراشه‌های پیشرفته نسل آینده است. بنابراین توکیو و واشنگتن از طریق مشارکت در فناوری‌های نیمه‌هادی از یکدیگر پشتیبانی خواهند کرد. بعلاوه این همکاری شامل شرکت‌های خصوصی از هر 2 کشور نیز خواهد شد. این شرکت‌ها به روند تحقیقات در زمینه طراحی و تولید انبوه تراشه‌ها نیز کمک خواهند کرد.

شایان به ذکر است که کمپانی تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی موسوم به TSMC هم‌اکنون سرگرم توسعه فناوری تولید انبوه برای تراشه‌های پیشرفته 2 نانومتری است. در عین‌حال ژاپن به‌دنبال تامین و عرضه پایدار نیمه‌هادی‌ها از طریق تولید داخلی تراشه‌های نسل آینده است. از سوی دیگر مشارکت با ایالات‌متحده احتمالا شامل تاسیس یک شرکت جدید بوده و یا کمپانی‌های ژاپنی حتی می‌توانند یک مرکز تولیدی جدید را نیز راه‌اندازی نمایند.

در حال حاضر وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن به منظور کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه در زمینه نیمه‌هادی‌های پیشرفته، یارانه‌هایی را در نظر گرفته است. تحقیقات مشترک در این زمینه از امسال آغاز شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها یک مرکز تحقیقات و تولید انبوه در حد فاصل سال‌های 2025 تا 2027 احداث خواهد شد.

شایان به ذکر است که TSMC به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های قراردادی در جهان هم‌اکنون سرگرم احداث یک کارخانه ساخت تراشه در استان کوماموتو ژاپن است. با این‌حال این کارخانه در زمینه تولید تراشه‌های پیشرفته فعالیت نداشته و بر فناوری‌های تولید نیمه‌هادی در طیف 10 الی 20 نانومتری تمرکز خواهد کرد.

نوشته ژاپن به‌دنبال تولید تراشه‌های پیشرفته 2 نانومتری تا سال 2025 است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.