کامپیوترهای مک جدید اپل از کارت گرافیک‌های اکسترنال با اتصال تاندربولت پشتیبانی نمی‌کنند

روز گذشته شرکت اپل بالاخره از نخستین کامپیوترهای مک با نیمه‌هادی بومی خود موسوم به Apple Silicon رونمایی کرد. نسخه جدید مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو 13 اینچی و مک مینی با تراشه جدید M1 روانه بازار خواهند شد. تمامی این دستگاه‌ها مجهز به پورت USB-C با اتصال تاندربولت 3 هستند. با این‌حال این دستگاه‌ها احتمالا با برخی ابزارهای جانبی از جمله پردازنده‌های گرافیکی اکسترنال (eGPU) سازگاری نخواهند داشت.

بدین‌ترتیب با عرضه مدل‌های جدید مک اپل، کاربران از یکی از بزرگترین مزایای دسترسی به کامپیوتر با پورت تاندربولت 3 محروم شده‌اند. اپل در گفتگو با وبسایت TechCrunch اعلام کرد که کلیه مدل‌های جدیدا معرفی شده مجهز به تراشه M1 از پردازنده‌های گرافیکی اکسترنال یا eGPUها پشتیبانی نمی‌کنند.

با وجود یک eGPU کاربران اساسا از طریق اتصال تاندربولت 3 می‌‌توانند یک کارت گرافیکی قدرتمندتر را به کامپیوتر مک خود متصل نمایند. وجود چنین قابلیتی برای ارتقاء عملکرد دستگاه هنگام نیاز کاربران به ویرایش ویدیو یا اجرای برخی بازی‌ها بسیار مفید خواهد بود. با این‌حال دستگاه‌های مک مجهز به تراشه M1 از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.

همان‌طور که اپل در جریان رویداد ویژه خود نیز اعلام کرد؛ تراشه M1 شخصا توسط غول کوپرتینویی توسعه یافته است. بدین‌ترتیب CPU، GPU، رم و حافظه‌داخلی همگی درون یک تراشه واحد ادغام می‌شوند؛ موضوعی که نمونه مشابه آن در دستگاه‌های آی‌فون و آی‌پد نیز به چشم می‌خورد. تمامی این اجزاء توسط اپل تولید می‌شوند. اکنون کمپانی آمریکایی به وبسایت TechCrunch اعلام کرده که کامپیوترهای مک جدید با نیمه‌هادی ساخت اپل از eGPUهای مبتنی بر اتصال تاندربولت پشتیبانی نمی‌کنند.

به دلیل پشت پرده این موضوع هیچ اشاره‌ای نشده است. بنابراین اکنون مشخص نیست که این پدیده از تصمیم اپل برای اولویت‌بندی سخت‌افزار جدید یا محدودیت‌های فنی ناشی شده است. شایان به ذکر است که اتصال تاندربولت با همکاری مشترک میان شرکت‌های اپل و اینتل تولید شد. اخیرا اینتل امکان پشتیبانی سایر دستگاه‌های فاقد پردازنده‌های این شرکت از اتصال تاندربولت 3 را فراهم نموده است. اتصال تاندربولت 3 فرآیند انتقال داده با سرعت بالا را امکان‌پذیر می‌کند.

نکته جالب‌توجه اینکه صفحه ویژه eGPU برند Blackmagic در فروشگاه آنلاین اپل ادعا می‌کند که این محصول با کامپیوترهای مک جدید مجهز به تراشه M1 سازگاری دارد؛ در حالی‌که این ادعا یک اشتباه محض است.

اپل استدلال می‌کند که تراشه یکپارچه جدید این شرکت مجهز به یک GPU بسیار قدرتمند با 7 یا 8 هسته پردازشی است؛ اما کمپانی در خصوص مشخصات فنی GPU مذکور توضیحات دقیقی ارائه نکرده است. بنابراین به منظور اطلاع از توان پردازشی واقعی GPU یکپارچه اپل ناچارا بایستی کمی بیش‌تر منتظر بمانیم.

نوشته کامپیوترهای مک جدید اپل از کارت گرافیک‌های اکسترنال با اتصال تاندربولت پشتیبانی نمی‌کنند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.