مایکروسافت کیفیت بصری پلتفرم Windows Mixed Reality VR را ارتقا می‌دهد

پیش‌تر کمپانی‌های مایکروسافت، اچ‌پی و Valve در زمینه توسعه هدست HP Reverb G2 VR با یکدیگر همکاری کردند. در جریان این فرآیند شرکت مایکروسافت چندین مورد اصلاحات بصری را در پلتفرم Windows Mixed Reality VR اعمال کرد. این اصلاحات علاوه بر هدست HP Reverb G2 VR در کلیه هدست‌های Windows Mixed Reality VR موجود در بازار نیز قابل دسترس هستند. در ادامه به برخی اصلاحات جدید در پلتفرم مذکور اشاره شده است:

  • اصلاح انحرافات رنگی

انحراف رنگ حالتی تصنعی است که از طریق شکست نور قرمز، سبز و آبی هنگام عبور از لنزهای متفاوت ایجاد می‌شود. یک پیکسل سفید روی پنل‌ها از طریق لنزهای مختلف تجزیه شده و به پیکسل‌های قرمز، سبز و آبی قابل رویت برای بیننده تفکیک می‌شود. تکنیک تصحیح انحرافات رنگی با استفاده از الگوهای مقدماتی حذف اعوجاجات در تصویر پردازش شده به‌دنبال تنظیم فرآیند تفکیک رنگ‌ها است. بدین‌ترتیب تصویر رویت شده توسط کاربر پس از شکست لنز دقیقا به همان صورت یک پیکسل سفید ظاهر می‌شود. انحرافات رنگی تصنعی معمولا به‌صورت حواشی با رنگ‌های مخالف آبی و قرمز در خارج از مرکز اپتیکی قابل رویت هستند.

مایکروسافت به منظور بهبود کیفیت بصری از الگوریتم‌های بهبودیافته جدید برای چندین مدل مختلف از هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوزی رونمایی کرده است. به منظور مشاهده کیفیت عملکرد این الگوریتم‌ها کافیست به تفاوت‌های میان تصاویر زیر نگاهی بیندازید:

انحرافات رنگی تصنعی که در هدست‌های واقعیت‌مجازی پدیده‌ای شایع محسوب می‌شوند (سمت چپ) – انحرافات رنگی تصحیح شده در هدست Reverb G2

  • اصلاح نشت نوری

تقریبا کلیه هدست‌های واقعیت‌مجازی عرضه شده به بازار تا به امروز برای اصلاح حالات تصنعی ناشی از برخی جنبه‌های سخت‌افزاری از تکنیک‌های اصلاح‌کننده بصری در مقیاس نرم‌افزاری یا پردازنده گرافیکی (GPU) بهره می‌گیرند. اصلاح اعوجاجات لنز مثال خوبی در این زمینه محسوب می‌شود.

شبیه‌سازی نشت نوری بدون اصلاح (تصویر سمت چپ) همراه با نمونه اصلاح شده (سمت راست). به رنگ‌آمیزی نادرست در سمت چپ تصویر و حواشی رنگی سبز و سرخابی دقت کنید. همچنین در صورت عدم استفاده از الگوریتم‌های اصلاح‌کننده تصاویر احتمالا کمی مات‌تر به‌نظر می‌رسند (سمت چپ).

الگوریتم‌های اصلاح‌کننده شرکت مایکروسافت میزان حواشی رنگی و تداخلات کلی رنگ‌ها را کاهش می‌دهد. به منظور مشاهده تفاوت کافیست به تصاویر فوق نگاهی بیندازید.

 

نوشته مایکروسافت کیفیت بصری پلتفرم Windows Mixed Reality VR را ارتقا می‌دهد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.