کاهش خطای سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها

خطای سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی به کمتر از یک دهم درصد رسیده‌ است.
 
مدیرعامل شرکت سپندار با بیان این مطلب ضمن تایید وجود خطا‌های مقطعی در این سامانه در واکنش به ارسال پیامک‌های اشتباه به افراد در مورد پرداخت نشدن عوارض آزاد‌راهی‌ گفت: «در دوره زمانی کمتر از ۳ ماهی که از فعال شدن سامانه‌ پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراهی در ۴ بزرگراه کشور گذشته است خطای این سامانه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و سعی شده که هر روز با استفاده از فناوری‌های به روز از بروز خطاها آن کاسته شود.»
 
به گفته سهیل مظلوم، در ۲ ماه اول پیاده‌سازی این سیستم از ۴۰ میلیون تردد تنها ۱۰ هزار خطا ایجاد شده بود که این مقدار نیز هم‌اکنون به یک دهم درصد کاهش پیدا کرده است.
 
او با اشاره به اینکه کسانی که به اشتباه جریمه شده‌اند و پیامک پرداخت عوارض دریافت‌ کرده‌اند می‌توانند شکایت‌های خود را در این سامانه ثبت کنند اعلام کرد: «شبکه‌های اجتماعی نیز هم‌اکنون به کمک این سامانه آمده‌اند و امکان ثبت ایرادات از طریق اینستاگرام و توئیتر نیز فراهم است؛ از سویی وقتی کسی به اشتباه جریمه می‌شود و این جریمه را پرداخت می‌کند جزو افراد بستانکار به شمار می‌آید و درآینده می‌تواند از طریق همان وجه عوارض خود را پرداخت کند.»
 
مظلوم با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای که برای این طرح در نظر گرفته شده است گفت: «به زودی ۱۰ بزرگراه دیگر کشور نیز به این طرح افزوده خواهند شد از سویی مقرر شده است در فاز دوم مبالغ عوارض بزرگراه‌ها به صورت پیمایشی محاسبه و کسر شود.»
 
او در توضیح این مطلب افزود: «به طور مثال اگر هزینه عبور از آزادره کرج به قزوین ۵۰۰ تومان و این آزادراه داری سه دروازه خروجی آبیک، محمودیه و حصارک باشد، این امکان وجود دارد که اگر فرد از حصارک خارج شد فقط ۲۰۰ تومان به عنوان عوارض آزادراهی پرداخت کند و اگر از حصارک خارج شد فقط ۱۰۰ تومان به این مبلغ افزوده شود.»
 
او اجرای این طرح را به نفع شهروندان عنوان و اعلام می‌کند که در حال‌حاضر اجرای طرح محاسبه عوارض به صورت پیمایشی در دو آزادراه کرج- قزوین و تهران- رباط‌کریم اجرا شده‌است.
 
مدیرعامل شرکت سپندار با اشاره به اینکه در ابتدا قرار بود طرح در یک دوره زمانی یکساله به صورت کامل اجرا شود و پس از آن در فاز دوم طرح محاسبه پیمایشی عوارض اجرا و در فاز سوم نیز محاسبه عوارض انعطاف پذیر شود گفت: «در صورت محاسبه انعطاف‌پذیر عوارض، میزان عوارض پرداختی در ساعت‌های مختلف و روزهای مختلف با توجه به بار ترافیکی تغیییر خواهد کرد از همین رو مسافر می‌تواند با توجه به هزینه عوارض ساعت تردد خود را تعیین کند، در اینصورت بار ترافیکی نیز به تدریج کنترل خواهد شد.»
 
براساس اظهارات او در شرایط فعلی آنها منتظر اعلام نرخ عوارض طی سال جاری هستیم و پس از آن تغییرات اعمال خواهد شد.
 
مدیرعامل سپندار اعلام کرد: می‌خواهیم طرح را به‌گونه‌ای پیش بریم تا به‌جای جریمه مشوق‌های مالی را پیاده‌سازی کنیم و این طرح را نیز تا پایان خرداد ماه اجرایی خواهیم کرد.
 
مظلوم تاکید کرد: «اجرایی کردن این طرح اطلاعات با ارزشی را در اختیار ما گذاشته است به گونه‌ای که طی ۲ ماه پس از اجرای این طرح بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات بیش از ۳۰ میلیون خودرو جمع‌آوری شد از همین رو از این سامانه می‌توان برای تشخیص تخلفات و همچنین راستی آزمایی اطلاعات و تشخیص خطا استفاده کرد.»