کرونا، مهم‌ترین پرونده مسئولیت‌‌های اجتماعی دیجی‌کالا در سال ۹۹

دیجی‌کالا در ابتدای سال 99 همانند دیگر بخش‌های دولتی و خصوصی درگیر شیوع ویروس کرونا شد؛ اما اوضاع برای پر مخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه و بزرگ‌ترین پلتفرم خرده‌فروشی کشور به شکل متفاو‌ت‌تری پیش رفت.

دیجی‌کالا همواره به دنبال ارائه راه حل برای رفع مشکلات موجود در جامعه بوده است. در زمان شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود برای مردم، تهیه وسایل مورد نیاز روزمره‌شان بود. در زمان بسته شدن فروشگاه‌های مختلف و خطر ناشی از شیوع ویروس کرونا، فروشگاه‌های اینترنتی تنها راه حل باقی مانده برای مردم محسوب می‌شدند.

دیجی‌کالا در ابتدای سال 99 با افزایش چشمگیر سفارش‌ها مواجه شد؛ به طوری که تعداد سفارش‌های روزانه دیجی‌کالا از روزانه 200 هزار قلم در اسفند 98 به روزانه 500 هزار قلم تا پایان بهار سال 99 رسید. از طرفی دغدغه رعایت مسائل بهداشتی و سلامت کارکنان دیجی‌کالا در اولویت مدیران ارشد این شرکت قرار داشت که نحوه رسیدگی به سفارش‌ها را دشوار می‌کرد.

اما دیجی‌کالا از کرونا سرسخت‌تر بود؛ این شرکت با روش‌های مدیریت مختلف مانند استخدام نیروهای جدید و رعایت اصول بهداشتی، تلاش کرد تا پاسخ مناسبی به نیاز مردم در دوران قرنطینه کرونا بدهد.

لبخند دیجی‌کالا به کاربران

همین موضوع بهانه‌ای شد تا دیجی‌کالا با رونمایی از هویت بصری جدید خود با طرح یک لبخند، به کاربران خود که با شیوع ویروس کرونا درگیر چالش‌های متعدد از نظر سلامت، مالی و معیشتی بودند، خدمت کند.

کرونا با شیوه‌های مختلف تا پایان سال 99 همراه دیجی‌کالا بود؛ از این رو بسیاری از سیاست‌ها، استراتژی‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی دیجی‌کالا در سال 99 به ارائه راهکارهایی در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا و ادامه فعالیت‌های مالی و اقتصادی در این دوران دشوار معطوف شد.

پروژه کارآفرینی بومی و محلی

از مهم‌ترین راه‌کارهای دیجی‌کالا به ویژه برای فعالیت‌های اقتصادی بومی، آغاز پروژه کارآفرینی بومی و محلی بود. در پاییز سال گذشته امکان عرضه محصولات بومی و محلی در مارکت پلیس دیجی‌کالا فراهم شد. البته این پروژه چشم‌انداز بلند مدتی برای دعوت از تمامی فروشندگان بالقوه محصولات اصیل بومی و تلاش در جهت محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد پایدار دارد.

دیجی‌کالا در راستای مسئولیت اجتماعی تبیین شده، در حالی امکان عرضه محصولات بومی روستاییان را در پلتفرم خود فراهم کرد که بسیاری از کسب و کارها در اثر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده بودند؛ اما دیجی‌کالا عرضه محصولات بومی روستاییان در راستای ایجاد اشتغال پایدار، محرومیت‌زدایی، تمرکز زدایی و تسهیل فروش کالا در مناطق کمتر برخوردار را آغاز کرد و حالا بیش از هزار فروشنده محلی، بالغ‌بر 4 هزار کالای بومی را در دیجی‌کالا به فروش می‌رسانند.

مدیران دیجی‌کالا در سال 99 با راه‌اندازی واحدی متمرکز به تیم ارتباطات سازمانی خود توانستند به طور قدرتمندتر به اهداف تعیین شده حوزه مسئولیت‌های اجتماعی رسیدگی کنند.

پیوستن به پویش ایران همدل

طی سال 99 شیوع ویروس کرونا در چشم‌انداز اهداف مسئولیت‌های اجتماعی دیجی‌کالا، نقش اول را بازی می‌کرد. بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران با پیوستن به پویش ایران همدل تلاش کرد تا در کنار مخاطبان خود باشد. همچنین به رسم قدردانی و سپاس از کادر درمان، بسته‌هایی به صورت روزانه به بیمارستان‌های بزرگ در سراسر کشور ارسال شد.

همچنین تبلت‌هایی برای ارتباط تصویری بیماران با خانواده‌هایشان در نظر گرفته شد که در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گرفت. دیجی‌کالا همچنین به 300 خانواده آسیب دیده از کرونا و خانواد‌ه‌های کم‌تربرخوردار جنوب شهر تهران، اعتبار خرید اهدا کرد. از دیگر اقدامات دیجی‌کالا در سال گذشته آن بود که طبق تفاهم‌نامه مشترک میان ستاد مبارزه با کرونا و اتاق اصناف تهران، برای حمایت از فروشندگان خود و کاهش آسیب ناشی از شیوع کرونا، کمیسیون دریافتی را از هزار کسب و کار حذف کرد.

تأمین تبلت برای دانش آموزان کمتر برخوردار

پاندمی کووید 19 در سال گذشته به بخش‌های مختلف جامعه ضربات سهمگینی وارد کرد، جدا از زیان‌هایی که کسب و کارها در این سال تجربه کردند؛ بسیاری از دانش آموزان و نوجوانان کشور به دلیل عدم برخورداری از تکنولوژی‌های لازم، نتوانستند در کلاس‌های آموزشی آنلاین شرکت کنند. دیجی‌کالا با همکاری در پروژه اهدای تبلت از طرف سازمان بهزیستی سهیم بود، طی این پروژه 8 هزار تبلت ثبت، خرید و تحویل شد.

همکاری با سازمان‌های مردم نهاد

دیجی‌کالا در اوج فشارهای اقتصادی ناشی از بحران کرونا، با همکاری مردم و چهار سازمان مردم نهاد فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی، پویشی را به هدف تامین نیازهای کالایی اقشار تحت پوشش این سازمان‌ها راه‌اندازی کرد. در این پویش نیکوکاران سبد خرید خود برای ارسال به این سازمان‌های مردم نهاد را تکمیل می‌کردند و دیجی‌کالا 50 درصد مبلغ این سبد‌ها را تامین کرد. این پویش با مشارکت 1 میلیارد ریالی با موفقیت به پایان رسید.

دیجی‌کالا در پویش «با هم به استقبال یلدا» به کمک سه سازمان مردم نهاد فعال در حوزه توانمندسازی کودکان در معرض آسیب، شرایطی را فراهم کرد تا مردم نیازهای مورد نیاز سازمان‌ها و بسته‌های سوپرمارکتی را در قبال هدیه به این کودکان برسانند. در این پویش 2961 قلم جنس به خانواده این کودکان رسید که نیمی از هزینه هر کالا بر عهده دیجی‌کالا بود.

مشارکت در احیای جنگل‌های هیرکانی و هدیه به مشتریان به مناسبت هفته منابع طبیعی

با همت دیجی‌کالا طرح گسترده «بانی جنگل» در روز درخت‌کاری اجرا و 1100 درخت در 9 گونه بومی جنگل‌های هیرکانی کاشته شد. همچنین در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، 20 هزار بسته بذری توسط دیجی‌کالا در بسته‌های سفارش محصولات به کاربران اهدا شد تا بهانه‌ای برای کاشت گیاه در آستانه سال نو برای خریداران دیجی‌کالا فراهم شود، در این بسته‌ها یک گلدان، یک بسته کوچک خاک و بذر گل جعفری قرار داشت.

تامین پوشاک و دوچرخه برای موسسه‌های خیریه

دیجی‌کالا پیش از آغاز سال 99 در راستای تحقق بخشی از آرمان خود در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی در پویش «چوب لباسی» موسسه خیرین وحدت شرکت کرد و 420 نوع پوشاک را به دختران معلول ذهنی این مرکز اهدا کرد.

همچنین دیجی‌کالا همزمان با روز جهانی بدون خودرو، پویش رکاب سفید را راه‌اندازی کرد، کاربران در این پویش می‌توانستند در سایت ویرگول مطالبی را در خصوص دوچرخه و دوچرخه‌سواری بنویسند. دیجی‌کالا حامی مالی این کمپین سازگار با محیط زیست بود و در تامین دوچرخه برای کودکان موسسه خیریه خانه امید سهیم شد.

دیجی‌کالا و مسئولیت‌‌های اجتماعی سال 99

همانطور که مشاهده می‌کنید، شیوع کرونا باعث شد بسیار از اهداف مسئولیت‌های اجتماعی دیجی‌کالا در سال 99 به کاهش اثر آسیب‌های اجتماعی این بحران معطوف شود. البته دیجی‌کالا همواره در همه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعال بوده و در بخش‌های مختلف مانند محیط زیست، هوای پاک، تامین پوشاک و کمک به اقشار کم‌تر برخوردار پیش‌رو بوده است.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا می‌دانستید که دیجی‌کالا در این زمینه‌ها نیز حضور پررنگی دارد؟

نوشته کرونا، مهم‌ترین پرونده مسئولیت‌‌های اجتماعی دیجی‌کالا در سال 99 اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.