کسب سهم کارت‌های گرافیک انویدیا توسط AMD

کسب سهم کارت‌های گرافیک انویدیا توسط AMD

موسسه تحقیقاتی Mercury گزارش فروش ۳ ماهه کارت‌های گرافیک را منتشر کرد که نشان از افزایش سهم AMD در سه‌ماهه دوم امسال دارد که چهارمین سه‌ماهه متوالی برای افزایش سهم این شرکت محسوب می‌شود. هر دو شرکت سه‌ماهه دوم پرکاری را سپری کرده‌ و از نسل جدید کارت‌های گرافیک خود با معماری FinFET رونمایی کرده‌اند.

براساس این تحقیقات AMD با افزایش ۴.۸ درصد، سهمی برابر با ۳۴.۲ درصد از بازار کارت‌های گرافیک را در دست دارد، سهم کارت‌های گرافیک دسکتاپ آن نیز با ۷.۳ درصد افزایش به ۲۹.۹ درصد رسیده است. براساس آمار فروش این دو شرکت، تقاضا برای خرید کارت‌ گرافیک در سه‌ماهه دوم امسال، به بیشترین میزان خود نسبت سال ۲۰۱۵ رسیده است. به گفته AMD یکی از دلایل افزایش فروش محصولات آن مرتبط با معرفی نسل جدید معماری خود یعنی Polaris است.

 

کسب سهم انویدیا توسط AMD در ۴ سه‌ماهه متوالی

با داشتن سهمی برابر با ۳۴.۲ درصد AMD موفق به دو برابر کردن سهم خود در ۱۲ ماه شده است، این شرکت ۱۸ درصد بازار سال پیش را در اختیار داشت. این افزایش از برنامه‌ریزی بلندمدت آن برای کسب سهم بیشتر حکایت دارد که با معرفی جایگزین Polaris در سال ۲۰۱۷ با نام Vega امکان‌پذیر است.

بازگشت به بازی

بعد از ۱۲ ماه ناامیدکننده از اواسط ۲۰۱۴ تا اواسط ۲۰۱۵ که منجر به از دست دادن نصف سهم خود به رقیبش انویدیا شد، مدیر عامل جدید شرکت، Lisa Su، تصمیمات جدی برای این بخش گرفت تا با کارت‌های گرافیک خود بازار را تصاحب کنند. با برنامه‌ریزی‌های مجدد برای سرمایه‌گذاری صحیح، Su موفق به تولید مدل‌های رقابتی شد، این اقدامات با تغییر رئیس رادئون و سپردن مسئولیت تولیدات این شرکت به Raja Koduri به اوج خود رسید.

استراتژی جدید AMD با نام Waterdrop موفق بود

تغییرات اعمال شده باعث بازگشت آن به رقابت شد و سرپرست جدید با ورود خود استراتژی جدیدی را دنبال کرد. معماری پولاریس، اولین تولید این شرکت بعد از استفاده از استراتژی جدید Waterdrop توسط رادئون است. ایده این استراتژی فروش برای کسب مجدد سهم از دست رفته در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود، برای رسیدن به این هدف Raja تصمیم به تولید کارت‌های گرافیک قدرتمند و مقرون به‌صرفه برای گیمرها گرفت که باعث تغییر شیوه سنتی عرضه مدل‌های مختلف توسط انویدیا و AMD شد.

ما مشاهده می‌کنیم که نسل جدید کارت‌های گرافیک رادئون با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری، ۳ مدل ۱۰۰ تا ۲۴۰ دلاری دارد که بسیار مقرون به‌صرفه هستند، این رویه کاملا با روش این شرکت در سال ۲۰۱۲ متفاوت است. AMD در سال ۲۰۱۲ دو محصول HD 7970 و HD 7950 را با قیمت‌های ۵۵۰ و ۴۵۰ دلار معرفی کرد، البته بعد از گذشت زمانی مجبور به کاهش قیمت این دو مدل برای باقی ماندن در بازار رقابتی شد.

افزایش ۱۶ درصدی سهم با معرفی معماری Vega در سال ۲۰۱۷

معماری Vage اولین‌بار توسط رئیس بخش رادئون، Raja Koduri، در رویداد بزرگ رسانه‌ای “Capsaicin” در اوایل امسال مطرح شد. در این رویداد نقشه راه AMD برای معرفی نسل‌های جدید کارت‌های گرافیک خود نمایش داده شد که اولین نقشه راه طولانی AMD از زمان معرفی گرافیک CGN در سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود.

بخش رادئون تصمیم دارد که در تولیدات Vega از نسل دوم حافظه‌های HBM استفاده کند که در مقایسه با نسل اول، مدل‌های بیشتری از آن بهره خواهند برد، در حال حاضر فقط محصولات گران قیمت بازار از HBM1 استفاده می‌کنند. اگر تمامی مسیرها درست طی شوند، شاهد عرضه مدل‌های ارزان با پهنای باند بالا خواهیم بود. چندماه گذشته AMD تبلیغی برای معماری Vega منتشر کرد که به احتمال زیاد شاهد معرفی کارت گرافیک جدید با این معماری در نمایشگاه CES سال آینده باشیم.

نوشته کسب سهم کارت‌های گرافیک انویدیا توسط AMD اولین بار در - آی‌تی‌رسان پدیدار شد.