کوالکام از تراشه اسنپ‌دراگون ۸cx Gen3 برای دستگاه‌های ویندوزی نسل آینده رونمایی کرد

کمپانی کوالکام در جریان برگزاری اجلاس سالیانه فناوری اسنپ‌دراگون از چندین محصول جدید رونمایی کرده است. به‌دنبال معرفی تراشه اسنپ‌دراگون 8 Gen1 برای گوشی‌های هوشمند و تراشه اسنپ‌دراگون G3x Gen1 برای دستگاه‌های گیمینگ اکنون کمپانی از پلتفرم محاسباتی اسنپ‌دراگون 8cx Gen3 رونمایی کرده است.

تراشه اسنپ‌دراگون 8cx Gen3 همان‌طور که نام آن نیز نشان می‌دهد؛ مدل جانشین اسنپ‌دراگون 8cx Gen2 به‌شمار می‌رود. اسنپ‌دراگون 8cx Gen2 در سال گذشته عرضه شد. تراشه جدید با استفاده از فرآیند 5 نانومتری تولید شده است. بنابراین اسنپ‌دراگون 8cx Gen3 نخستین تراشه 5 نانومتری طراحی شده برای دستگاه‌های ویندوزی محسوب می‌شود. همچنین کوالکام وعده داده که عملکرد CPU و GPU این تراشه در مقایسه با مدل نسل قبلی خود به‌ترتیب 85 و 60 درصد سریع‌تر شده است.

از جنبه امکانات ارتباطی نیز این تراشه از برخی مودم‌های منتخب کوالکام شامل اسنپ‌دراگون X55، X62 و X65 5G پشتیبانی می‌کند. بایستی خاطرنشان کرد که تراشه اسنپ‌دراگون X65 5G از دانلود با حداکثر سرعت 10 گیگابیت برثانیه پشتیبانی خواهد کرد. مودم‌های اسنپ‌دراگون X55 و اسنپ‌دراگون X62 نیز به‌ترتیب از قابلیت دانلود با حداکثر سرعت 7.5 گیگابیت برثانیه و 4.4 گیگابیت برثانیه برخوردار هستند.

این تراشه مجهز به ISP بومی کوالکام از نوع Spectra بوده و این موضوع نویدبخش عملکرد بهتر فوکوس خودکار، تنظیم خودکار توازن رنگ سفید و نورپردازی خودکار برای تماس‌های ویدیو کنفرانسی خواهد بود. این ISP از یک دوربین منفرد با حداکثر رزولوشن 24 مگاپیکسل و حداکثر 4 سنسور دوربین به‌صورت همزمان پشتیبانی نموده و ضبط ویدیوهای 4K HDR با سرعت 30 فریم برثانیه و ویدیوهای اسلوموشن 720p با سرعت 480 فریم برثانیه را امکان‌پذیر می‌کند.

تراشه جدید اکنون از حافظه UFS 3.1 پشتیبانی نموده و سرعت خواندن و نوشتن بالاتری را ارائه می‌دهد. همچنین از پکیج ویژه Qualcomm Voice Suite نیز استفاده شده است. این پکیج شامل فناوری‌های حذف نویز و حذف اکو کوالکام بوده و به حذف صداهای ناخواسته در پس‌زمینه کمک می‌کند.

کمپانی ادعا می‌کند که این تراشه از شارژدهی چند روزه باتری پشتیبانی خواهد کرد؛ اما به جزئیات بیش‌تری در این رابطه اشاره نشده است. نخستین دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8cx Gen3 کوالکام احتمالا در 6 ماهه نخست سال 2022 عرضه خواهند شد.

بعلاوه کمپانی کوالکام روی تراشه‌های نسل آینده خود برای کامپیوترهای شخصی ویندوزی کار می‌کند. این تراشه‌ها احتمالا برای دستگاه‌های قابل عرضه در سال 2023 به‌کار گرفته خواهند شد. این تراشه‌ها توسط شرکت Nuvia طراحی شده است. کوالکام در اوایل سال جاری میلادی با پرداخت مبلغ 1.4 میلیارد دلار نسبت به خریداری شرکت Nuvia اقدام کرد. نسل جدید تراشه‌های طراحی شده توسط شرکت Nuvia در سال 2023 عرضه خواهند شد. این محصولات با هدف رابط با تراشه‌های سری M اپل روانه بازار می‌شوند.

نوشته کوالکام از تراشه اسنپ‌دراگون 8cx Gen3 برای دستگاه‌های ویندوزی نسل آینده رونمایی کرد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.