گرانتر از تمام بازار؛ نقدی بر گرانفروشی دیجیکالا در روز روشن!
دیجی کالا سالهاست که به گرانفروشی مشهور شده و مدیران این فروشگاه برنامه ندارند تا به انتقاد کاربران در این زمینه رسیدگی کنند.
عادت مردم به خرید از فروشگاههای آنلاین در کشور از محصولات دیجیتال آغاز شد. در واقع نسل جوان جامعه که به محصولات دیجیتالی مانند تلفن همراه، دوربین یا لپتاپ علاقه داشتند، از پیشگامان اعتماد به فضای خرید اینترنت و آنلاین بودند و راه خرید از فروشگاههای اینترنتی را برای دیگر کاربران باز کردند.
به همین دلیل تا به امروز، فروش وسایل دیجیتال در فروشگاههای اینترنتی بیشتر از دیگر وسایل بوده و حتی فروشگاههای آنلاین در این حوزه بیش از دیگر حوزهها مانند لوازم چوبی یا مد و لباس فعال هستند.
دیجی کالا را به عنوان یک مرجع برای فروش آنلاین کشور میتوان در نظر گرفت، همانطور که شاید بدانید پرفروشترین محصول از نظر ارزش ریالی در فروشگاه دیجی کالا نیز مدلهای مختلف تلفن همراه هستند. در واقع فروش اصلی و پرسودترین کالا در دیجی کالا، تلفن همراه است که فروش بسیار بالایی دارد و به نوعی حیات این فروشگاه به بخش موبایل خود وابسته است.
اما دیجی کالا آنگونه که باید بر روی بخش موبایل خود نظارت ندارد و نقطه قوت این فروشگاه که بخش فروش موبایل باشد، به یک نقطه ضعف برای کل بازار تلفن همراه در ایران تبدیل شده است.
دیجی کالا همانطور که از نامش پیداست برای فروش محصولات دیجیتالی تاسیس شده بود و تلفن همراه به سرعت وارد چرخه فروش این فروشگاه آنلاین شد. سود مناسبی که طی این سالها دیجی کالا از فروش تلفن همراه به دست آورده باعث شده تا به پرمخاطبترین فروشگاه آنلاین کشور تبدیل شود و توسعه پیدا کند.
اما این موضوع باعث نشده تا مدیران دیجی کالا همانطور که کاربران نسبت به آنها اقبال دارند، آنها نیز برای کاربران خود اهمیت قائل شوند. دیجی کالا در زمینه فروش تلفن همراه توانسته موفق باشد و کاربران زیادی برای خرید تلفن همراه به صورت آنلاین به این برند اعتماد دارند، اما همین موضوع باعث شده تا دیجی کالا قیمتهای نجومی و گرانتر از بازار را به خریداران ارائه دهد. اما دلیل این اتفاق چیست؟
دیجیکالا گرانتر از کل بازار
وضعیت فروش تلفن همراه در دیجی کالا به جایی رسیده شده که به سختی در بازار میتوانید قیمتی گرانتر از این فروشگاه اینترنتی پیدا کنید. این موضوعی است که بسیاری از کاربران از آن خبر ندارند، همانطور که گفتیم، دیجی کالا به دلیل محبوبیتی که به دست آورده، به عنوان یک مرجع برای خرید تلفن همراه به صورت اینترنتی به شمار میرود، به همین دلیل بسیاری از کاربران برای پیدا کردن قیمت یک محصول به دیجی کالا مراجعه میکنند، به خیال آنکه دیجی کالا قیمت حقیقی محصول را به آنها نشان میدهد، اما اینگونه نیست.
تنها کافیست قیمت تلفن همراه در دیجی کالا را با قیمت دیگر فروشگاههای آنلاین مقایسه کنید، حتی مقایسه قیمتهای دیجی کالا با چند فروشگاه آنلاین تلفن همراه مشهور نیز باعث میشود تا متوجه شوید که دیجی کالا چقدر نسبت به بقیه فروشگاهها گران فروش است.
گوشیهای روز بازار با افزایش قیمت حداقل چند صد هزار تومانی در دیجی کالا به فروش میرسد، این اختلاف قیمت در مدلهای پرچمدار و گران قیمت حتی به چند میلیون هم میرسد، همچنین این اختلاف در میان مدلهای ارزانقیمت و اقتصادی کمتر است.
مثال دیجی کالا، مثال آن فروشگاههایی است که در ابتدای کار خود محصولات را با قیمت مناسب به فروش میرسانند اما پس از آنکه به شهرت رسیدند، محصولاتشان را با قیمت چند برابری به مردم غالب میکنند.
این گرانفروشی دیجی کالا در صورتی است که امکانات خاص یا ویژهای هم برای فروش گوشی ارائه نمیدهد، امکانات ارائه شده مانند ارسال رایگان یا پرداخت در محل، توسط اکثر فروشگاههای آنلاین کشور ارائه میشود.
از طرفی شما محصول را از فروشندگان مختلفی خریداری میکنید که معلوم نیست چقدر خرید از آنها قابل اطمینان است، به همین علت احتمال مرجوع کردن گوشی نیز بسیار زیاد است، اتفاقی که در میان کامنتهای مردم هم زیاد دیده میشود.
بهانه مارکت پلیس، پذیرفتنی نیست
گرانفروشی دیجی کالا صرفا در خصوص تلفنهای همراه این فروشگاه نیست، گرانفروشی دیجی کالا یکی از بزرگترین انتقاداتی است که همواره کاربران از این فروشگاه دارند.
شما در تمامی بخشها از جمله لوازم خانگی، لپتاپ، لوازم چوبی، پوشاک و دیگر بخشها شاهد قیمتهایی هستید که از بازار بیشتر است. به طور کلی دیجی کالا چند سالی میشود که به گرانفروشی شهرت پیدا کرده و متاسفانه قصد نظارت بر روی قیمت فروشندههای مارکت پلیس خود هم ندارد.
البته در خیلی از موارد حتی کالاهایی که خود دیجی کالا به عنوان فروشنده عرضه میکند هم قیمت بالاتری نسبت به بازار دارند و طبیعتا بهانه فروش مارکت پلیس از طرف دیجی کالا به هیچوجه پذیرفته نیست.
دیجی کالا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و برجسته باید بر روی نحوه قیمتگذاری اجناس خود نظارت داشته باشد، ادعایی که خود دیجی کالا اعلام کرده که انجام میدهد اما در ظاهر اینگونه نیست. مگر آنکه بپذیریم دیجی کالا مشکلی با گرانفروشی در فروشگاهش ندارد و شاید حتی برای راضی نگهداشتن فروشندگان راضی به افزایش قیمتهای نامحسوس است. به عنوان مثال در تصویر زیر میبینید که گلکسی S22 اولترا سامسونگ با حافظه ۵۱۲ گیگابایت در رنگ مشکی و با گارانتی ۱۸ ماهه داریا همراه به قیمت ۴۴ میلیون تومان به فروش میرسد در حالیکه دقیقا همین مدل گوشی با همین رنگ و مشخصات و حتی گارانتی دقیقا مشابه، در فروشگاههای دیگر با بیش از یک و نیم میلیون تومان اختلاف قیمت قابل خرید است!
برای دیدن تصاویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید.
فروشندگان دیجی کالا هزینهای را بر روی اغلب جنسهای خود اضافه کردهاند، هزینهای که به نظر میرسد مربوط به درصد دیجی کالا از فروش، مالیات یا حتی هزینه بستهبندی یا پست باشد. به هر شکل اگر در میان قیمتهای محصولات مختلف به ویژه تلفنهای همراه در دیجی کالا نگاهی بیندازید، همه محصولات تقریبا با یک افزایش قیمت ثابت بسته به قیمت اصلی گرانتر از قیمت اصلی گوشی در بازار هستند.
در واقع در گرانفروشی دیجی کالا نظمی وجود دارد که باعث میشود هیچ فروشندهای محصول خود را با قیمت پایه و اصلی به فروش نرساند و در اکثر موارد خود دیجی کالا پایینترین قیمت یک گوشی را ارائه و دیگر فروشندهها یا قیمت برابر یا بیشتر از قیمت فروشگاه دیجی کالا را ارائه میدهند.
بیتوجهی به انتقاد کاربران
نکته بسیار منفی و دلسردکننده این است که دیجی کالا قصد ندارد به اعتراض کاربران در خصوص قیمت، گوش فرا دهد و به نحوه قیمتگذاری محصول در این فروشگاه سر و سامانی دهد. متاسفانه کاربران چندین سال است که به نحوه قیمتگذاری اجناس در دیجی کالا انتقاد دارند و تاکنون اتفاق مثبتی در این جهت رخ نداده است.
مارکت پلیس دیجی کالا در حالی که باید با ایجاد یک بازار رقابتی باعث کاهش قیمت و افزایش کیفیت خدمات شود، تاکنون به شکلی کاملا برعکس موجب افزایش قیمتها و کاهش کیفیت خدمات شده است!
هر روزه به تعداد کاربرانی که از کیفیت خدمات دیجی کالا ناراضی هستند افزوده میشود، مشکلاتی مانند ارسال با تاخیر بسته، نرسیدن بسته، پشتیبانی ضعیف، ارسال بسته اشتباه و ارسال کالای تقلبی، از جمله مهمترین مشکلاتی هستند که کاربران دیجی کالا با آن مواجه هستند و کیفیت خدمات این فروشگاه پس از عرضه مارکت پلیس نیز به شکل قابل توجهی افت پیدا کرده است.
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، متاسفانه دیجی کالا به علت شهرتی که پیدا کرده به عنوان یک مرجع برای قیمتگذاری محسوب میشود و در بسیاری از مواقع، قیمتهای گران دیجی کالا، موجب افزایش قیمت در بازار میشوند.
برای دیدن تصاویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید.
بسیاری از کاربران برای بررسی قیمت محصولات در بازار، سایت دیجی کالا را چک میکنند و به این ترتیب قیمتهای گران دیجی کالا برای آنها به عنوان قیمت واقعی محصول ناخواسته خواهد شد، به همین ترتیب در بازار نیز بسیاری از فروشندگان از این موقعیت سواستفاده کرده و قیمتهای خود را همگام با دیجی کالا افزایش میدهند و قیمت کالاها به شکل کاذب بالا میرود. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در بازار وقتی به قیمت بالای یک گوشی اعتراض میکنید، فروشنده قیمت گوشی را در دیجیکالا مثال زده و به آن استناد میکند!
هرچند دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین در کشور شناخته میشود اما انتقادات بسیاری به این فروشگاه وارد است که متاسفانه عدم توجه به این انتقادات و افت متوالی خدمات دیجی کالا باعث شده تا هر روزه به تعداد کاربرانی که به صف منتقدان این فروشگاه میپیوندند، افزوده شود. انتقادات مربوط به گرانفروشی دیجی کالا صرفا مربوط به امروز نیست و چندباری برای این فروشگاه دردسرساز شده اما شاید سود دیجی کالا از این گرانفروشی بسیار بیشتر از خدشهدار شدن اعتبار این برند برای مدیران آن ارزش داشته باشد. نظر شما چیست؟
نوشته گرانتر از تمام بازار؛ نقدی بر گرانفروشی دیجیکالا در روز روشن! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل منتشر شد.