یک درایور بلوتوث چیست و چطور آن را نصب کنیم؟

یکی از راه های ارتباطی بین وسایل جانبی و کامپیوتر استفاده از فناوری بلوتوث است. در این مطلب آموزشی قصد داریم درباره مزایای این فناوری بیشتر صحبت کنیم و نحوه دریافت و نصب درایور بلوتوث بر روی کامپیوتر را به شما آموزش دهیم.

گویا آی تی – اگر شما از یک لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ جدید استفاده می کنید به احتمال فراوان دستگاه شما از قابلیت بلوتوث پشتیبانی می کند و درایور مربوطه بر روی آن نصب شده است. اما اگر کامپیوتر شما جزء آن دسته از کامپیوترهای قدیمی است به احتمال فراوان نیاز است تا درایور بلوتوث را بر روی آن نصب کنید. برای جلوگیری از چنین مسئله ای و رفع هر گونه مشکل در بلوتوث سیستم یا لپتاپ خود بهتر است قبل از خرید کامپیوتر خود بررسی کنید که آیا قابلیت بلوتوث بر روی کامپیوتر شما فعال است یا خیر.

برای بررسی این موضوع کافی است تا به دنبال علامت بلوتوث بر روی جعبه کامپیوتر خود بگردید. اگر علامت بلوتوث را یافتید بنابراین فناوری بلوتوث در کامپیوتر شما فعال است. البته اگر ویژگی بلوتوث بر روی کامپیوتر شما فعال نباشد این بدان معنا نیست که دیگر هیچ راه چاره ای برای دستیابی به این قابلیت وجود ندارد. بلکه راه های بسیار فراوانی است که می توان از آن ها به منظور فعال سازی قابلیت بلوتوث در کامپیوتر استفاده نمود.

بنابراین اگر کامپیوتر شما از ویژگی بلوتوث پشتیبانی نمی کند، نترسید. در ادامه درباره درایورهای بلوتوث بیشتر بحث خواهیم کرد و به شما خواهیم آموخت که چطور درایورهای بلوتوث را نصب کنید.

چرا ما به فناوری بلوتوث نیاز داریم؟

برخی مواقع ممکن است بدون وجود قابلیت بلوتوث، احساس کمبود نکنید. به خصوص زمانی که از کامپیوترهای دسکتاپ استفاده می کنید. با این وجود بسیاری وسایل و لوازم جانبی برای ایجاد ارتباط با کامپیوتر نیاز به بلوتوث دارند.

به عنوان مثال یکی از دلایلی که ممکن است شما به بلوتوث احتیاج پیدا کنید در شرایطی است که قصد داشته باشید از اسپیکرهای بلوتوثی استفاده نمایید. اگرچه باز هم در چنین شرایطی می توانید با استفاده از یک کابل AUX اسپیکر بلوتوثی خود را به کامپیوترتان متصل کنید، اما با کمک بلوثوت خواهید توانست اسپیکر خود را به راحتی جابجا کنید و به این شکل اسپیکر شما به خوبی قابل حمل خواهد بود.

علاوه بر این در زمان استفاده از وسایلی همچون جوی استیک یا هدفون های بی سیم است که نقش بلوتوث به خوبی احساس می شود.

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از فناوری بلوتوث، مصرف کم انرژی در آن است. به طوری که این فناوری این امکان را فراهم می سازد تا با ذخیره کردن انرژی در دستگاه هایی که با باتری کار می کنند، مانند تبلت ها و گوشی های هوشمند، بتوانید کارهای دیگری نیز در کنار استفاده از بلوتوث انجام دهید و در واقع شارژ دستگاه شما به دلیل استفاده از بلوتوث به سرعت تمام نخواهد شد.

درایور بلوتوث چیست؟

درایور بلوتوث یک فناوری بی سیم است که این امکان را فراهم می سازد تا دستگاه هایی که ویژگی بلوتوث بر روی آن ها فعال شده است (مانند لپ تاپ، کامپیوترهای دسکتاپ، تبلت و غیره) بتوانند به صورت بی سیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عبارت دیگر این فناوری بی سیم به تمام دستگاه های الکترونیکی، از کامپیوترها و گوشی های هوشمند گرفته تا هدفون ها، ماوس ها و کیبوردها، اجازه می دهد تا بدون هیچ کابل یا دستور خاصی داده را به یکدیگر منتقل کنند.

درایور بلوتوث در برخی از کامپیوترها از پیش نصب شده است در حالی که در برخی دیگر از کامپیوترها خود کاربر باید اقدام به نصب درایور مربوطه کند. در واقع فناوری بلوتوث از یک مجموعه نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده است، برخی از این قطعات سخت افزاری شامل آنتن و چیپ ست می شود. به طور خلاصه باید گفت که درایور بلوتوث مجموعه ای نرم افزاری است که سبب می شود تا سیستم عامل شما بتواند با یک دستگاه بلوتوثی ارتباط برقرار کند.

همان طور که می دانید سخت افزارهایی که توسط شرکت های مختلف تولید می شوند دارای قابلیت متفاوتی هستند و گاها نیاز دارند تا با سیستم عامل خاصی به کار گرفته شوند. در برخی از این موارد برای این که بتوانید از تمام قابلیت های آن ها استفاده کنید نیاز است تا درایورهای مخصوص به آن ها را به کار گیرید.

شما می توانید با استفاده از درایور بلوتوث، به صورت بی سیم کیبورد و ماوس را به کامپیوتر متصل کنید، فایل های خود را بین کامپیوتر خود و گوشی هوشمندتان منتقل کنید. عکس های خود را از دوربین دیجیتال خود به کامپیوتر منتقل نمایید. سند مورد نظر خود را از طریق کامپیوتر به یک پرینتری که از ویژگی بلوتوث پشتیبانی می کند، بفرستید و آن را پرینت بگیرید، به موزیک مورد علاقه‌تان گوش دهید بدون آن که مجبور باشید با سیم های رابط بلند گلاویز شوید و در نهایت نیز اطلاعات و فایل های خود را بین دو کامپیوتری که از قابلیت بلوتوث پشتیبانی می کنند، به اشتراک بگذارید.

چطور یک درایور بلوتوث را نصب کنیم؟

زمانی که شما تلاش می کنید تا دستگاه بلوتوثی خود را به کامپیوتر وصل کنید، ممکن است با پیغام خطای زیر روبرو شوید:

Device driver software wasn’t successfully installed

معمولا این پیغام زمانی ظاهر می شود که شما از یک درایور قدیمی برای دستگاه بلوتوثی خود استفاده کنید یا به طور کلی درایور مربوط به دستگاه شما نصب نشده باشد.

موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که کامپیوترها همیشه با تمام دستگاه های بلوتوثی سازگاری ندارند. بنابراین اگر یک نسخه قدیمی از درایور بلوتوث بر روی کامپیوتر شما نصب شده باشد در نتیجه ممکن است در هنگام ایجاد ارتباط با دستگاه های بلوتوثی جدید دچار مشکل شوید. بنابراین توصیه ما به شما این است که آخرین نسخه از درایورهای بلوتوث را دانلود کرده و بر روی سیستم خود نصب کنید. برای انجام این کار کافی است منتظر ویندوز بمانید تا در صورت وجود نسخه جدیدی از درایور بلوتوث شما را مطلع کند. این روش امن ترین و ساده ترین شیوه به روز رسانی درایورها است. پیشنهاد می کنیم که قبل از استفاده از روش ها دیگر حتما این شیوه را امتحان کنید.

یکی دیگر از روش ها  این است که به وب سایت مربوط به دستگاه بلوتوثی خود بروید، سپس آی‌دی مربوط به آن (product ID) و هر اطلاعات دیگری که نیاز است وارد نمایید. سپس درایوری را که با سیستم عامل شما سازگاری دارد، بیابید و آن را دانلود کنید. نتیجه دانلود معمولا یک فایل با پسوند .exe یا .zip است. به منظور شروع فرایند نصب کافی است بر روی این فایل کلیک کنید.

در زیر تصویری را مشاهده می کنید. این تصویر به شما کمک می کند تا بدانید برای یافتن درایور مورد نظر خود باید از چه کلمات کلیدی در نوار جستجوی گوگل استفاده کنید.

یک درایور بلوتوث چیست و چطور آن را نصب کنیم؟

اگر پسوند فایلی که دانلود کرده اید .exe باشد کافی است تا آن را اجرا کرده و فرایند نصب را گام به گام دنبال کنید تا درایور مورد نظر بر روی سیستم نصب شود. اما اگر پسوند فایل دانلود شده .inf بود در نتیجه شما باید از بخش device manager به منظور به روز رسانی دستی درایور خود استفاده نمایید. بنابراین ابتدا Device Manager را باز کنید. به دنبال نام دستگاه جانبی بلوتوثی خود در بخش Other Devices بگردید. بر روی آن کلیک راست کرده  و سپس گزینه Update Driver Software  را انتخاب نمایید. پس از این کار پنجره ای ظاهر می شود و از شما می پرسد که چطور می خواهید به دنبال درایور خود بگردید؟ از این قسمت گزینه Browse my computer for driver software را انتخاب نمایید. در صفحه بعد و در قسمت بالایی آن بخشی تحت عنوان search for driver software in this location وجود دارد. در این قسمت از شما خواسته می شود تا مسیر فایل درایور خود را مشخص کنید. برای این کار بر روی دکمه Browse کلیک نمایید و فایل درایور خود را انتخاب کنید. در نهایت نیز بر روی گزینه Next کلیک نمایید تا فرایند نصب آغاز گردد.

پس این که درایور موردنظر بر روی ویندوز نصب شد، سیستم عامل وضعیت درایور را در Device Manager نشان می دهد.

اگر هم چنان در پیدا نمودن درایور سازگار با دستگاه خود مشکل دارید و یا با پیغام های خطا در هنگام نصب درایورها روبرو می شوید، به شما پیشنهاد می کنیم تا از نرم افزار Driver Reviver استفاده نمایید. این نرم افزار که محصول شرکت ReviverSoft است یکی از بهترین نرم افزارها در این زمینه محسوب می شود. به منظور استفاده از Driver Reviver مراحل زیر را طی کنید:

۱ – ابتدا این نرم افزار را از وب سایت رسمی آن دانلود کنید.

۲ – مراحل نصب را گام به گام انجام دهید تا فرایند نصب به طور کامل بر روی ویندوز انجام شود.

۳ – سپس Driver Reviver را اجرا نموده و بر روی گزینه Starts PC Scan Now کلیک کنید. با انجام این کار نرم افزار شروع به یافتن درایورها قدیمی و معیوب بر روی سیستم شما می کند. پس از چند دقیق شما نتیجه کار را به صورت گزارشی مشاهده خواهید کرد.

۴ – حال بر روی گزینه Update All کلیک کنید تا تمام درایورهای قدیمی و معیوبی که بر روی سیستم شما قرار دارد، به روز گردد.

درایور بلوتوث چیست؟