۷ دلیل کاهش رتبه سایت در گوگل و راه حل این مشکلات

همه وب مسترها و تولید کنندگان محتوا و یا سئوکار ها پلن های خود را طوری می چینند که در نهایت حتی برای یک صفحه هم که شده به صفحه اول گوگل بیایند و شمار زیادی ترافیک را از آن خود کنند. این اتفاق شبیه به دریافت کاپ قهرمانی است! واقعا هیجان انگیز است اگر آن را تجربه کرده باشید. اما خب بعضی وقت ها متوجه می شوید دو سه هزار ورودی که هر روز داشته اید به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است. اینجاست که ذهنتان سرشار از معما می شود و واقعا وحشت انگیز است اگر آن را واقعا تجربه کرده باشید.

در این مطلب می خواهم به شما کمک کنم تا متوجه شوید که علت کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل چه چیزهایی می تواند باشد و چطور می توانید آن ها را حل کنید و به ترافیک اولیه تان برگردید.

 

تست و آزمایش الگوریتم ها

یکی از علت کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو این است که گوگل هر چند مدت شروع به آزمایش یک سری الگوریتم های قدیمی و جدید می کند و آپدیت های آن ها را بررسی می کند. همه سئو کارها و وبمستر ها به خوبی می دانند که گوگل یک سری الگوریتم ها دارد که بر اساس این قواعدی که در الگوریتم ها ارائه کرده، به سایت ها رتبه دهی می کند.

گاهی شما وقتی متوجه عملکرد غیر صحیح سایت خود هستید، ناگهان، متوجه می شوید که در SERP یعنی صفحه نتایج جستجو ها تغییر مکان پیدا می کنید. مثلا از صفحه اول و لاین اول به لاین های بعدی یا صفحات بعدی منتقل می شوید.

اگر علت این مساله آزمایش الگوریتم ها باشد، نگران نباشید چرا که بعد از مدتی کوتاه دوباره اوضاع به همان وضعیت اولیه باز خواهد گشت.

با بررسی SERP شما می توانید متوجه شوید که موقعیت تان نسبت به رقبا چگونه است و آیا آن ها دچار تغییراتی شده اند یا نه.

البته اگر بعد از مدتی، متوجه شدید که گوگل آپدیت های جدیدی برای الگوریتم های خود داشته و یا حتی الگوریتم جدیدی وضع کرده باید به دنبال فهم الگوریتم جدید، آپدیت جدید، و بعد بررسی مشکل سایت خود باشید و در نهایت آن ها را رفع کنید.

مثلا گام های بعدی در این باره به شما کمک می کند تا جایگاه تان را باز بهبود ببخشید.

 کاهش رتبه سایت

مسائل فنی و تکنیکی سئو

مسائل فنی و تکنیکی نیز گاهی به شدت به افت رتبه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو منجر می شود. حتی اگر همه چیز روی سایت شما عالی است گاهی یک تغییر کوچک و حتی یک اشتباه کوچک می تواند رتبه وجایگاه شما را در موتورهای جستجو با اختلال روبرو کند.

برای مثال اگر دسترسی روبات های گوگل به محتوای شما، دچار مشکل شود، یا این که نقشه سایت شما مشکل داشته باشد و مواردی از این دست ممکن است شما با مشکلاتی روبرو شوید که رتبه تان را کاهش دهد.

پس دقت کنید که مسائل فنی سئو را به خوبی بدانید و از این تغییرات اطلاع داشته باشید. ترجیحا یک سئو کار می تواند کنار شما باشد تا در این گونه مواقع مساله تان را حل کند.

بنابراین گام بعدی این است که سایت خود را از نظر تکنیکی مورد بررسی قرار دهید. ابزارهایی مثل گوگل کنسول یا همان وبمستر تولز قدیمی تر ها می تواند به شما کمک کند تا این گونه مسائل و ارور ها را تشخیص دهید.

انواع ارورهای فنی سئو

در زیر به بررسی یک سری ارورهای فنی سئو می پردازیم تا با کمک آن ها حداقل بتوانید متوجه شوید که اشکال کاهش رتبه سایت شما از کجا بروز کرده است.

 

اضافه بار سرور یا Server overload

اگر سرور شما برای افزایش ترافیک، آمادگی نداشته باشد، و بستر لازم را برای ترافیک های بیشتر فراهم نکند، می تواند در سایت شما اختلال ایجاد کند. در چنین شرایطی چند راهکار توصیه می شود:

  1. افزودن CDN روی سایت
  2. کش محتوا
  3. ایجاد توازن بار
  4. استفاده از هاست و فضای ابری

 

سرعت لود و بارگزاری سایت و صفحات

خطای بعدی سرعت لود و بارگزاری سایت و صفحات است که می تواند روی رتبه سایت شما و سئو سایت اثر منفی بگذارد.

هر چه میزان عکس ها ( و بالا بودن حجم عکس ها )، فایل ها، و پاپ آپ ها روی سایت شما بالاتر باشد، می تواند منجر به این شود، که، سایت شما دیرتر در اختیار کاربر قرار گیرد و مدت زمان لود سایت بالا برود و این به نحوه های مختلف می تواند منجر به ایجاد کاهش رتبه سایت شود.

هر چند سرعت لود سایت یک فاکتور اصلی برای سئو نیست اما می تواند روی تجربه کاربری کاربران تاثیر بگذارد و از این طریق، رتبه سایت را کاهش دهد. با بررسی کوتاهی که از طریق PageSpeed Insights در گوگل می توانید داشته باشید، می توانید این مساله را شناسایی و حل کنید.

برای این منظور می توانید روی موارد زیر سایت خود را چک کرده و بهبود ها را اعمال کنید:

  1. درخواستهای HTTP را کم کنید
  2. فایل ها را کوچک یا ترکیب کنید
  3. استفاده از بارگیری ناهمگن برای فایل های CSS و جاوا اسکریپت
  4. بارگیری جاوا اسکریپت با تاخیر
  5. زمان پاسخ سرور را کاهش دهید
  6. فعال کردن ذخیره سازی و کش مرورگر
  7. کاهش اندازه تصویر
  8. از CDN  استفاده کنید
  9. بهینه سازی تحویل CSS
  10. تعداد پلاگین هایی که در سایت خود استفاده می کنید را کاهش دهید
  11. Redirects و اسکریپت های خارجی را کاهش دهید
  12. و غیره

 

کاهش رتبه سایت به دلیل ریدایرکت های ناصحیح

یکی از شایع ترین دلایل کاهش رتبه سایت به دلیل ریدایرکت هایی است که باید صورت بگیرد و معمولا انجام نمی گیرد. گاهی حتی موتورهای جتسجو به دلیل وجود محتوای تکراری و عدم ریدایرکت صحیح سایت را جریمه می کند و موجب می شود که حسابی رتبه شما کاهش پیدا کند تا جایی که ممکن است سایت شما از گوگل حذف شود.

بنابراین استفاده درست از ریدایرکت ها، و همچنین کاهش ریدایرکت های غیر ضروری می تواند مسائل مربوط به رتبه سایت را به نفع سایت تان تغییر دهد.

 

کلمات کلیدی اشتباه علت کاهش رتبه سایت است

آیا وب سایت شما برای برخی صفحات سال ها صفحه اول گوگل بوده و حالا رتبه صفحات شما کاهش پیدا کرده است؟ اگر چنین چیزی رخ دهد می توانید مساله را به کلمات کلیدی اشتباه نیز ارتباط دهید.

کلمات کلیدی مورد سرچ کاربران برای صنایع مختلف ممکن است در طول سال ها تغییر کند. بنابراین باید دقت کنید که کلمات کلیدی فعال برای مباحث شما چیست؟

گاهی کلمات کلیدی به عبارت های کلیدی تبدیل می شوند و این یعنی باید به طور جزیی تر به مشکلات و مباحث مورد جستجوی کاربران بپردازید.

از طرفی دیگر، افزایش کلمات کلیدی در مقایسه با چند کلمه کلیدی رایج در گذشته نیز می تواند این مسائل را بروز دهد.  البته مسائل مربوط به کلمات کلیدی یکی از گسترده ترین مسائلی است که می تواند روی سئو سایت اثر منفی بگذارد. پس حتما این مساله را با کمک ابزارهای صحیح و معتبر مورد بررسی قرار دهید.

 

بی ارزش شدن محتوای سایت علت افت رتبه سایت است

وقتی که سایت شما برای موضوعی رتبه عالی بگیرد، این بدین معنی است که موضوع مورد نظر شما موضوع روز بوده و معمولا ترافیک بالایی دارد. اما نکته بعدی این است که، اگر متوجه شدید که بعد از گذشت مدتی سایت شما چندان ورودی در آن لینک و یا لینک ها ندارد، باید به محتوایتان هم نگاهی بیندازید.

۲ مثال از بی ارزش شدن محتوا

مثلا نباید انتظار داشته باشید صفحه ای که روزی حوالی اردیبهشت ماه ۹۶ ترافیک زیادی داشته و به موضوع انتخابات و رئیس جمهور ها ارتباط داشته امروز هم که اصلا خبری از انتخابات و حواشی آن نیست، ترافیک خوبی داشته باشد. پس بی ارزش شدن محتوا، از دست دادن جذابیت روز، و نیاز به آپدیت محتوا می تواند یکی از علت های کاهش رتبه سایت شما باشد.

مثلا فردی که در مورد سیستم عامل های موبایل و راهکارهای آن می نویسد، ممکن است تا چند سال پیش برای سیستم عامل اندروید ۵ ورودی خوبی داشته باشد، اما بعد از مدتی با روی کار امدن اندروید های بعدی، قطعا شمار سرچ های قبلی کمتر می شود. پس باید مطلب را بروز نگه داشت یا روی مطالبی که دیگر مورد نظر مردم نیست، مانور نداد.

 

فقدان لینک ها ( حذف یا شکست لینک ها )

همه می دانند که لینک ها یکی از مهم ترین عناصر برای سئو سایت است. در حقیقت لینک های ناسالم می تواند تاثیر عمیقی بر روی سئوی منفی سایت بگذارد.

هدف هر مدیر سایت باید این باشد که لینک هایی بسازد که از نظر کیفیت و المان های سئو اصولی باشد و بتواند هر محتوا را به خوبی شرح دهد.

برای بررسی وضعیت تغییرات لینک های تان در هر ۷ روز می توانید از ابزارهایی مثل Moz یا Majestic استفاده کنید. این ابزار به شما اطلاعاتی را درباره پیوندهای گم شده و کشف شده شما برای دوره انتخاب شده ارائه می دهدو

 کاهش رتبه سایت

اگر در این گزارشات متوجه شدید که برخی لینک های مهم حذف شده اند باید به دنبال دلیل این امر باشید. ممکن است محتوای آن صفحه مشکلی داشته باشد، یا این که به طور غیر عمد آن مطلب را حذف کرده باشید.

استفاده از ریدایرکت زمانی مفید است که بخواهید یک لینک شکسته را به یک لینک قابل اعتماد منتقل کنید. دقت کنید که لینک ها باید اصلاح شوند و تا حل شدن کامل مشکل این موضوع را باید پیگیری کنید چرا که خطاهای مرتبط با لینک ها از موثر ترین منابع در ارتباط با کاهش رتبه سایت می باشند.

 

تجربه کاربری ضعیف منجر به افت رتبه سایت می شود

تجربه کاربر یکی دیگر از چیزهای مهم برای رتبه بندی سایت شما است. اگر موتور جستجو شما را در نتایج جستجو رتبه بندی کرده  ( مثلا صفحه اول و لینک های ابتدایی صفحه اول موتور جستجو ) و سپس متوجه شد که انتظارات کاربران را برآورده نمی کند، رتبه بندی شما کاربران را به زحمت می اندازد. کاربران در چنین شرایطی، عکس العمل هایی نظیر بستن سریع سایت انجام می دهند و این می تواند روی کاهش رتبه سایت اثر داشته باشد.

موتورهای جستجو معمولا براساس معیارهایی نظیر

  1. میزان کلیک
  2. زمان صرف شده روی صفحه
  3. میزان جست و جو
  4. تعداد بازدیدها
  5. موارد دیگر

صفحات را رتبه بندی می کنند. به همین دلیل است که هنگام بهینه سازی سایت خود، باید قوانین زیر را به یاد داشته باشید:

 

روش حل مسائل مربوط به تجربه کاربری

تجربه کاربری از همان صفحه گوگل و نتایج شروع می شود و می تواند تا انتهای مطلب و صفحه شما ادامه یابد. در این باره به نکات زیر توجه کنید

 

توضیحات متا را استاندارد بنویسید

توضیحات متا اولین چیزی است که پس از دیدن لینک اصلی و عنوان مطلب و صفحه تان، کاربر به آن توجه می کند. توضیحات متا باید در حقیقت گویای چیزی باشد که کاربر با دیدن صفحه شما به آن دست پیدا می کند. همچنین نباید این بخش را مملو از کلمات کلیدی کنید بلکه باید به کاربر اطمینان دهید که راه حل مشکل او در این مطلب گنجانده شده است.

نکته مهم بعدی نیز این است که نباید این بخش را با توضیحات دروغین و فریبنده، پر کنید تا کاربر بتواند به آن راه پیدا کند چرا که بعد از ورود به سایت متوجه مساله خواهد شد و بعد با ترک صفحه روی سئوی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

پس توضیحات متا را همین حالا بر اساس آن چه در صفحه اورده اید، بهبود ببخشید.

 

ایجاد ساختار محتوای موثر

کاربران باید بتوانند هنگام تصمیم برای کلیک کردن بر یک لینک، آن چه که نیاز دارند را تشخیص دهند. ایجاد ساختار محتوا می تواند موجب شود که موضوعات مهم سایت از هم تفکیک شوند و بعد کاربر بداند که با مراجعه به کدام بخش می تواند مشکل خود را حل کند.

 

طراحی ساده و کاهش پاپ آپ ها

حقیقتا کاربران این روزها به دنبال حل مشکلات خود هستند و به تناسب نوع محتوا وارد سایت می شوند. هر چند رنگ بندی ها در اعتماد سازی ها باید به درستی به کار گرفته شود، اما این بدین معنی نیست که طراحی های پیچیده جذاب است. محتوا باید ساده و سریع در دسترس کاربر قرار بگیرد. بنابراین داشتن یک سایت ساده، صفحه ای ساده و واضح، به همراه کمترین پاپ آپ هایی که مدام پیشنهاد های عجیب و غریب به کاربر می دهند کمک می کند تا تجربه کاربری او، لذت بخش باشد و او را به دردسر نیندازد.

پس تا حد امکان سایت خود را ساده نگهدارید و با این سادگی به افزایش سرعت لود نیز کمک کنید.

 

یک رقابت خوب با دیگران داشته باشید

اگر تا به حال ان چه در این بخش گفته شد، برای شما به عنوان خطا و اشتباه محسوب نمی شود احتمالا به این دلیل است که رقبایتان قوی تر و بهتر از شما عمل کرده اند.

در چنین شرایطی می توانید رقبایتان را بررسی کنید و بعد محتویات خود را طوری تغییر دهید که کاربران به شما امتیاز بهتری دهند.

در حقیقت این کار بدین معنی است که شما تلاش کنید خودتان را حداقل به رقبا برسانید و بعد با بهینه سازی های بعدی، مطالب خود را طوری تدوین کنید و ساختار صفحه را جوری بچینید که کاربران ریکشن بهتری نسبت به شما داشته باشند. موتور جستجو این موضوع را می فهمد و به شما رتبه ای بهتر خواهد داد.

 

ردیابی را فراموش نکنید

هم اکنون که سایت شما توانسته رتبه اش را به خوبی بازیابد، باید بگویم که همیشه روزگار به همین منوال نخواهد ماند و این کاهش رتبه ممکن است هر روز رخ دهد! اما شما قبل از واقعه از چیزی خبر دار نخواهید بود. پس با ردیابی ها و بررسی های مکرر روی مواردی که تا کنون ذکر شده می توانید این مساله را مورد بررسی قرار دهید و به بهبود رتبه سایت خود کمک کنید.

آیا در این باره تجربه ای دارید که به خوانندگان این مطلب کمک کند؟ آن را در بخش نظرات بنویسید

منبع

 

نوشته ۷ دلیل کاهش رتبه سایت در گوگل و راه حل این مشکلات اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.