۷ کاری که باگوگل فرم ( Google Forms ) می توان انجام داد

ایجاد فرم تماس با کمک گوگل فرم در گوگل درایو 

کوگل فرم یا Google Forms یا به عبارت بهتر ابزار ایجاد فرم در گوگل درایو، یکی از بهترین ابزار ها برای زمانی است که شما می خواهید اطلاعات زیادی را از کاربران زیادی دریافت کنید. گوگل فرم، دارای رابط کاربری ساده است و می توانید به سادگی فرم پرسش خود را در آن ایجاد کرده و بعد نشر دهید.

گوگل فرم می توانید شامل هر چیزی  از یک نظرسنجی گرفته تا ، سازماندهی یک رویداد، فرم تماس، آزمونها یا حتی ساخت یک لیست تماس کوچک باشد.

یکی دیگر از امتیاز های گوگل فرم این است که شما می توانید هر گونه رسانه ای از جمله عکس، فیلم و غیره را در داخل فرم خود قرار دهید تا کاربران و کسانی که فرم را می بینند بتوانند از آن مدیا ها استفاده کنند. همچنین مزیت دیگر گوگل فرم این است که کاربران نیز قادر خواهند بود تا روی گوگل فرم رسانه های مشابه نظیر فیلم و عکس و غیره، آپلود نمایند.

خوشبختانه این سرویس رایگان در اختیار همه کاربرانی است که حد اقل یک حساب گوگل مثل جیمیل داشته باشند.

در ادامه این مطلب می خواهم به شیوه های استفاده از گوگل فرم را برای تان بنویسم تا در هنگام ضرورت بدانید راه حل تان گوگل فرم است.

 

ایجاد نظر سنجنی با کمک گوگل فرم

اگر بخواهید یک نظر سنجی بزرگ یا کوچک ایجاد کنید، گوگل فرم بهترین گزینه برای شماست. این ابزار، به شما این فرصت را می دهد تا بدون هزینه کردن، و حتی بدون در نظر گرفتن تعداد سوالات، و تعداد گزینه ها، و حتی تعداد مخاطبینی که قرار است آن را ببینند، سوالات خود را مطرح کنید.

وقتی که یک نظر سنجی ایجاد کردید و آن را بین کاربران به اشتراک گذاشتید، می توانید آن را ذخیره کنید تا از فرمت و قالب ایجاد شده برای نظر سنجی برای دفعات بعدی استفاده کنید.

ایجاد نظر سنجنی با کمک گوگل فرم 

اگر دوست داشته باشید می توانید به نظر سنجی خود، موارد زیر را اضافه کنید

  1. عنوان
  2. زیر عنوان
  3. رسانه ها مثل عکس و غیره
  4. رنگ بندی
  5. توضیحات

خوشبختانه امکان آپلود فایل ها از طریق رایانه تان به خوبی امکان پذیر است. اما اگر بخواهید رسانه ای را از طریق سایت ها روی گوگل فرم بارگیری کنید می توانید به راحتی از امکان افزودن url استفاده کنید و از هر جای اینترنت فایل خود را روی نظر سنجی و گوگل فرم قرار دهید.

همچنین پالت رنگی به شما کمک می کند تا هر جای گوگل فرم را به رنگ دلخواه خود تغییر دهید.

استفاده از گوگل فرم و ایجاد نظر سنجی با آن

وقتی که گوگل فرم خود را برای نظر سنجی ایجاد کردید و آن را ارسال کردید می توانید در تب Responses، وضعیت بازخورد ها و پاسخ ها را مشاهده کنید.

برای هر کدام از پاسخ هایی که کاربران برای شما ارسال می کنند یک نوتیفی ایمیل نیز ارسال می شود که می توانید این ویژگی را محدود کنید.

همچنین اگر شمار زیادی Responses روی گوگل فرم شما صورت بگیرد و پاسخ های زیادی دریافت کنید می توانید به کمک ابزار نمودار ها، در گوگل فرم، از آمار مطلع شوید و به صورت گرافیکی آن ها را بررسی کنید. این کار از طریق بخش Summary  امکان پذیر است.

 

ساختن آزمون ها و یا ارزیابی ها به کمک گوگل فرم

این بخش از کاربرد گوگل فرم بیشتر حکم تعلیمی دارد! اگر شما یک معلم یا مربی هستید و شاگردانی دارید که هر چند مدت لازم است آن ها را ارزیابی کنید و وضعیت آموزش شان را تست کنید، استفاده از گوگل فرم یکی از بهترین چیز هاست.

بدین منظور گوگل فرم دارای قالب های مخلتفی برای انواع مدل های پرسش و پاسخ است که می توانید از آن ها به تناسب نوع ارزیابی خود استفاده کنید.

ساختن آزمون ها و یا ارزیابی ها به کمک گوگل فرم

شما می توانید سبک های پرسشی خود را انتخاب کنید. مثلا می توانید از حالت چند گزینه ای، پاسخ های کوتاه و بلند استفاده کنید. حتی اگر بخواهید برای هر سوال نمره و امتیاز در نظر بگیرید نیز این کار به سادگی امکان پذیر است.

ساختن آزمون ها و یا ارزیابی ها به کمک گوگل فرم

بدین ترتیب می توانید یک آزمون و یا ارزیابی آنلاین با بهترین ابزار یعنی گوگل فرم ایجاد کنید

 

ایجاد رویداد، ثبت نام و دعوت از افراد با کمک گوگل درایو و گوگل فرم

آیا قصد دارید به همین زودی ها یک رویداد خصوصی یا کاری برگذار کنید؟ مثلا شاید بخواهید یک جلسه کاری در شرکت راه اندازی کنید که اطلاع رسانی از این رویداد، ثبت نام ها و غیره باید حتما به زودی صورت گیرد. ابزار گوگل فرم که در گوگل درایو در دسترس کاربران است یک ابزار عالی برای درست کردن فرم ثبت نام از مدعوین است.

ایجاد رویداد، ثبت نام و دعوت از افراد با کمک گوگل درایو و گوگل فرم

شما می توانید از ابتدا یک قالب را از گوگل فرم برای چنین رویدادهایی ایجاد کنید یا انتخاب کنید و بعد تغییراتی در آن اعمال کنید.

استفاده از گوگل فرم در محل کار

استفاده از گوگل فرم در محل کار یکی از شیوه های آسان سازی کارها برای مدیران است. شاید بخواهید اطلاعاتی را ذخیره کنید، خروجی هایی را ارزیابی کنید و موارد مشابه! این کار به سادگی به کمک گوگل فرم در محل کارتان قابل انجام است.

 

ارائه درخواست کار، با کمک گوگل فرم

اگر به هر طریقی طالب این هستید که از کسی کمکی بخواهید تا کاری را برای تان انجام دهد و می خواهید به جمع کثیری این درخواست را ارسال کنید و بازخورد را ارزیابی کنید، بهترین کار این است که از گوگل فرم استفاده کنید.

شما می توانید اطلاعات خاصی مثل نام، نام خانوادگی، ایمیل، شماره تماس و غیره را وارد کنید و از شیوه های دریافت بازخورد به طرق مختلف مثل چند گزینه ای و غیره برای دریافت پاسخ ها استفاده کنید.

ارائه درخواست کار، با کمک گوگل فرم

همچنین اگر شما نیاز به این دارید که اطلاعاتی را بین کارکنان خود ارائه کنید و از آن ها فیدبک لحظه ای بخواهید می توانید این کار را به کمک همین بخش در گوگل فرم انجام دهید.

 

ساختن فرم های کنترلی برای کارکرد همکاران

این بخش از گوگل فرم بیشتر مناسب شرکت ها و کارکنانی است که تردد آن ها نیاز به کنترل دارد.

اما استفاده بهتری که از گوگل فرم می شود این است که کاربران می توانند با کمک فرم درخواست تعلیق یا مرخصی، نام و نام خانوادگی و سایر اطلاعات خود را پر کنند و درخواست خروج از شرکت یا کار را صادر کنند. این فرم می تواند به درخواست خود شما دارای بخشی باشد که علت این مرخصی یا خروج از کار، مشخص شود.

ساختن فرم های کنترلی برای کارکرد همکاران 

همچنین این گونه فرم ها برای ارائه گزارش ماموریت نیز مناسب است چرا که شما وقتی کسی را برای ماموریتی به جایی می فرستید نیاز دارید تا فیدبک این ماموریت را بدانید و هیچ چیز به اندازه یک گزارش به موقع نمی تواند به شما اطلاع رسانی مفید کند.

گوگل فرم خوشبختانه قادر است تا این وضعیت را برای شما ایجاد کند.

هر چند بسیاری از این کارها از طریق فرم های دست ساز در ورد نیز امکان پذیر است اما گوگل فرم، دارای نظم بهتر و ساختار و قالب پسندیده تر و راحت تری است.

 

ایجاد فرم دریافت فید بک از مشتریان با کمک گوگل فرم

فرم فیدبک یکی از نیازمندی های کسب و کار ها و شرکت هاست. با کمک این ابزار می توانید به سادگی، فرم هایی ایجاد کنید که وضعیت استفاده و بازخورد استفاده از یک محصول را از مشتریان دریافت کنید.

همچنین اگر شما فردی هستید که آموزشی را برای کاربران خود یا برای کارمندان خود تدارک دیده اید می توانید به کمک این ابزار، فید بک هایی را از کاربران خود، نسبت به میزان تاثیر آموزش ها در کار توسط کارمندان دریافت کنید.

ایجاد فرم دریافت فید بک از مشتریان با کمک گوگل فرم

با کمک گوگل فرم شما به راحتی می توانید، نوع فید بک های خود نظیر نظر دهی، گزارش ها، سوالات و غیره را مشخص کنید و از قالب مشخص برای این منظور استفاده کنید

 

ایجاد فرم تماس با کمک گوگل فرم در گوگل درایو

فرم تماس معمولا در وب سایت ها بیشتر مفهوم پیدا می کند. اما تصور کنید که شما فردی فعال در شبکه های اجتماعی هستید. برای این که بتوانید بازخورد های اختصاصی از کاربران خود دریافت کنید، و آن ها یک مسیر ارتباطی با شما داشته باشند، ساده ترین راه این است که یک فرم تماس ساده ایجاد کنید و لینک آن را به اشتراک بگذارید.

همچنین می توانید به کمک ایجاد چنین فرمی اطلاعات خاصی را از کاربران جمع آوری کنید ( نام – نام خانوادگی – ایمیل – موبایل و غیره )

ایجاد فرم تماس با کمک گوگل فرم در گوگل درایو 

 

بدین ترتیب می توانید از این ابزار ساده استفاده کنید و نیازمندی های خود را در آن ایجاد کنید، فرمت های آن را در نظر بگیرید و از قالب های پیشنهادی گوگل بهره ببرید، رسانه های خود را در آن آپلود کنید و در نهایت به هدف خود برای زندگی و کار بهتر برسید.

هر چند بسیاری از کارهایی که شما در طول روز انجام می دهید، ممکن است به کمک سایر ابزارهای مشابه انجام شود، اما گوگل فرم، ساده، و پر از قابلیت هایی است که می تواند تجربه کاربری تان را لذت بخش تر و رسمی تر کند!

آیا در این باره سوالی دارید؟

منبع

نوشته ۷ کاری که باگوگل فرم ( Google Forms ) می توان انجام داد اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.