۵۰ اکانت برتر اینستاگرام و تاثیر فیلترینگ بر کانال‌های خبری

کرونا و قرنطینه باعث شد که مردم جهان بیشتر از قبل در فضای دیجیتال و شبکه‌‌های اجتماعی حضور داشته باشند. همین عامل هم باعث شده تا شرکت‌ها و سازمان‌ها و حتی افرادی که قصد مطرح کردن برند شخصی خود را دارند به دنبال استفاده بهتر از شبکه‌های اجتماعی باشند. برای حضور بهتر لازم است که درک درستی از فضای تلگرام و اینستاگرام در بین کاربران فارسی‌زبان داشته باشیم. در هفته گذشته گزارشی به نام «بررسی بازار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی» منتشر شد که اطلاعات جامعی در مورد تلگرام و اینستاگرام ارائه می‌دهد. در این مقاله به مرور چند نکته مهم از این گزارش می‌پردازیم.

فیلترینگ تلگرام چه تاثیری بر کانال‌های بزرگ گذاشته است؟

در بین 30 کانال‌ تلگرام که بیشترین ممبر را دارند، خبری‌ها و سرگرمی‌ها صدرنشین هستند. از زمانی که امکان راه‌اندازی کانال در تلگرام ایجاد شد این دو دسته بیشترین استقبال را داشتند، اما حالا که دو سال از فیلترینگ می‌گذرد، تعداد ممبرهای این کانال‌ها کاهش پیدا کرده. بخش سرگرمی که مدتهاست جای خود را در اینستاگرام باز کرده، اما خبرخوان‌ها به تازگی در حال کوچ به این پلتفرم هستند.

دسته‌بندی موضوعی کانال‌های تلگرام بر اساس تعداد و میزان ممبر

بررسی کانال‌ها و صفحات برتر خبری نشان می‌دهد که در 6 ماه اول سال 99، کانال‌های خبری با کاهش ممبر و صفحات خبری اینستاگرام با افزایش فالوئر همراه بوده. این تغییر نشان دهنده ایجاد فضایی جدید در اینستاگرام برای رسانه‌های خبری است تا در صورت فیلتر نشدن اینستاگرام، کسب درآمد بهتری داشته باشند.

خبرخوان‌ها در حال مهاجرت به اینستاگرام هستند

این تغییر البته در بین ورزشی‌ها رخ نداده. بررسی آمار کانال‌های ورزشی نشان می‌دهد که همچنان علاقمندان به ورزش از طریق تلگرام اخبار را دنبال می‌کنند.

اینستاگرام فارسی در دستان بازیگران

در بین 50 اکانت اینستاگرام فارسی که بیشترین فالوئر را دارند، بازیگران با 24 اکانت و با مجموع 154.2 میلیون فالوئر بیشترین میزان مخاطب را دارند. نکته جالب دیگر این که در بین این 50 اکانت، تنها دو مورد به اسم فرد حقیقی نیست. صفحه باشگاه پرسپولیس و سوری‌لند. حتی اگر بپذیریم که سوری‌لند را همه با طراحش می‌شناسند، می‌توان گفت که فقط یک اکانت سازمانی و غیرحقیقی در این بین وجود دارد. این آمار نشان می‌دهد که مردم بیشتر تمایل دارند افراد را دنبال کنند نه سازمان‌ها یا برندها.

در بین 50 اکانت برتر اینستاگرام فقط دو اکانت سازمانی و غیرشخصی وجود دارد

این عامل را در مقایسه درآمدها هم می‌توان مشاهده کرد. واینرها و بلاگرها که تنها یا با تیمی کوچک کار می‌کنند، بیشتر از رسانه‌های خبری که تیمی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را دارند درآمد کسب می‌کنند. درآمد ماهانه کانال‌های خبری تلگرام در بهترین حالت به 900 میلیون تومان در ماه می‌رسد، اما شخصی مثل پانیذ اسماعیلی که در دسته بلاگرهای کودک قرار دارد ماهانه نزدیک به یک میلیارد تومان درآمد دارد. درآمد سایر کانال‌های خبری و واینرها و بلاگرها را نیز می‌توانید در گزارش مشاهده کنید.

درآمد برآوردشده بلاگرهای کودک

حرکت سازمان‌های بزرگ به سمت تبلیغات دیجیتال

در بخش دوم گزارش که مربوط به آمارهایی از عملکرد آژانس دیجیتال مارکتینگ DM360 است، به بررسی مشتریان، رسانه‌های و تولیدات در 6 ماهه اول سال 99 می‌پردازد. نکته مهم در این بخش توجه ویژه سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. تا جایی که این سازمان‌ها که تعداد زیادی هم ندارند، بیش از 70 درصد از درآمد ایجاد شده را به خود اختصاص داده‌اند. این عامل نشان می‌دهد که اهمیت این فضا برای سازمان‌ها بیشتر از قبل روشن شده و گردش سرمایه بستر مناسبی را برای بهبود وضعیت کیفی تبلیغات ایجاد می‌کند.

سازمان‌های بزرگ به سمت استفاده بیشتر از تبلیغات دیجیتال حرکت کرده‌اند

مشتریان مالی به سمت رسانه‌های سرگرمی

در بین مشتریان و رسانه‌های اصلی، مشتریانی که از حوزه مالی هستند بیشترین میزان تمایل به انتشار تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی را داشتند. همچنین رسانه‌هایی که محتوای سرگرمی منتشر می‌کنند بیشترین میزان انتشار آگهی را داشتند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته 50 اکانت برتر اینستاگرام و تاثیر فیلترینگ بر کانال‌های خبری اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.