آپدیت بزرگ گوگل کروم برای تبلت‌های اندرویدی به‌زودی منتشر می‌شود

روز گذشته شرکت گوگل خبر انتشار نسخه بازطراحی شده مرورگر کروم برای تبلت‌های اندرویدی را اعلام کرد. پس از مدت‌ها بی‌توجهی گوگل کروم به دستگاه‌های دارای نمایشگرهای بزرگ (خصوصا در مقایسه با مرورگرهای اپل و سامسونگ) بالاخره غول جستجوگر اعلام کرده که مرورگر خود را بازسازی خواهد کرد. این موضوع به کاربران کمک می‌کند تا کارهای خود روی تبلت یا سایر دستگاه‌های مجهز به نمایشگر بزرگ را به شکل سریع‌تری انجام دهند.

آپدیت‌ها می‌توانند شامل اصلاحات طراحی یا عملکردی باشند. گوگل به‌روزرسانی کروم را با بازطراحی این مرورگر آغاز کرده است. نخستین تغییر شامل اضافه شدن الگوی طراحی ساید-بای-ساید هنگام استفاده از کروم در کنار یک اپلیکیشن دیگر است. این مرورگر با قابلیت اسکرول خودکار به عقب ارائه می‌شود. بنابراین کاربران می‌توانند میان زبانه‌های مختلف جابه‌جا شده و در زمان کوچک شدن بیش از اندازه زبانه‌ها، دکمه‌های بستن زبانه را پنهان نمایند. بدین‌ترتیب از صدور فرامین لمسی اشتباه و ناخواسته جلوگیری می‌شود. بعلاوه ویژگی ری‌استور نیز در دسترس کاربران قرار گرفته است.

همچنین گوگل امکان استفاده از یک شبکه بصری از زبانه‌ها در عوض نوار افقی تب‌ها را فراهم کرده است. اکنون کاربران با انتخاب یک گزینه می‌توانند تمامی زبانه‌های خود را در قالب یک شبکه بصری مشاهده نمایند. بر اساس اعلام کمپانی این موضوع به یافتن بسیار سریع‌تر زبانه‌ها کمک کرده و مشکل جستجوی دشوار در میان زبانه‌های کوچک و متعدد روی نوار افقی فوقانی را برطرف می‌کند.

همچنین گوگل ویژگی‌های معمول نسخه دسکتاپ شامل کشیدن و رها کردن، گروه‌بندی زبانه‌ها و حالت دسکتاپ را اضافه می‌کند. مشخصه‌های کشیدن و رها کردن و گروه‌بندی زبانه‌ها دقیقا مانند نسخه لپ‌تاپی عمل خواهند کرد. حالت دسکتاپ از گذشته در نسخه اندرویدی مرورگر کروم ارائه شده است؛ اما اکنون تغییر جدید این است که کاربران می‌توانند مرورگر را وادار کنند تا همواره در حالت دسکتاپ اجرا شود. این موضوع بایستی برای کاربران دستگاه‌هایی از جمله سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا بسیار مسرت‌بخش باشد.

به‌طور خلاصه برنامه جدید کروم قصد دارد تا هرچه بیش‌تر به یک برنامه دسکتاپی کامل شباهت داشته باشد. بر اساس اعلام گوگل این مرورگر در زمان عرضه پیکسل تبلت آماده استفاده خواهد بود. با توجه به اینکه گوگل در سیستم‌عامل اندروید 13 خود روی بهبود تجربه کاربری اندروید برای نمایشگرهای بزرگ‌تر متمرکز شده است؛ لذا منطقی است که این‌کار برای برنامه‌های مجزا و مستقل نیز انجام شود.

اپلیکیشن‌های دیگری در راه هستند

با این‌حال اقدامات گوگل صرفا به اپلیکیشن کروم محدود نمی‌شوند. سایر اپلیکیشن‌های مخصوص تبلت‌های اندرویدی نیز یا در مرحله به‌روزرسانی قرار داشته و یا پیش‌تر آپدیت شده‌اند. کاربران وبسایت 9to5Google میزان پایبندی گوگل به وعده‌های خود را رصد نموده و اذعان می‌کنند که عملکرد غول جستجوگر در این زمینه بسیار مناسب بوده است.

برنامه‌های مرتبط با مقوله بهره‌وری از Google Docs گرفته تا Google Sheets و Slides همگی از ویژگی کشیدن و رها کردن (drag and drop) پشتیبانی می‌کنند؛ در حالی‌که اپلیکیشن‌های سرگرمی نظیر Google TV و YouTube Music اکنون از پنل‌های نمایشگر بزرگ‌تر به منظور پخش محتوای بیش‌تر بهره می‌گیرند.

گوگل از مدت‌ها قبل به‌دلیل نادیده گرفتن تجربه برنامه تبلت‌های اندرویدی مورد انتقادات عمومی قرار گرفته بود؛ بنابراین اکنون توجه دقیق‌تر کمپانی به تمامی حوزه‌ها مایه خرسندی خواهد بود. با این‌حال گوگل برای احیای احساس جاه‌طلبی خود در دنیای تبلت‌ها به چیزی فراتر از عرضه به‌روزرسانی‌های جدید احتیاج دارد. این شرکت به چرخاندن لقمه دور سر خود شهرت یافته است. گوگل در سال گذشته روی دستگاه‌های کروم‌بوک تمرکز داشت و اکنون تبلت‌های اندرویدی در کانون توجه غول جستجوگر قرار دارند. اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا گوگل در سال آینده نیز می‌تواند به شور و شوق اولیه خود ادامه دهد یا خیر.

نوشته آپدیت بزرگ گوگل کروم برای تبلت‌های اندرویدی به‌زودی منتشر می‌شود اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.