اتحاد چندین شرکت مختلف برای مبارزه با قوانین فروشگاه اپ استور اپل

فروشگاه اپ استور اپل از میلیون‌ها اپلیکیشن مختلف میزبانی می‌کند و این موضوع نشان می‌دهد که بسیاری از توسعه‌دهندگان برنامه برای انتشار اپلیکیشن‌های خود به پلتفرم توزیع اپل روی می‌آورند. با این‌حال چنین تجربه‌ای همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. این وضعیت اخیرا تا حدی تشدید شده که به‌نظر می‌رسد برخی شرکت‌هایی که در گذشته از جانب اپل مورد ظلم قرار گرفته‌اند؛ برای تشکیل ائتلافی موسوم به App Fairness (عدالت برنامه) با یکدیگر متحد شوند.


این فهرست شامل اسامی شرکت‌هایی از قبیل Epic، اسپاتیفای، Basecamp؛ توسعه‌دهنده اپلیکیشن ایمیل Hey و کلیه توسعه‌دهندگانی است که در مقطعی از زمان با اپل دچار مشکل شده‌اند. اکنون این شرکت‌ها به منظور وادار نمودن ارائه‌دهندگان اپ استور نظیر اپل به تغییر سیاست‌های خود و تنظیم منصفانه‌تر آن‌ها یا انجام اقدام قانونی علیه چنین کمپانی‌هایی با یکدیگر متحد شده‌اند. شرکت‌های فوق امیدوارند که این ائتلاف به حل برخی مشکلات کلیدی آن‌ها کمک کند. در این میان یکی از مشکلات عمده این است که شرکت‌هایی نظیر اپل از محل فروش خدمات و خریدهای درون برنامه‌ای کاربران کارمزدی 30 درصدی را دریافت می‌کنند. بعلاوه توسعه‌دهندگان بابت عدم دسترسی خود به سایر روش‌های توزیع برنامه‌های iOS (به جز اپ استور) نیز گلایه دارند. این پدیده به نوبه خود آن‌ها را وادار خواهد کرد تا از قوانین و شرایط انحصاری اپل تبعیت نمایند.

برخی افراد احتمالا استدلال می‌کنند که نظارت شدید اپل بر فروشگاه اپ استور تا حدودی تضمین‌کننده خلق تجربه باکیفیت برای کاربران نهایی بوده است؛ به گونه‌ای که کاربران در اکثر مواقع اطمینان دارند که اپلیکیشن‌های دانلود شده از اپ استور در زمینه اجرای قابلیت‌های اعلام شده قابل اعتماد هستند. از سوی دیگر برخی معتقدند که این قوانین بسیار محدودکننده بوده و تا حدی ضدرقابتی هستند.

در خصوص پیامدهای تشکیل چنین ائتلافی بر رفتار اپل و به‌طور کلی بازار برنامه نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد. اما بدیهی است که اکنون طاقت تعداد بیش‌تری از توسعه‌دهندگان به سر آمده و آن‌ها از نحوه اداره امور توسط اپل ناراضی هستند.

نوشته اتحاد چندین شرکت مختلف برای مبارزه با قوانین فروشگاه اپ استور اپل اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.