اختلال اینترنت در جنوب کشور به دلیل قطعی کابل در دریای مدیترانه است!

پیمان قره‌داغی، مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، دلیل کندی اینترنت در ساعات پربازدید به ویژه در مناطق جنوبی کشور را قطع شدن خط ارتباطی از مسیر قطر اعلام کرد. در روزهای گذشته تعداد زیادی از کاربران نسبت به کندی و ضعیف بودن اتصال به اینترنت در ساعات پرمصرف یعنی ساعت 21 تا 1 بامداد اعتراض داشتند، این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی و بیشتر از طرف کاربران استان‌های جنوبی کشور مطرح شده است.

برخی کاربران اعلام کردند که در سامانه بررسی شکایت 195 رگولاتوری، دلیل کاهش سرعت اینترنت، محدودیت پهنای باند و اجرای برخی سیاست‌ها از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام شده، اما مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری با تکذیب هر نوع محدودیت اینترنت از طرف شرکت زیرساخت اعلام کرد که یکی از خطوط ارتباطی مسیر قطر مسدود شده و 850 گیگابایت از ظرفیت زیرساخت اینترنت ایران از دست رفته است.

قره‌داغی در همین زمینه توضیح داد: بر اساس بررسی‌های ما، افت کیفیت اینترنت در ساعات پیک مورد تایید است. دلیل این اتفاق به چند هفته پیش باز می‌گردد که مسیر ارتباطات بین‌المللی زیرساخت از مسیر قطر قطع شده و 850 گیگابایت از ظرفیت زیرساخت ما کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این قطعی در دریای مدیترانه حد فاصل مصر و ایتالیا رخ داده و اپراتور قطری اعلام کرده به دلیل مانور نیروهای ناتو در این منطقه، امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطعی ارتباط تا روز 5 فروردین امکان پذیر نیست. پیش‌بینی می‌شود این اختلال حداقل تا 15 فروردین ادامه پیدا کند. با این قطعی 20 درصد از کل ارتباط بین‌الملل کشور از دست رفته است.

طبق اعلام مدیر کل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری، روند دریافت مجوز از سوی مرکز ملی فضای مجازی برای افزایش ظرفیت پهنای باند رزرو به طول انجامیده ولی به تازگی برای 400 گیگابایت ظرفیت ذخیره مجوز صادر‌ شده که تا 48 ساعت آینده وارد مدار می‌شود.

نوشته اختلال اینترنت در جنوب کشور به دلیل قطعی کابل در دریای مدیترانه است! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.