اسپیس‌ایکس در صورت اخذ مجوز، محدودیتی برای برقراری اینترنت استارلینک در ایران ندارد

علی ربیعی، سخنگوی دولت در خصوص فعالیت شرکت‌های اینترنت ماهواره‌ای در کشور گفت: این شرکت‌ها برای فعالیت در ایران باید مجوز بگیرند و به این صورت مخالفتی برای خدمت‌رسانی این شرکت‌ها وجود ندارد.

سخنگوی دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، ربیعی در خصوص دیدگاه دولت به اینترنت ماهواره‌ای و دسترسی به این اینترنت در کشور گفت: اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر دیجیتال و برای توسعه پوشش اینترنت به ویژه در مناطق محروم و رشد صنعت اینترنت اشیاء در تمام دنیا در حال پیگیری است.

سخنگوی دولت در خصوص تدوین برنامه‌ای مدون برای بهره‌برداری از اینترنت ماهواره‌ای اعلام کرد: دولت اخیرا در سیستان و بلوچستان و بشاگرد دسترسی به اینترنت را برقرار ساخته و برای توسعه و افزایش همکاری‌های بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از تکنولوژی اینترنت ماهواره‌ای نیز برنامه مدونی در سازمان فضایی ایران و کمیسیون تخصصی شورای عالی فضایی ترسیم شده است.

علی ربیعی ادامه داد: هر شرکت بین‌المللی که بخواهد در ایران و در حوزه اینترنت ماهواره‌ای ارائه خدمات کند، باید مجوز اخذ کند و پس از آن محدودیتی برای خدمت‌رسانی نیست، دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد.

سخنگوی دولت در خصوص نگاه مجلس به این فناوری گفت: آن‌چیزی که در ابتدا تحت عنوان مقابله با اینترنت ماهواره‌ای در مجلس به تصویب رسیده بود، پس از ایراد شورای نگهبان، توسط مجلس از قانون بودجه حذف شد.

روز گذشته یکی از کارشناسان حوزه فناوری در خصوص وضعیت اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس‌ایکس در ایران گفت: اینترنت استارلینک خیلی سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنیم به ایران می‌آید و تا چند ماه دیگر در آسمان ایران ظاهر می‌شود، البته باید دید شرایط ارائه سرویس ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس در کشور ما چگونه است. آیا وزارت ارتباطات مجوز استفاده از این نوع سرویس را می‌دهد؟ اسپیس ایکس یک شرکت آمریکایی است و قطعا تابع قوانین آمریکاست، بنابراین ارائه این سرویس در ایران یا برخی کشورهای دیگر دستخوش جهت‌گیری‌های سیاسی خواهد بود که بر روی ارائه کیفیت و کمیت خدمات آن تاثیر می‌گذارد.

سه روز پیش نیز یکی از کاربران ایرانی توییتر از ایلان ماسک در خصوص وضع این اینترنت در ایران پرسید، ایلان ماسک در جواب گفت: ما بهترین کاری که از دستمان بربیاید را انجام می‌دهیم.

نوشته اسپیس‌ایکس در صورت اخذ مجوز، محدودیتی برای برقراری اینترنت استارلینک در ایران ندارد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.