افت عجیب ارزش سهام تسلا از زمان اعلام تصمیم ایلان ماسک برای خریداری توییتر

از زمانی‌که ایلان ماسک؛ مدیرعامل تسلا تصمیم خود برای خریداری شبکه اجتماعی توییتر را رسانه‌ای کرد؛ ارزش سهام شرکت تولیدکننده خودروهای برقی تحت مالکیت وی بیش از 35 درصد کاهش یافته است. همچنین در بحبوحه روند رشد بازار پس از یک هفته پر نوسان، ارزش سهام تسلا در پایان معاملات روز جمعه تنها 3.6 درصد افزایش پیدا کرد. برای مقایسه جالب است بدانید که ارزش شاخص Nasdaq Composite طی پنجره زمانی مشابه حدودا 18 درصد کاهش پیدا کرد.

ایلان ماسک نخستین بار در روز 25 آوریل 2022 (5 اردیبهشت ماه) از موافقت خود با خریداری توییتر خبر داد. در پایان معاملات آن روز، ارزش سهام تسلا برابر با 332.67 دلار بود و این رقم در پایان معاملات روز گذشته به 207.47 دلار رسید. بدین‌ترتیب نخستین هفته تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک برای وی چندان خوش‌یمن نبوده است. آقای ماسک در بیست‌ونهمین کنفرانس سالیانه سرمایه‌گذاری بارون طی روز جمعه صحبت کرد. در این کنفرانس ران بارون؛ سرمایه‌گذار صندوق‌های تامینی که هم‌اکنون سهام‌دار شرکت‌های تسلا، SpaceX و توییتر به‌شمار رفته و نسبت به فعالیت‌های تجاری ایلان ماسک خوشبین است؛ نظر مدیرعامل میلیاردر را در خصوص انجام مسئولیت‌های جدید جویا شد.

ایلان ماسک علاوه بر تاسیس یک شرکت تولیدکننده موشک‌ با قابلیت استفاده مجدد و شرکت اینترنت ماهواره‌ای SpaceX، کمپانی چند ملیتی فعال در زمینه تولید خودروهای برقی و انرژی‌های پایدار موسوم به تسلا، تامین مالی و تاسیس کمپانی توسعه‌دهنده تراشه‌های مغزی موسوم به Neuralink و همچنین ایجاد کسب‌وکار احداث تونل با نام The Boring Company اکنون خود را مالک توییتر معرفی می‌کند. به بیان رسمی‌تر با نهایی شدن قرارداد خرید 44 میلیارد دلاری توییتر اکنون ایلان ماسک مدیرعامل و تنها مدیر این رسانه اجتماعی به‌شمار می‌رود.

آقای ماسک خطاب به ران بارون گفت: “اکنون میزان فعالیت من از حدود 78 ساعت در هفته به 120 ساعت افزایش یافته است. من تصور می‌کنم که با قرارگیری توییتر در مسیر صحیح، مدیریت آن در مقایسه با SpaceX یا تسلا بسیار آسان‌تر خواهد بود.” وی به نامزد احتمالی مورد نظر برای جانشینی خود به‌عنوان مدیرعامل توییتر اشاره نکرد. با این‌حال آقای ماسک خطاب به فالوورهای خود در توییتر اعلام کرده که سمت وی به‌عنوان تنها مدیر و مدیرعامل این رسانه اجتماعی جنبه موقتی دارد.

مالکیت ایلان ماسک بر توییتر موجب شده تا برخی شرکت‌های خودروساز از جمله جنرال موتورز و آئودی پرداخت هزینه‌های تبلیغاتی در این رسانه اجتماعی را متوقف کنند. با این‌حال تاثیرات بلندمدت چنین اقدامی بر تسلا هنوز مشخص نیست. تسلا از مدت‌ها قبل به منظور ارائه اطلاعات به سهام‌داران از توییتر استفاده کرده و به فالوورهای متعدد ایلان ماسک در این رسانه تکیه دارد. همچنین آقای ماسک به منظور تبلیغات رایگان کلیه شرکت‌ها، محصولات و انتشار تصاویر خود از این رسانه استفاده می‌کند. وی مکررا طرفداران خود را به همراهی با وی در توییتر و حمله به دشمنان مورد نظر تشویق می‌کند. این دشمنان شامل برخی مقامات منتخب، سازمان‌های تنظیم‌کننده مقررات نظیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار، خبرنگاران، حامیان سرسخت امنیت خودروها و منتقدان پروپا قرص شرکت تسلا هستند.

ایلان ماسک به منظور مدیریت توییتر به بیش از 50 کارمند شرکت تسلا که اکثرا جزو مهندسان سیستم خودران (Autopilot)، مهندسان نرم‌افزار و چند مشاور و پشتیبان مورد اعتماد از سایر کسب‌وکارها هستند؛ مجوزهای لازم را اعطاء نموده است. وی در رابطه با نحوه تقسیم برنامه‌های کاری کارمندان تسلا هنوز هیچ توضیحی ارائه نداده است. همچنین نحوه پرداخت دستمزد این افراد در قبال مسئولیت‌های آنها در تسلا و توییتر و ارتباط این فعالیت‌ها با یکدیگر هنوز روشن نیست.

ایلان ماسک در جریان کنفرانس سرمایه‌گذاران بار دیگر تاکید کرد که تسلا همچنان به‌دنبال تولید یک خودرو الکتریکی با قیمت‌گذاری ارزان‌تر از سدان برقی مدل 3 است. همچنین وی بار دیگر به هدف خود برای تولید 40 هزار دستگاه خودرو در هر روز اشاره کرد. ایلان ماسک در همین راستا خاطرنشان کرد: “از آنجا که تولید این تعداد خودرو نیازمند تامین باتری‌های بسیار زیادی بوده و ساخت این باتری‌ها مستلزم دسترسی به فلزات و مواد اولیه خاصی است؛ لذا به‌نظر می‌رسد که تسلا در عوض تکیه کامل به تامین‌کنندگان خارجی بایستی مستقیما در فرآیند استخراج معادن مشارکت نماید.”

ران بارون در خصوص مذاکرات تسلا با Glencore و تصمیم این خودروساز برای سرمایه‌گذاری در کمپانی مذکور که پیش‌تر توسط برخی خبرگزاری‌ها فاش شده بود؛ از ایلان ماسک سوال کرد. مدیرعامل تسلا در پاسخ به این پرسش گفت: “ما هرگز به سرمایه‌گذاری در شرکت Glencore فکر نکرده‌ایم.” همچنین وی در رابطه با استخراج لیتیوم اعلام کرد که تسلا این‌کار را شخصا انجام می‌دهد.

میزان کاهش ارزش سهام تسلا از زمان اعلام تصمیم ایلان ماسک برای خریداری توییتر طی ماه آوریل در مقایسه با سایر خودروسازان رقیب بسیار بیش‌تر بوده است. در این مدت، ارزش سهام شرکت‌های جنرال موتورز و فورد به‌ترتیب در حدود 2 و 11 درصد کاهش یافته است؛ در حالی‌که سهام شرکت تولیدکننده خودروهای برقی موسوم به ریویان کمی بیش‌تر از 5 درصد سقوط کرده است.

نوشته افت عجیب ارزش سهام تسلا از زمان اعلام تصمیم ایلان ماسک برای خریداری توییتر اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.