افزایش هش‌ریت وضعیت استخراج کنندگان بیت‌کوین را بر هم زده است

بیگ اویل و استخراج بیت‌کوین

افزایش هش ریت (معیاری برای عملکرد ماینرها) شبکه بیت‌کوین (BTC) مشکلاتی را برای شرکت‌های استخراج‌کننده بیت‌کوین ایجاد می‌کند؛ اما ممکن است فرش قرمز را برای حضور شرکت‌های بزرگ انرژی در این حوزه پهن کند.

هش ریت (Hash Rate) که معیار اندازه‌گیری عملکرد ماینرها در شبکه بیت‌کوین به حساب می‌آید، به رکورد تازه‌ای دست پیدا کرده است. طبق گزارش وب‌سایت Blockchain، این معیار پس از نزدیک به رشد ۶۰ درصدی از ابتدای سال، در تاریخ ۱ نوامبر به رکورد ۲۶۷ اگزهاش در ثانیه (EH/s) رسید.

چارلز ادواردز، بنیان‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری Capriole، در اظهارنظر جدید خود اعلام کرد که شرکت‌های دولتی و نفتی بسیار فعال، در حال ورود به دنیای استخراج بیت‌کوین‌ها در هر مقیاس هستند.

چارلز ادوارزد به مناسبت ثبت رکورد جدید هش ریت در بازار بیت‌کوین، توییتی در این راستا منتشر کرد:

رکورد جدید جهانی هش ریت بیت‌کوین به ثبت رسید! این رکورد ۹ درصد بالاتر از رکورد چند روز پیش است که در مورد آن صحبت می‌کردیم. شکی نیست که شرکت‌های دولتی و نفتی جدی و فعال به‌زودی وارد عرصه استخراج بیت‌کوین می‌شوند.

او افزود که این روند حالت صعودی دارد و به معنای تسلیم‌شدن ماینرها نخواهد بود. بااین‌حال، در کوتاه‌مدت، روند مذکور را می‌توان روندی نزولی در نظر گرفت، چون ماینرها برای پوشش هزینه‌های خود سکه می‌فروشند و در این تجارت باقی می‌مانند.

این سناریو ممکن است منجر به رکورد یا کاهش هش ریت بی‌سابقه در صنعت استخراج بیت‌کوین شود و وزن بیشتری به این فرض می‌افزاید که دکل‌هایی از سوی سایر نهادها، برای انجام عمل استخراج مستقر شده است.

ادواردز می‌گوید که شرکت‌های بزرگ نفتی (بیگ اویل)، بی‌شک بازیگران اصلی این صنعت خواهند شد. به نظر می‌رسد که تأثیر بزرگ نفت روی شبکه بیت‌کوین در حال حاضر احساس می‌شود.

در اوایل سال جاری، گزارشی منتشر شد که شرکت اکسون موبیل (Exxonmobil)، با سیستم‌های انرژی Cursoe مستقر در دنور، روی استخراج بیت‌کوین در داکوتای شمالی کار می‌کند. در ماه ژوئن، در یک گزارش دیگر اعلام شد که شرکت گازی گازپروم روسیه در امر استخراج بیت‌کوین به شرکت بیت ریور (BitRiver) کمک مالی می‌کند.

انرژی شعله‌ور گاز، محصول جانبی صنعت نفت، به جای هدررفتن، برای بالابردن قدرت استخراج بیت‌کوین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در اوایل ماه اکتبر، شرکت انرژی دولتی آرژانتین به نام YPF اعلام کرد که انرژی باقی‌مانده شعله گاز را به برق برای استخراج ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند.

موارد فوق، تنها چند نمونه از تأثیر بیگ اویل (اصطلاحی برای توصیف شرکت‌های بزرگ نفتی) بر استخراج بیت‌کوین هستند و ممکن است موارد بیشتری در راه باشد. خبرگزاری کوین تلگراف در سال ۲۰۲۰ گزارشی منتشر کرد که شرکت‌های نفتی می‌توانند تا سال ۲۰۲۵ به پادشاهان استخراج بیت‌کوین تبدیل شوند.

شرکت‌هایی که تنها روی استخراج بیت‌کوین فعالیت می‌کنند، در حال حاضر با رقابتی‌شدن هر بلوک، افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی و افت قیمت هش یا عدم سودآوری، با مشکل مواجه هستند.

همین هفته، شرکت استخراج‌کننده بیت‌کوینِ Argo Blockchain جزئیات بازسازی استراتژی تجاری و قیمت فروش سخت‌افزار استخراج خود را اعلام کرد. هفته گذشته، شرکت Core Scientific با ارائه بیانیه‌ای به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، خبر از احتمال ورشکستگی شرکت را داد.

کاهش قیمت ۷۰ درصدی بیت‌کوین، نسبت به بالاترین سطح تاریخی خود، ادامه فعالیت را برای ماینرهای بیت‌کوین میسر نمی‌کند.

نوشته افزایش هش‌ریت وضعیت استخراج کنندگان بیت‌کوین را بر هم زده است اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.