امنیت اینستاگرام را با این ۱۶ روش ساده تامین کنید

افزایش امنیت اینستاگرام

امنیت اینستاگرام چیزی نیست که اهمیت آن بر تو و من پوشیده باشد. در حالی که چند سال قبل شبکه پر ترافیک از نظر ایرانی ها، فیس بوک بود، اما حالا اینستاگرام پر رفت و آمد ترین شبکه از نظر ایرانی هاست. پس الزامی است که امنیت اینستاگرام و حفظ حریم خصوصی در آن را مد نظر داشته باشیم.

در این مطلب به معرفی ۱۶ راهکار پیرامون امنیت و حریم خصوصی اینستاگرام می پردازیم.

 

فعال سازی تایید هویت ۲ مرحله ای برای افزایش امنیت اینستاگرام

یکی از ساده ترین و مهم ترین روش ها برای افزایش امنیت اینستاگرام استفاده از تایید هویت ۲ مرحله ای در این شبکه است. بدین ترتیب که اگر شما برای اتصال به این شبکه و ایجاد اکانت اینستاگرام از حساب فیس بوک یا ایمیل استفاده کرده اید این تایید هویت ۲ مرحله ای می تواند برایتان مفید باشد. کارابرانی که قصد دارند خاصیت تایید هویت ۲ مرحله ای را تجربه کنند لازم است که شماره موبایل خود را به این شبکه بیفزایند. برای استفاده از این قابلیت و انجام تنظیمات لازم برای فعال کردن تایید هویت ۲ مرحله ای در اینستاگرام روی همین لینک کلیک کنید.

مسیر ساده برای فعال سازی این قابلیت:

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Privacy and Security –>
Two-Factor Authentication –>
Get Started –> Text Message
or Authentication App

 

افزایش امنیت اینستاگرام
در این قسمت از تنظیمات اینستاگرام به جهت افزایش امنیت اینستاگرام، می توانید تایید هویت دو مرحله ای را فعال کنید

استفاده از ریکاوری کد اینستاگرام برای افزایش امنیت

برای این که از تایید هویت دو مرحله ای استفاده کنید لازم است که شماره موبایل خود را به سیستم معرفی کنید یا از اپلیکیشن اختصاصی در این باره استفاده کنید. اما اگر شما بعد از مدتی شماره موبایل خود را تغییر دادید، یا تغییرات اینچنینی برایتان رخ داد می خواهید چه کنید؟ در چنین شرایطی استفاده از ریکاوری کد اینستاگرام بهترین گزینه است. این کد یکتاست و شما با دریافت آن باید آن را در یک نرم افزار مدیریت پسورد آن را نگهدارید چرا که ممکن است در ذهنتان آن را فراموش کنید.

برای فعال کردن این قابلیت به مسیر ارائه شده در ادامه این آموزش بروید:

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Privacy and Security –>
Two-Factor Authentication –>
Recovery Codes

بدین معنی که برای دریافت کد ریکاوری اینستاگرام به پروفایل خود بروید و به قسمت منو ها و تنظیمات بروید ( آیفونی ها روی آیکون چرخ دنده و اندرویدی ها روی سه نقطه آپشن در سمت راست و بالای پروفایل مراجعه کنند ) و بعد از این که وارد تنظیمات شدید Two-Factor Authentication را از بخش امنیت و حریم خصوصی انتخاب کنید و در نهایت Recovery Codes را بزنید.

در این حالت کدی برای شما ارائه می شود که می توانید از آن اسکرین شات بگیرید و نگه دارید یا این که در نرم افزار مدیریت پسوردی به نام LastPass آن را ذخیره کنید یا نهایتا آن را روی یک تکه کاغذ بنویسید و یک نسخه از آن را در کیف پول خود نگهدارید.

افزایش امنیت اینستاگرام
در این عکس شما ۵ کد را مشاهده می کنید که هر کدام از آن ها را یک بار می توانید مورد استفاده قرار دهید. بعد از ۵ بار، می توانید درخواست جدید بدهید.

اگر شما یک دسته ۵ تایی کد مثل بالا دریافت کنید و یکی دوتا از آن ها را مورد استفاده قرار دهید اما به هر دلیلی تردیدی در لو رفتن این کد ها  داشته باشید، می توانید مجددا کد های جدیدی را دریافت کنید حتی اگر برخی از این کد ها را قبلا استفاده نکرده اید.

 

استفاده از نرم افزارهای مدیریت پسورد برای اینستاگرام

علاوه بر OTP، نرم افزار تایید هویت دو مرحله ای، و ریکاوری کد، چیزی که موجب می شود اطلاعات شما به بیرون درز کند، و اکانت تان به دست نا اهلان بیفتد، چیزی نیست جز پسورد شما! با توجه به این که سال هاست صحبت از رمز های قوی است باز هم بسیاری از افراد از پسورد های دم دستی استفاده می کنند و بدین ترتیب امنیت اینستاگرام خود را خدشه دار می کنند.

علاوه بر این که شما می توانید رمز عبور را در ذهن خود حفظ کنید استفاده از یک نرم افزار مدیریت پسورد به شما کمک های زیادی می کند از جمله:

  1. این نرم افزار میزان قوی بودن پسورد را کنترل می کند
  2. به شما راهنمایی می دهد تا با امکانات مفید رمز قوی بسازید
  3. به نگهداری رمز هایی که سخت حفظ می شوند کمک می کند

یکی از بهترین نرم افزارهای مدیریت پسورد در اندروید و آیفون نرم افزار LastPass است. برای دانلود این اپلیکیشن روی لینک های زیر کلیک کنید

برای دانلود نرم افزار LastPass برای اندروید اینجا را کلیک کنید 

برای دانلود نرم افزار LastPass برای آیفون اینجا را کلیک کنید

خوشبختانه این نرم افزارها برای هر دو پلتفرم رایگان است.

 

قابلیت Geotagging را خاموش کنید

برخی از نرم افزارهای دوربین دارای ویژگی هستند که به شما اجازه می دهند، مکان گرفتن عکس ها را نمایش دهند. این قابلیت در اینستاگرام برای به خاطر آوردن محل گرفتن عکس هاست. هر چند این کار می تواند در تجدید خاطرات دوستانه اهمیت داشته باشد اما این کار موجب می شود که افراد ناشناس به حریم خصوصی شما وارد شوند و از شما اطلاعات مکانی دریافت کنند و در صورت خاص سو استفاده کنند.

طبیعی است که برای حفظ حریم خصوصی خود، قبل از این که Share را بزنید، به تگ گذاری جغرافیایی خود دقت کنید و آن را حذف کنید.

اگر می خواهید اینستاگرام مکان شما را نخواند و از آن اطلاعی کسب نکند کافی است که به تناسب نوع گوشی خود، یکی از دو مسیر زیر را دنبال کنید

Android: Android Settings –>
         Security & location –>
         Location –> See all –>
         App Name –> Permissions –>
         Location

iPhone:  iOS Settings –> App Name –>
         Location –> Never
افزایش امنیت اینستاگرام
در این عکس مرحله رسیدن به لوکشین و تنظیمات مربوط به آن، را به شما نشان داده ایم. با انتخاب گزینه NEVER هیچ گاه لوکیشنی برای شما تنظیم نخواهد شد

با این تنظیمات هر عکسی که ارسال می کنید بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی روی اینترنت و اینستاگرام نشر می شوند.

 

برای عکس هایی که در آن تگ می شوید ابتدا تاییدیه بگذارید

حضور ما در اینستاگرام فراتر از چیزی است که شما یک سری عکس بگیرید و روی صفحه خود آپلود کنید. در این شبکه تصویری وقتی که کسی از شما عکسی داشته باشد که به شما مرتبط باشد و شما را در آن تگ کند نیز روی صفحه شما نمایش داده می شود. هر چند این آیتم ممکن است برای بسیاری از افراد ناراحت کننده باشد اما خوشبختانه اینستاگرام امکانی فراهم کرده که کاربران قبل از این که تصاویر تگ شده را روی صفحه نمایش دهند آن را تایید کنند.

دستورات زیر را روی گوشی خود اعمال کنید تا امکان انتشار اتوماتیک تصاویری که در آن تگ می شوید را بردارید

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Privacy & Security –>
Photos and Videos of You –>
Add Automatically (Off)

سطر آخر گویای این است که برای جلوگیری از انتشار اتوماتیک لازم است که گزینه Add Automatically را خاموش کنید.

افزایش امنیت اینستاگرام
در این تصویر، در سمت چپ امکان افزودن اتوماتیک پست هایی که در آن تگ شده اید گرفته می شود. در سمت راست نیز پست هایی مشاهده می کنید که در انتظار تایید شما هستند.

با این حساب شما در بخش مخصوص به عکس های تگ شده لیست تصاویر را مشاهده می کنید و می توانید به خواست خود برخی را تایید و برخی را به حالت انتظار بگذارید.

 

چراغ سبز نشانگر آنلاین بودن خود را خاموش کنید

چند روز پیش در مورد یکی از اپدیت های اینستاگرام مطلبی نوشتیم که انجام تنظیمات آن به شما کمک می کند که مخاطبین تان همان کسانی که قبلا با آن ها در بخش دایرکت مسیج چت کرده اید، از انلاین بودن شما مطلع نشوند. این امکان موجب می شود که حریم خصوصی شما بیشتر حفظ شود. برای انجام این تنظیمات می توانید به مسیر زیر بروید

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Privacy & Security –>
Activity Status –> Show
Activity Status (Off)

یا این که راهنمای کامل ورود پنهانی به اینستاگرام را از این لینک مطالعه کنید.

افزایش امنیت اینستاگرام
این اسکرین شات، بخشی از دایرکت مسیج در اینستاگرام است. همانطور که مشاهده می کنید برخی دارای چراغ سبز هستند بدین معنی که این افراد هم اکنون در اینستاگرام هستند. البته برخی کاملا فعال هستند و برخی نیم نگاهی به اینستاگرام دارند.

این ویژگی نقش مهمی در میزان امنیت و حفظ حریم خصوصی تان در اینستاگرام دارد.

اگر این تنظیمات را در گوشی خود مشاهده نمی کنید لازم است که اینستاگرام خود را آپدیت کنید.

 

از انتشار پست ها و ویدیو های خود در استوری دیگران ممانعت کنید

برخی از آپدیت هایی که روی اینستاگرام ایجاد می شود به طور اتوماتیک برای کاربران فعال می شوند. بدین ترتیب شاید شما از برخی از این ویژگی ها مطلع نباشید و در این بی خبری اتفاقی که نباید بیفتد بیفتد!

یکی از این ویژگی ها امکان انتشار پست های دیگران روی استوری شما است. این موضوع برای شما نیز رخ می دهد. پس ممکن است افرادی باشند که بخواهند پست ها شما را روی استوری خود انتشار دهند.

اما می توانید این کار را منع کنید آن هم با یک تنظیم ساده روی تنظیمات حریم خصوصی خود در اینستاگرام.

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Privacy & Security –>
Resharing to Stories –>
Allow Resharing to Stories (Off)

افزایش امنیت اینستاگرام

با انجام این تنظیمات دیگر کسی نمی تواند پست های شما را به عنوان استوری خود ارسال کند.

 

جلوگیری از ارسال استوری شما در دایرکت مسیج دیگران

کسانی که می توانند استوری شما را ببینند با کمک یک قابلیت جدید در اینستاگرام قادر خواهند بود تا استوری ها را در دایرکت مسیج دیگران ارسال کنند. برای استوری هایی که فکر می کنید حریم خصوصی تان در آن اهمیت دارد، بهترین کار این است که، جلوی این کار را بگیرید. برای انجام این کار تنظیمات را مطابق مسیر زیر اعمال کنید

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Privacy & Security –>
Story Controls ->
Allow Sharing (Off)

در بخش تنظیمات شما به طور مجزا بخشی دارید به نام Story Controls که به شما کمک می کند کنترل کامل روی استوری خود داشته باشید. در این بخش امکان اشتراک گذاری استوری ها را برای شما فراهم کرده اند که با کشیدن اسلاید آن و خاموش کردن آن هیچ کس نمی تواند استوری تان را برای دیگران ارسال کند.

افزایش امنیت اینستاگرام
استوری بخش مهمی از اینستاگرام است که قابلیت های زیادی دارد اما برای این که بتوانید با این قابلیت حرفه ای برخورد کنید امکان کنترل استوری را برای تان فراهم کرده اند. هر گونه تنظیماتی برای مشاهده استوری ها، ذخیره سازی، پنهان سازی و غیره را در این بخش مشاهده می کنید

این ویژگی را حتما همین حالا روی اینستاگرام خود اعمال کنید

 

مشاهده آخرین فعالیت های خود در اینستاگرام

برخی از اوقات، کاربران متوجه این نیستند که اکانتشان لو رفته و پسورد آن به دست دیگری افتاده است. چرا که نفوذ کننده بدون این که اکانت را تعویض پسورد کند، تا کاربر مطلع شود، به فعالیت های خود روی اکانت ادامه می دهد.

اگر چیزهایی در اینستاگرام رخ می دهد که شما را مشکوک می کند به این که کسی غیر از خود شما از اکانت تان استفاده می کند می توانید به راحتی فعالیت های اخیر خود در این شبکه را مورد بررسی قرار دهید.

برای اطلاع از این عملکرد ها کافی است به مسیر زیر بروید:

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Privacy & Security –>
Access Data

افزایش امنیت اینستاگرام

آنچه که در این بخش مشاهده می کنید انواع فعالیت ها واطلاعات است که به شما کمک می کند وضعیت اکانت خود را قبل از این که خودتان وارد آن شوید را چک کنید.

 

Search History خود را پاک کنید

برای حفظ حریم خصوصی قطعا کسی نباید متوجه شود که شما با اینستاگرام خود چه کلمات و عبارات و افرادی را جستجو کرده اید. اگر گوشی تان یا اکانت تان به دست کسی بیفتد به راحتی می تواند با یک اقدام کوچک از جستجو های شما مطلع شود. بنابراین عاقلانه است که پس از جستجوهای خاص اکانت خود را بررسی کنید و جستجوها را پاک کنید

برای پاک کردن سرچ هیستوری اینستاگرام می توانید به این لینک که حاوی اموزش کاملی در این باره است مراجعه کنید یا مسیر زیر را طی کنید

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Privacy & Security –>
Search History –>
Clear Search History

افزایش امنیت اینستاگرام

بدین ترتیب کسی هرگز نمی تواند سابقه جستجوی شما را ببیند و از آن چه در ذهنتان می گذرد مطلع شود.

 

سیستم نظر دهی روی پست ها را کنترل کنید

یکی از قابلیت هایی که در اینستاگرام وجود دارد این است که به شما این اجازه را می دهد که روی پست های دیگران به طریق مختلف نظر ارسال کنید.

اما این نظر دهی ها همیشه هم جالب نیست. اولین اپدیتی که در اینستاگرام برای کنترل کامنت ها صورت گرفت، برای حذف اتوماتیک کامنت هایی بود که حاوی عبارت ها و کلمات خاصی بود.

برای ورود به بخش کنترل کامنت ها در اینستاگرام به مسیر زیر بروید:

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Privacy & Security –>
Comment Controls

دو کنترل مهم روی کامنت های اینستاگرام به صورت زیر مشخص شده است:

  1. شیوه غیرفعال ساختن دریافت کامنت و نظر در اینستاگرام
  2. شیوه فیلتر کردن و حذف اتوماتیک کامنت های حاوی کلمات خاص پیش از انتشار

به اسکرین شات زیر که مربوط به بخش کنترل کامنت ها در اینستاگرام است توجه کنید:

افزایش امنیت اینستاگرام

همانطور که مشاهده می کنید می توانید مشخص کنید که چه کسانی روی اکانت شما نظر دهند. ۴ حالتی که ارائه شده به شما کمک می کند مشخص کنید که فالوورها، فالووینگ ها و هر کسی روی پست ها نظردهی کنند.

 

ممانعت از دسترسی اپلکیشن ها به اطلاعات اکانت اینستاگرام

اگر شما از اپلیکیشن های خاصی استفاده می کنید تا مثلا متوجه شوید چه کسانی شما را آنفالو می کنند یا این که هدف تان این است که با نصب این نرم افزارها بفهمید که چه کسی پست های شما را به اشتراک می گذارد، دقیقا در حال انجام یک کار خطرناک هستید چرا که به این نرم افزارها و ارائه کننده های آن ها این فرصت را می دهید تا دسترسی به اطلاعات تان داشته باشند.

این دسترسی به این ارائه دهندگان قدرت این را می دهد که مدیریت اکانت شما را بر عهده بگیرند! لایک کنند، کامنت دهند و هر کاری کنند بدون این که حتی شما اطلاع داشته باشید.

https://www.instagram.com/accounts/manage_access

حتی اگر شما استفاده از این نرم افزارها را متوقف کنید، باز هم می توانند به اکانت شما دسترسی داشته باشند مگر این که یک سری تنظیمات خاص بر پایه برخی اپلیکیشن ها انجام دهید.

برای مثال نرم افزاری به نام authorized به شما کمک می کند که دسترسی این افراد ( اپ ها ) را از اکانت خود خارج کنید.

عملیات ممانعت دسترسی کاربران به حساب اینستاگرام شما، از طریق اپلیکیشن اینستاگرام شدنی نیست.

افزایش امنیت اینستاگرام

بدین ترتیب می توانید این دسترسی را از این اپلیکیشن ها بگیرید.

 

محتویات خاص را از اکانت خود حذف کنید

گاهی از اوقات شما برخی از اطلاعات خود، نظیر فیس بوک، شماره موبایل و غیره را به اینستاگرام معرفی می کنید. البته هدفی از این کار، جز ارتباط با افراد ندارید اما گاهی به موارد جانبی توجه ندارید. آیا می دانید که هر کس شماره شما را در لیست مخاطبین خود داشته باشد و یا عضو فرند های فیس بوک باشد به راحتی می تواند اکانت اینستاگرام شما را پیدا کند؟

پس بهتر است که این اطلاعات را از اکانت خود پاک کنید. برای پاک کردن شماره موبایل خود از اینستاگرام گام های زیر را طی کنید:

Instagram –> Profile –>
Edit Profile –> Phone (Remove)

و اما برای قطع ارتباط اکانت اینستاگرام خود، از اکانت فیس بوک می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Account –>
Linked Accounts –> Facebook –>
Unlink Account

بدین صورت می توانید جلوی کاوش دیگران و یافتن اکانت خود را بگیرید.

 

اکانت خود را Private کنید

یکی از بهترین راه های حفظ حریم خصوصی و امنیت در شبکه اینستاگرام این است که اکانت خود را از حالت public خارج کنید و آن را پرایوت کنید. بدین صورت هیچ کسی بدون اجازه شما قادر نخواهد بود اطلاعات شما را ببیند.

هر چند پرایوت کردن می تواند جلوی برخی از دسترسی ها را بگیرد و امنیت را تامین کند اما این کار برای بیزینس هایی که به دنبال افزایش هشیاری برند، و برند سازی و بازاریابی هستند کار جالبی نیست.

برای این که اکانت خود را پرایوت کنید، به مسیر زیر بروید:

Instagram –> Profile –> Menu –>
Settings –> Privacy & Security –>
Account Privacy –>
Private Account (On)

افزایش امنیت اینستاگرام

بدین ترتیب می توانید اکانت خود را به امن ترین حالت ممکن ببرید.

 

اکانت خود را موقتا غیر فعال کنید

یکی از کارهایی که کمک می کند اطلاعات شما روی اینستاگرام نباشد، این است که اکانت خود را غیرفعال کنید. با این کار، اکانت شما از اینستاگرام حذف می شود و تا زمانی که خودتان دستور نداده اید به اینستاگرام بر نمی گردد. این کار کمک می کند که نیازی نباشد تا بخواهید اکانت خود را پاک کنید یا اطلاعات خود را دست کاری کنید.

مسیر غیرفعال سازی اکانت اینستاگرام را در زیر می بینید

https://www.instagram.com/accounts/edit

برای غیر فعال سازی اکانت خود از طریق مرورگر می توانید روی لینک بالا حساب کنید اما برای انجام این کار از طریق اپلیکیشن، وارد نرم افزار اینستاگرام شوید و به بخش تنظیمات بروید و Temporarily disable my account را از پایین بخش تنظیمات کلیک کنید.

وقتی که اکانت خود را غیرفعال می کنید درست مثل این است که اکانت خود را دیلیت کرده اید چرا که در نتایج جستجو هرگز صفحه شما نمایش داده نخواهد شد.

افزایش امنیت اینستاگرام

کمی هوشیار باشید و عاقلانه رفتار کنید

حضور در شبکه های اجتماعی نیاز به هوشمندی بالایی دارد. برای مثال باید بتوانید نیت برخی از کاربران را تشخیص دهید. برای مثال اگر متوجه می شوید که فردی در حال اذیت و آزار شما است، با بلاک کردن او می توانید امکان چک کردن خود را از او بگیرید. وقتی که فردی در اینستاگرام بلاک می شود، به اکانت شما دسترسی نخواهد داشت.

همچنین برای فالو کردن باید هدف خاصی داشته باشید و بهتر است که گروه دوستان و آشنایان خود را فالو کنید.

در جایی که احساس می کنید نیاز به آنفالو کردن دارید، هرگز از این کار خجالت نکشید.

گاهی اوقات در لیست فالورهایتان افرادی هستند که شما اصلا آن ها را نمی شناسید! بهتر است که در مورد آن ها دقت بیشتری داشته باشید.

متاسفانه فریب و فریبکاری در این شبکه نیز رونق دارد. بنابراین از هر پیشنهاد شیرین فریفته نشوید و هر دعوتی را نپذیرید و هر دایرکتی را پاسخ ندهید!

نظر خود را در رابطه با این آموزش با ما در میان بگذارید.

منبع

 

 

نوشته امنیت اینستاگرام را با این ۱۶ روش ساده تامین کنید اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.