بررسی هیوندای i30N : سریعتر، قویتر و ارزان تر از فولکس واگن گلف  GTI

هیوندا i30N با برچسب قیمتی ۲۳٫۹۹۵ پوندی، ارزان‌تر و قویتر از رقیبش، فلکس واگن گلف GTI، است. هیوندای از رنگی در این ماشین استفاده کرده که به نیلوفری (Morning Glory) مشهور است. این مطلب کاملا درست است و اگر از جمله افرادی هستید که هر چیزی را باور نمی‌کنند می‌توانید در سایت گوگل در مورد آن جست و جو کنید.

نسخه‌ی جدبد هیوندای i30N ارزان تر از فولکس واگن GTI است

گویا آی تی: i30N اولین هات هاچ (به ماشین‌های در رده‌ی هاچبک گفته می‌شود که ویژگی‌های ممتازی نسبت به ماشین‌های هم رده‌ی خود دارند) ساخت هیوندای است. اگر دوست دارید می‎‌توانید این ماشین را گلف GTI کره‌ای بنامید. البته به این نکته توجه کنید که i30N حتی از فولکس واگن گلف نیز بهتر است.

بله، کاملا درست خواندید. البته برای اینکه شاید بسیاری از افراد این حرف را قبول نداشته باشند مجبوریم دلایل‌مان را توضیح دهیم.

 هیوندای i30N

i30N عملکرد سریعتر، فرمان پذیری بهتر و حتی طراحی داخلی زیباتری دارد

این ماشین با موتور ۲ لیتری و با توان ۲۷۵ اسب بخار و جعبه دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی به مراتب از i30 قویتر شده است.

۵ حالت رانندگی برای این ماشین در نظر گرفته شده که با تغییر گشتاور، i30N را از یک ماشین پنج درب خانوادگی به یک ماشین مسابقه تغییر می‌دهد.

 هیوندای i30N

عملکرد i30N سریعتر است (۰ تا ۱۰۰ در ۶٫۱ ثانیه) و فرمان پذیری آن نیز بهتر می‌باشد. همچنین این ماشین دیفرانسیل جلو است که باعث می‌شود عملکرد خوبی در پیج‌های تند داشته باشد و همه‌ی اینها با قیمت کمتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. امکانات بیشتر با قیمت کمتر. شاید طراحی GTI زیباتر باشد ولی در عوض رانندگی با i30N لذت بیشتری خواهد داشت. نکته : مدل بهینه‌ی GTI دارای دیفرانسیل جلو است که i30N این مدل را نیز مغلوب می‌کند.

 هیوندای i30N

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم باید بگوییم که انتظار خودروی خوبی را از هیوندای داشتیم ولی نه اینقدر خوب.

سیستم جدید و هوشمند تعبیه شده در این خودرو هنگام دنده‌ی معکوس، ترمزها و سیستم الکترونیکی کنترل تعلیق را با هم هماهنگ می‌کند.

قیمت فولکس واگن گلف GTI 30.335 پوند است در صورتیکه قیمت هیوندای i30N 27.995 پوند می‌باشد

 هیوندای i30N

چیزی که در مورد این موفقیت هیوندای شما را شگفت زده خواهد کرد، این است که بدانید که این خودرو اولین خودروی تولید شده از زیر گروه N این شرکت است ولی با این وجود همیشه گلف GTI رقیب این ماشین خواهد بود. برای اطلاع شما باید بگوییم که هیوندای در مسابقات رالی قهرمانی دنیا (WRC) حضور دارد و هم اکنون در حال تست ماشین مسابقه ی خود، یعنی TCR 2018 است.

 هیوندای i30N

البته تمام خوبی‌ها و ویژگی های بینظیر i30N بخاطر حضور آلبریت بیرمن (Albert Biermann) است، یک مهندس تمام عیار که از بخش M در خودروسازی BMW به بخش N در شرکت هیوندای پیوسته است.

دستور العمل آلبرت برای مهندسی i30N ساده بود. استانداردهای i30 را در نظر بگیر، آنها را قویتر کن، حجم موتور را به ۲ لیتر توربو و قدرت را به ۲۷۵ اسب بخار افزایش بده، دیفرانسیل جلو و جعبه دنده ی شش سرعته‌ی دستی  را به ماشین اضافه کن، در کنار این مجموعه سیستم هوشمند دنده معکوس، ترمزهای قویتر، سیستم کنترل شتاب، سیستم الکترونیکی کنترل تعلیق، ترمز دستی غیرخودکار و تایرهای Pirelli را قرار بده  و تمام.

بیرمن می‌گوید : “تمام موارد کوچکی که در نظر گرفته بودیم به نوبه‌ی خود تغییری را ایجاد کرد  و من از کار کردن روی این ماشین لذت بردم.”

 هیوندای i30N

نکات کلیدی : عملکرد هیوندای i30N

قیمت : ۲۷٫۹۹۵ پوند

حجم موتور : ۲ لیتر توربو

قدرت موتور : ۲۷۵ اسب بخار

شتاب ۰ تا ۱۰۰ : ۶٫۱ ثانیه

بیشترین سرعت : ۲۵۰ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت : ۱۷ کیلومتر به ازای هر لیتر (تقریبا ۵٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

میزان گاز CO2 خروجی : ۱۶۳ گرم در هر کیلومتر

نکات کلیدی : عملکرد گلف GTI

قیمت : ۳۰٫۳۳۵ پوند

حجم موتور : ۲لیتر توربو

قدرت موتور : ۲۴۵ اسب بخار

شتاب ۰ تا ۱۰۰ : ۶٫۲ ثانیه

بیشترین سرعت : ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت : ۱۸ کیلومتر به ازای هر لیتر (تقریبا ۵٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)

میزان گاز CO2 خروجی : ۱۵۰ گرم در هر کیلومتر

 هیوندای i30N

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم ۵ حالت رانندگی در i30N وجود دارد که با تغییر گشتاور، فرمان پذیری و تعلیق، تجربه ی یک ماشین پنج درب خانوادگی یا یک ماشین مسابقه را در اختیارتان قرار می‌دهد.

حالت اقتصادی، معمولی و اسپورت با دکمه ی بزرگ در سمت چپ فرمان در دسترس شماست و حالت N و حالت سفارشی با دکمه یا در سمت راست فرمات قابل دستیابی می‌باشد. همچنین می‌توانید سیستم الکترونیکی کنترل پایداری (ESC) را خاموش کنید و از رانندگی لذت ببرید.

 هیوندای i30N

طراحی i30N نسبت به سیویک Type R دارای جسارت و حس ماجراجویی کمتری است ولی باز هم در نوع خود قابل توجه است، مخصوص با خطوط قرمز زیر سپرها، دریچه های ورودی بزرگ هوا و همچنین چراغ خطر مثلی که بر روی اسپویلر جایگذاری شده است.

نظر ما این است که این ماشین نسبت به هزینه ای که می‌کنید امکانات بسیار بیشتری به شما می‌دهد

می‌توانید با یک دکمه ی بزرگ ماشین را در یکی از حالت‌های اقتصادی، معمولی و یا اسپورت قرار دهید.

منبع