رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای: با فیلترینگ اینستاگرام ۱۱ میلیون نفر درآمد خودشان را از دست دادند

حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعلام کرد که پلتفرم‌های داخلی آماده ارائه خدمت به کسب و کارها نیستند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یا نصر به تازگی در یک گفتگو تاکید کرد که زیرساخت و ظرفیت پلتفرم‌های داخلی برای میزبانی از کسب و کارها آماده نیست.

به عقیده آقای هاشمی موضوع اعتماد مخاطبان و در اختیار داشتن بازار هدف، از جمله دیگر مشکلات فعلی پلتفرم‌‌های داخلی است.

وی با مطرح کردن یک سوال مهم و کلیدی در خصوص انتقال کسب و کارهای مجازی و آنلاین به پلتفرم‌های داخلی گفت: چند درصد از 48 میلیون کاربر ایرانی که روی پلتفرم اینستاگرام حضور دارند؛ در پلتفرم‌های داخلی فعال هستند که کسب و کارها به این فضا امید داشته باشند؟ ما درباره چشم‌اندازی که برخی مسئولان برای این عرصه متصور هستند صحبت نمی‌کنیم، حرف ما درباره شرایط کنونی است.

اینستاگرام 50 میلیون کاربر در کشور دارد

حسن هاشمی با اشاره به این نکته که حدود 50 میلیون ایرانی در اینستاگرام فعال هستند و کار تولید محتوا انجام می‌دهند و یا از محتوای دیگران استفاده می‌کنند، متذکر شد: این یک جامعه بزرگ است و به سادگی نمی‌توان مشابه آن را ایجاد کرد، ضمن اینکه اینستاگرام به عنوان یک بستر مناسب برای فعالیت کسب و کارهای اقتصادی شناخته شده است و حتی یک زن سرپرست خانوار در یک روستای دورافتاده هم برای فروش محصولاتش از آن استفاده می‌کند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با مطرح کردن ابعاد دیگری از مساله فیلترینگ یک شبکه اجتماعی خارجی در کشور توضیح داد: اینستاگرام بستری برای همه سلیقه‌ها، همه گروه‌های سنی، همه مخاطبین فراهم کرده تا بتوانند محتوای جذاب و مفید دریافت کنند، طبیعتا در کشور ما که متاسفانه نتوانسته‌ایم فضای تفریحی و سرگرمی کافی برای مردم به ویژه نسل جوان ایجاد کنیم، اینستاگرام محبوبیت بسیاری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: جوانان وقتی در این فضا حضور دارند، احساس می‌کند که می‌توانند در فضای مجازی همپای هم سن و سال‌های خود در کشورهای توسعه ‌یافته زندگی کنند و حداقل در زندگی مجازی هم سطح آنان باشند. بنابراین اگر درباره فیلتر اینستاگرام و جایگزینی پلتفرم بومی صحبت می‌شود، باید به همه ابعاد این شبکه اجتماعی توجه کرد و همه سلیقه‌ها و امکانات آن را در کنار هم در نظر گرفت.

با نگاه قهری نمی‌‌توان مخاطبان را به پلتفرم داخلی کشاند

هاشمی در ادامه به این نکته اشاره کرد که با نگاه قهری و دستور اجباری نمی‌توان 50 میلیون مخاطب را به نسخه مشابه داخلی کشاند، مردم نمی‌توانند در کوتاه مدت با این فضا ارتباط برقرار کنند.

به اعتقاد رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در حوزه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای اینترنت، آمار و ارقام دقیقی وجود ندارد اما بر اساس برآوردها حدود 11 میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از اینستاگرام درآمد دارند. همچنین بیشترین آسیب در این حوزه به کسب و کاری اینستاگرامی وارد شده که حالا درآمدشان تقریبا صفر شده است.

اقتصاد دیجیتال می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی شود 

وی با اشاره به این نکته که اقتصاد دیجیتال یکی از بهترین راهکارها برای کنار گذاشتن اقتصاد نفتی است تاکید کرد مهم‌ترین فعالان اقتصاد دیجیتال بخش خصوصی است که توان و ظرفیت بسیار بالایی دارند و در چند سال اخیر هم حضور قدرتمندی در این حوزه داشته‌اند.

به عقیده هاشمی، دولت و حاکمیت باید بدانند حکمرانی در فضای مجازی با حکمرانی در فضای حقیقی کاملا متفاوت است و مهم این است که باور داشته باشیم حکمرانی در این فضا باید به گونه‌ای باشد که همه مخاطبان جامعه را در بر گیرد تا به دنبال آن دستاوردهایی مانند شکوفایی اقتصادی و توسعه اقتصاد دیجیتالی هم حاصل شود.

نوشته رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای: با فیلترینگ اینستاگرام 11 میلیون نفر درآمد خودشان را از دست دادند اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.