راهنمای کامل کار کردن با ” متن پنهان در ورد ” و اهمیت آن

چاپ کردن متن پنهان در ورد

نرم افزار ورد از مجموعه آفیس دارای امکانی است که به شما کمک می کند، متن را در ورد پنهان کنید. این متن مشخص شده، در چاپ و حتی برای کسی قابل دیدن نخواهد بود. شاید با خودتان فکر کنید که این چه کار احمقانه ای است! اما در حقیقت می توان کاربرد های جالبی از آن دید.

در ادامه بیایید با هم ببنیم که متن پنهان در ورد چیست و به چه دردی می خورد.

 

متن پنهان در ورد چیست؟

متن پنهان در ورد در حقیقت متنی است که در ورد با استفاده از قالب های فرمت بندی، از دید دیگران و در چاپ پنهان می شود. همانطور که شما روی ورد با کمک این ابزارهای قالب بندی کار می کنید و متن را بولد یا ایتالیک می کنید، با کمک ابزار پنهان کردن متن در ورد هم می توانید به متن بگویید که: لطفا این متن را نمایش نده! و تمام.

از آنجا که متن پنهانی هم یک نوع متن استاندارد با علامت های قالب بندی است، هر کسی که بتواند سند را ویرایش کند، می تواند متن پنهان را جستجو کند و آن را نمایش دهد. بنابراین اگر متنی که پنهان کرده اید متنی خیلی مهم است نباید انتظار داشته باشید که کسی که سندی را ویرایش می کند، و موزیانه به دنبال سر در آوردن از کار شماست از این ابزار استفاده نکند و متن را پیدا نکند.

اگر می خواهید کسی از این متن سر در نیاورد، باید یا برایش سند ورد را ارسال نکنید یا این که متن پنهان در ورد را حذف کنید.

 

اما اصلا چرا از متن پنهان در ورد استفاده کنیم؟

متن پنهان در ورد هم کارایی خاص خود را دارد. اگر می خواهید متنی از متن های سند ورد تان در چاپگر عمل نکند و چاپ نشود می توانید از فرمت بندی متن پنهان در ورد استفاده کنید. البته باید هنگام پرینت گرفتن، این ویژگی را در پرینتر خود، فعال کرده باشید.

همچنین شاید بخواهید در مورد جای جای سند ورد خود، اطلاعاتی بنویسید. این متن ها کمک می کنند به عنوان یک راهنما شما و هر کسی که می خواهید این متن ها را ببیند راهنمایی کند بدون این که در چاپ ظاهر شود و یا کسی دیگر از آن مطلع شود. دقت کنید تا زمانی که سند قابل ویرایش نباشد و به کسی نگویید که چنین متنی وجود دارد، کسی قادر به فهمیدن آن نیست مگر این که خودش سرچ کند.

از استفاده های دیگر این قابلیت این است که شما می توانید اشیا یا تصاویری که در سند ورد قرار داده شده را در سند پنهان کنید تا هنگام چاپ فقط متن را چاپ کنید و هزینه چاپ را کاهش دهید البته این کار را زمانی کنید که عکس ها برایتان کم اهمیت ترند و فقط متن را می خواهید.

دقت کنید که شما می توانید از قابلیت پنهان کردن متن در ورد فقط در نسخه کامپیوتری ورد استفاده کنید چرا که نسخه های اندروید و iOS از نرم افزار ورد هنوز این قابلیت را فراهم نکرده است.

 

شیوه ایجاد متن پنهان در ورد چیست؟

برای این که متنی را در سند ورد پنهان کنید، باید ابتدا متن را به صورت عادی بنویسید. بعد از نوشتن متن آن را انتخاب کرده و بعد به تب Home بروید، و بعد بخش Font را انتخاب کرده و آن را توسعه دهید تا به سایر ابزارهای فونت دسترسی داشته باشید:

شیوه ایجاد متن پنهان در ورد

با انجام این کار پنجره Font  باز می شود. در این پنجره آپشن های تنظیماتی وجود دارد که باید به دنبال Hidden بگردید. این گزینه را تیک بزنید و بعد OK را بزنید:

شیوه ایجاد متن پنهان در ورد

این بود تمام کاری که باید می کردید. در این حالت این متن پنهان می شود درست مثل این که اصلا این متن روی سند ورد شما نیست و حذف شده است.

اگر حتی شیوه بالا برای شما کمی طولانی است یک میانبر صفحه کلید برای مخفی کردن متن وجود دارد – متن خود را انتخاب کنید و با Ctrl + Shift + H ضربه بزنید.

 

چطور سایر اشیا را در ورد پنهان کنیم؟

در ورد می توانید اشیا را هم پنهان کنید. به راحتی آن را انتخاب کنید و از پانل فونت Hidden را بزنید. ( یا این که

متن خود را انتخاب کنید و با Ctrl + Shift + H ضربه بزنید. ) البته این در صورتی انجام شدنی است که آن چه می خواهید هاید کنید یک شی به نظر برسد و ورد مفهوم آن را به عنوان شی در نظر بگیرد درست مثل متن ها.

 

چطور متن پنهان در ورد را unhide کنیم؟

unhide کردن چیزی بدین معنی است که آن شی یا چیز را از حالت پنهان خارج کنیم. برای انجام این کار باید فرآیند بالا را معکوس انجام دهید. به بخش home بروید و از آن جا  به بخش فونت ها بروید و Hidden را بدون تیک کنید  . با کمک شورت کات ها هم می توانید، با فشردن کلید های Ctrl+Shift+H متن خود را از حالت پنهان خارج کنید.

اما سوال این جاست که چطور متنی که دیده نمی شود، در درجه اول، انتخاب کنیم!؟

برای انجام این کار به مسیر  Home > Show/Hide بروید:

چطور متن پنهان در ورد را unhide کنیم

حتی می توانید با فشردن Ctrl+Shift+8 این فرآیند را انجام دهید.

این کار تمام بخش های غیر قابل پرینت را برای شما نمایش می دهد این بخش ها می توانند شامل کاراکترها، فاصله ها و متن ها باشند.

برای این که متوجه شوید متن پنهان در میان تمام متن های سند ورد کدام است، به صورت زیر خط دار ( خط های نقطه ای ) مشخص شده است:

شیوه ایجاد متن پنهان در ورد

حالا می توانید به راحتی متن را انتخاب کنید و Ctrl+Shift+H را بزنید یا این که با کمک روش هایی که قبلا گفته شد، متن را از حالت پنهان در آورید

اگر شما مقدار زیادی از متن تان را پنهان کرده اید، و می خواهید آن را از حالت پنهان در آورید، تنها کاری که می توانید کنید این است که:

تمام متن را با کمک کنترل + A انتخاب کنید و بعد کلید ترکیبی Ctrl+Shift+8 را بگیرید یا به منوی HOME بروید و از بخش فونت Hidden را بدون تیک کنید.

دقت کنید که این فرآیند در ورد آنلاین قابل انجام نیست.

اما اگر به دنبال یک شیوه سریع تر برای UNHIDE کردن متن در ورد هستید می توانید از شیوه زیر استفاده کنید که به کمک ابزار Find and Replace قابل انجام است.

 

شیوه خارج شدن از حالت پنهان در ورد با کمک Find and Replace

Find and Replace هم دارای بخشی است که به شما کمک می کند متن را سریع از حالت پنهان خارج کنید.

برای این کار، متن خود را انتخاب کنید و کلید ترکیبی  کنترل + G را بزنید.

در این جا دیالوگ باکس Find and Replace باز می شود. به تب دوم بروید و در سمت چپ و پایین روی MORE کلیک کنید.

شیوه خارج شدن از حالت پنهان در ورد با کمک Find and Replace

در ادامه بخش FORMAT را می بینید:

شیوه خارج شدن از حالت پنهان در ورد با کمک Find and Replace

روی این آپشن کلیک کنید تا گزینه ها نمایش داده شود و FONT را انتخاب کنید.

در این قسمت در بخش Effects باید بتوانید آپشن های مختلفی را ببینید که ما با Hidden کار داریم. با کلیک کردن بر آن و خارج کردن آن از حالت انتخاب می توانید به راحتی با یک OK تمام متن را از حالت پنهان خارج کنید.

 

چطور یکجا تمام متن های پنهان در ورد را حذف کنیم؟

برای انجام این کار، به مسیر File > Check For Issues > Inspect Document. بروید.

چطور یکجا تمام متن های پنهان در ورد را حذف کنیم

چیزی که شما به دنبال ان می گردید در انتهای صفحه ای است که برای تان باز می شود و به صورت Hidden Text نشان داده شده است.

این گزینه را تیک بزنید و بعد روی دکمه Inspect کلیک کنید.

دقت کنید که سایر آپشن ها باید بدون تیک باشند.

اگر این سرویس توانست متن پنهانی را در ورد پیدا کند، یک اعلان هشداری ارسال می کند که بله متن پنهان توسط ورد یافت شده است. یک دکمه Remove All در مقابل آن وجود دارد. به راحتی می توانید به کمک کلیک بر این گزینه متن پنهان را از بین ببرید.

چطور یکجا تمام متن های پنهان در ورد را حذف کنیم

بدین ترتیب می توانید متن پنهان در ورد را حذف کنید.

 

چطور متن پنهان در ورد را چاپ کنیم؟

تا به این جا آن چه به شما یاد داده شد این بود که بتوانید یک متن یا شی را در ورد پنهان کنید. اما در ادامه به شما کمک می کنیم تا بتوانید متن های پنهان را در ورد چاپ کنید. نکته ای که وجود دارد این است که، این متن ها از دید همه پنهان است اما با این دستورات فرمت بندی و چاپ، می توانید آن ها را چاپ کنید. بنابراین بعد از انجام این تنظیمات آن ها را به حالت قبل برگردانید تا دوباره بتوانید اسناد خود را بدون متن پنهان شده چاپ کنید.

برای شروع کار سند خود را باز کنید ( سند حاوی متن پنهان ) و به منوی File بروید:

چاپ کردن متن پنهان در ورد

با این کار، ساید بار سمت چپ نمایش داده خواهد شد که حاوی گزینه هایی است. از انتهای ساید بار Options را انتخاب کنید:

چاپ کردن متن پنهان در ورد

با این کار، Word Options باز می شود. تب های مختلفی در سمت چپ مشاهده می شود که باید Display را انتخاب کنید.

چاپ کردن متن پنهان در ورد

با کلیک بر این گزینه در سمت راست بخش های مختلفی را می بینید که Printing options یکی از آن هاست. آن را پیدا کنید:

بدین ترتیب گزینه Print hidden text را در آن پیدا کنید و این گزینه را تیک بزنید.

بعد OK را بزنید تا از صفحه خارج شوید.

با انجام این کار، متن شما به همراه متن پنهان در ورد چاپ خواهد شد.

توجه: بعد از اتمام چاپ تنظیمات را بدین ترتیب دوباره انجام داده و تیک این گزینه را بردارید.

آیا در این رابطه سوالی دارید؟

منبع

نوشته راهنمای کامل کار کردن با ” متن پنهان در ورد ” و اهمیت آن اولین بار در گويا آی‌ تی پدیدار شد.