سونی به‌دنبال متحول نمودن سنسور CMOS چند لایه خودش است

واحد تولید نیمه‌هادی شرکت سونی (Sony Semiconductor Solutions) امروز خبر توسعه موفقیت‌آمیز نخستین سنسور تصویربرداری CMOS با ساختار ترانزیستوری 2 لایه در جهان را اعلام کرد. قابلیت دریافت سیگنال در این حسگر تقریبا 2 برابر افزایش یافته و این پدیده موجب افزایش دامنه دینامیکی و کاهش سطح نویز می‌شود.

سونی در صدد متحول نمودن سنسور CMOS چند لایه خود است

سنسورهای تصویربرداری CMOS معمولی مجهز به فوتودیودها و ترانزیستورهای پیکسلی روی یک بستر موازی هستند. با این‌حال فناوری جدید سونی فوتودیودها و ترانزیستورهای پیکسلی را در لایه‌های مجزا از بستر سازمان‌دهی می‌کند. در این ساختار جدید، میزان رنگ دریافتی و داده‌های درخشندگی تقریبا 2 برابر یک سنسور تصویربرداری معمولی است. این پدیده امکان افزایش دامنه دینامیکی، کاهش نویز و بهبود چشمگیر کیفیت تصویر را فراهم می‌کند. در عین‌حال این فناوری هم با پیکسل‌های معمولی و هم با پیکسل‌های کوچک کار خواهد کرد.

به‌عبارت دیگر به‌نظر می‌رسد که سونی معتقد است این فناوری می‌تواند به منزله کلیدی جهت تولید حسگرهای با وضوح بالاتر و پیکسل‌های کوچکتر برای دوربین‌های اسمارت‌فونی قلمداد شود. بنابراین چنان‌چه سونی مایل به دنباله‌روی از رویکرد سامسونگ و عرضه دوربین‌هایی با رزولوشن 108 مگاپیکسل یا بالاتر باشد؛ در این‌صورت فناوری جدید می‌تواند به منزله گامی بزرگ در این راستا تلقی شود.

سونی تائید کرده که این فناوری برای سنسورهای دوربین موبایلی طراحی شده است. با این‌حال به زمان عرضه نخستین سنسورهای مجهز به ساختار جدید هیچ اشاره‌ای نشده است. نخستین حسگرهای مجهز به فناوری جدید سونی احتمالا در سال آینده به بازار عرضه شده و بی‌تردید در دستگاه‌های پرچم‌دار به‌کار گرفته خواهند شد.

شرکت سونی به‌دلیل کمبود تراشه، فرآیند دریافت سفارش برای برخی سنسورهای دوربین تولیدی خود را متوقف کرد

علیرغم فصل تعطیلات پیش رو، شرکت سونی در اقدامی بی‌سابقه روند دریافت سفارش برای برخی سنسورهای دوربین تولیدی خود را متوقف کرده است. دلیل این تصمیم در صنعت مدرن کاملا معمول قلمداد شده و در واقع همان کمبود نیمه‌هادی‌ها و سایر قطعات است. فروش لوازم الکترونیکی به‌طور معمول در ماه‌های اکتبر و نوامبر و پیش از آغاز ایام تعطیلات افزایش پیدا می‌کند. فقدان ریزتراشه‌ها می‌تواند به بازار دوربین‌ها آسیبی جدی را وارد نماید. این پدیده موجب شده تا امروزه صنعت دوربین‌های اسمارت‌فونی نیز دوران دشواری را پشت سر بگذارد.

بر اساس اعلام وبسایت ژاپنی‌زبان Nikkei، روزنامه‌نگاران دیگر قادر به یافتن برخی دوربین‌های سونی، نیکون و کانن در مراکز خرده فروشی نیستند. نمایندگان زنجیره‌های خرده فروشی از تحویل سفارشات در سال آینده صحبت می‌کنند و مشتریان از عدم پذیرش کامل سفارشات خود و عدم تمایل به شنیدن وعده‌های واهی صحبت می‌کنند.

تصمیم نامتعارف سونی برای امتناع از دریافت سفارشات از معضل کمبود تراشه و سایر مشکلات ناشی می‌شود. غول ژاپنی روند پذیرش سفارش از عمده فروشان برای دوربین‌های آلفا 7 II و آلفا 6400 را متوقف کرده است. بعلاوه مشتریان عادی قادر به خریداری یا سفارش کالا از فروشگاه‌هایی که به‌طور مستقیم توسط سونی اداره می‌شوند؛ نخواهند بود. کمپانی طی هفته گذشته از طریق وبسایت ژاپنی خود بابت این موضوع از کاربران عذرخواهی کرد.

نوشته سونی به‌دنبال متحول نمودن سنسور CMOS چند لایه خودش است اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.