طرح مجلس برای استخراج رمزارز در نیروگاه‌ها

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی منابع مورد نیاز برای استخراج رمزارزها پرداخته و استفاده از ظرفیت خالی نیروگاه‌های برق برای استخراج رمزارز را راهکار مناسبی بیان کرده است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، با توجه به حجم بالای بدهی وزارت نیرو به تولید‌کنندگان خصوصی برق، استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های برقی برای استخراج رمزارز می‌تواند راه حل مناسبی باشد. البته در این گزارش بیان شده که با توجه به محدودیت تامین سوخت در سه یا چهارماه از سال، نمی‌توان از این روش به عنوان یک راه حل پایدار نام برد، به این ترتیب بهترین راه حل، اختصاص سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از اقدامات بهینه‌سازی مصرف انرژی یه صنعت استخراج رمزارزها است.

منابع مورد نیاز برای استخراج رمزارزها متفاوت است، برخی رمزارزها برای استخراج به برق نیاز دارند و باعث افزایش فشار شبکه برق کشور می‌شوند، تصمیم‌گیری در خصوص استخراج این رمزارزها نیز به عهده وزارت نیرو خواهد بود. برخی دیگر از رمزارزها برای استخراج به پهنای باند نیاز دارند و شبکه پهنای باند را تحت تاثیرقرار می‌دهند و در این خصوص وزارت ارتباطات می‌تواند نقش قانون‌گذار در خصوص این رمزارزها را ایفا کند.

اما طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در ایران رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم استخراج می‌شوند که فشار زیادی به شبکه توزیع برق وارد می‌کنند. بر اساس آماری که در سال 1399 منتشر شد، سالانه حدود 343 میلیارد کیلووات برق در ایران تولید می‌شود اما میزان تولید و مصرف برق در کشور همواره متعادل نیست. به این ترتیب میزان بار اضافی استخراج رمزارزها، اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.

چالش اصلی: تامین سوخت نیروگاه در زمستان

طی سال 1399 تنها در 10 درصد ایام سال حداکثر میزان بار مصرفی ایران از 50 هزار مگاوات فراتر می‌رود و در سایر ایام سال بار روی شبکه کمتر از این میزان است، درواقع در فصول غیرگرم سال، نزدیک به 24 هزار مگاوات از ظرفیت عملی تولید برق کشور بلااستفاده می‌ماند. اما استفاده از این ظرفیت مازاد نیاز به سوخت دارد، از طرفی مساله تامین سوخت و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در فصول سرد سال چالش اصلی به شمار می‌آید. به این ترتیب نمی‌توان به صورت پایدار از ظرفیت نیروگاه‌ها برای تولید رمزارز استفاده کرد.

با توجه به این شرایط، استفاده از سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از اقدامات بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌تواند یک راه حل موثر باشد. این طرح در حال حاضر در حد یک پیشنهاد بوده و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

 

نوشته طرح مجلس برای استخراج رمزارز در نیروگاه‌ها اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.